لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

جنگ افغانستان، باعث سقوط کابینه هلند شد


یان پیتر بالکنده، نخست وزیر هلند و حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان
یان پیتر بالکنده، نخست وزیر هلند و حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان
در بحبوبه عملیات گسترده نیروهای ائتلاف علیه طالبان، مناقشه بر سر ماندن یا نماندن ارتش هلند در افغانستان، کابینه ائتلافی این کشور را به سقوط کشاند.

روز شنبه پس از جلسه ۱۶ ساعته کابینه، حزب کارگر، یکی از ائتلاف‌کنندگان با حزب دموکرات مسیحی، از کابینه یان پیتر بالکنده، نخست‌وزیر هلند، خارج شد و کابینه سقوط کرد.

حزب کارگر ، یان پیتر بالکنده از حزب دموکرات مسیحی را متهم کرده است که به وعده خود برای بیرون آوردن نزدیک به ۲۰۰۰ سرباز هلندی از ولایت اروزگان در جنوب افغانستان عمل نکرده است؛ تاکنون ۲۱ سرباز هلندی در اروزگان کشته شده‌اند.

ووتر بوس، رهبر حزب کارگر، که معاون نخست‌ وزیر است یک روز پیش از این با هرگونه تمدید مأموریت ارتش هلند در افغانستان مخالفت کرده بود؛ پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، از هلند در خواست کرده بود که ماموریت نیروهایش در افغانستان را تمدید کند.

این چهارمین کابینه یان پیتر بالکنده است، که پیش از پایان دوره چهارساله، سقوط می‌کند. با این حال تا یک ماه پس برگزاری انتخابات سراسری در سه ماه آینده، یان پیتر بالکنده، کابینه هلند را هدایت خواهد کرد.

با سقوط کابینه، و برگزاری انتخابات زودرس، بخت حزب آزادی، حزب راستگرا و ضد مهاجرت هلند، به رهبری خیرت ویلدرس، برای تصاحب کرسی‌های بیشتر در پارلمان بیشتر می‌شود؛ خیرت ویلدرس نیز با حضور نیروهای هلندی در افغانستان مخالفت کرده است.

با اینکه حزب کارگر نیز با جنگ است، و می‌تواند با این شعار رای به دست آورد، اما گمان نمی‌رود در انتخاب بعدی بتواند رای لازم را برای تشکیل کابینه از آن خود کند.

سقوط کابینه راست میانه هلند، نشانه‌ای از ایجاد دو دستگی در این کشور برای همنوا شدن با سیاست‌های ایالات متحده است و کار را برای دولت باراک اوباما در جنگ افغانستان با دشواری بیشتر روبرو می‌کند.

کانادا هم پیش از این اعلام کرده است که تا آخر سال ۲۰۱۱ همه ۲۸۰۰ نیروی رزمی خود را از افغانستان خارج می‌کند.

کانادا که پس از آمریکا و بریتانیا دارای بیشترین در افغانستان است، به همراه هلند در ولایت اروزگان حضور دارد.

نیروهای ائتلاف در افغاستان، نزدیک به ۸۷ هزار نیرو در افغانستان دارند که بیشتر این نیروها پس از آمریکا، از کشورهای اروپایی هستند؛ فرانسه و آلمان از جمله هم‌پیمانان اروپایی آمریکا هستند که در افغانستان حضور دارند اما با وجود درخواست واشینگتن رغبتی به افزایش نیرو در این کشور نشان نداده‌اند و نیروهای موجود نیز بیشتر بر روی آموزش ارتش و پلیس افغانستان تمرکز دارند.

اندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو، ماه جاری میلادی از هلند خواسته بود که یک سال دیگر حضور نیروهای خود را در افغانستان تمدید کند و در یک مأموریت تازه، کار آموزش نیروهای پلیس و ارتش را برعهده بگیرد.

در واکنش به سقوط کابینه هلند، جیمز آپاتوری، سخنگوی ناتو اظهارداشت که اوضاع پیش آمده یک موضوع داخلی این کشور است و ناتو به آن احترام می‌گذارد.

جیمز آپاتوری، با این حال گفت که دبیرکل ناتو همچنان معتقد است که یک گروه کوچکتری از نیروهای هلندی در قالب مأموریتی جدید در اروزگان بمانند و بر کارهای آموزشی تمرکز داشته باشند.
XS
SM
MD
LG