لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

قايق‌های سپاه پاسداران؛ تهديدی جدی برای ناوهای غربی در تنگه هرمز؟


یکی از قایق‌های سپاه پاسدران
یکی از قایق‌های سپاه پاسدران
دريادارعلی فدوی، فرمانده نيروی دريایی سپاه پاسداران، می گويد ايران موفق به شبيه سازی و توليد قايق های بسيار سريع و پيشرفته "بليد رانر" (Bladerunner) شده است. آمريکا و بريتانيا از اين توانائی ايران اظهار نگرانی کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فارس ، سه شنبه ۱۹ مرداد ، طی مراسمی که با حضور دريادار علی فدوی در پايگاه دريایی بندرعباس برگزار شد ، ۱۲ فروند ازقايق های موشک انداز سپاه پاسداران از نوع ذوالفقار، طارق، عاشورا و ذوالجناح به آب انداخته شد.

به گزارش هفته نامه آمريکایی " ديفنس نيوز" دريادار علی فدوی گفت: «ايران يک فروند قايق " بليد رانر" ساخت بريتانيا را در اختيار دارد و با توليد انبوه اين نوع قايق شمار زيادی از آنها را دريک سال آينده در اختيار سپاه پاسداران قرار خواهد داد.»

به گفته فرمانده سپاه پاسداران ، اين قايق ها به موشک و اژدر مجهز خواهند شد.

فرمانده نيروی دريایی سپاه پاسداران در حالی اين سخنان را می گوید که يک سال پيش خبر گزاری های بين المللی از خريد قايق "بليد رانر" شماره ۵۱ موسوم به "براد استون چالنجر" از طريق آفريقای جنوبی خبرداده بودند.

اين قايق با دو موتور کاترپيلار با قدرت ۲۰۰۰ اسب بخار و تناژ ۵۱ تن و طول ۱۵.۵ متر در سال ۲۰۰۵ ميلادی در يک مسابقه قايق رانی توانست در مدت ۲۷ ساعت با سرعت متوسط ۶۳ گره دريائی ، به عبارت ديگر ۱۱۶ کيلومتر در ساعت، جزيره بريتانيا را دور بزند.

پس از اين مسابقه، اين قايق پس از چند بار دست به دست شدن به مالکيت يک بازرگان آفريقای جنوبی در آمد و در نهايت با يک کشتی تجاری به ايران حمل شد.

يک سال و نيم پيش، آمريکا پس از آگاهی از نيت جمهوری اسلامی برای خريدن اين قايق ، با ارسال نامه ای هشدار دهنده به مقام های آفريقای جنوبی، از آنان خواسته بود تا از فروش آن جلوگيری کنند اما نامه مذکور که در زمان تعطيلات پايان هفته فکس شده بود مورد بی تفاوتی مقام های آفريقای جنوبی قرار گرفت.

اينکه ايران چگونه اين قايق را خريده است در هاله ای از ابهام قرار دارد. دريادار فدوی بدون اينکه توضيحی در اين باره بدهد به تازگی گفت: اين قايق از طريق آفريفای جنوبی به ايران آورده شد و آمريکا تلاش کرد تا با ره‌گيری کشتی حامل اين قايق، ازرسيدن آن به ايران جلوگيری کند ولی هنگامی نيروی دريایی آمريکا دست بکار شد که کشتی حامل اين قايق وارد آب های ايران شده بود.

فرمانده نيروی دريایی سپاه پاسداران از توليد انبوه اين قايق بسيار پيشرفته خبر داده است آن هم در زمانی که گزارش ها و خبرها از احتمال حمله نظامی به تاسيسات هسته ای ايران، درمطبوعات غربی اوج گرفته است و در مقابل فرماندهان نظامی ايران هم بار ها به دو کشور آمریکا و اسرائیل در مورد عواقب حمله به ايران هشدار داده اند.

به گزارش خبر گزاری مهر دريادار فدودی دراين باره گفته است: «در صورت درگيری ما هيچ جايی نخواهيم بود که مورد اصابت قرار گيريم بلکه همه جا خواهيم بود تا دشمن را مورد اصابت قرار دهيم».

نيروی دريایی سپاه پاسداران که تامين امنيت جزاير و آب های ساحلی ايران درخليج فارس را به عهده دارد ، به زيردريایی های ۱۲۰ تنی "ميدجت" ، ناوچه های توپدارو موشک انداز و شمار زيادی قايق های تند رو مجهز است و واگذاری قايق های موشک انداز از نوع " بليد رانر" به اين نيرو ، توانایی رزمی آن را به نحو قابل ملاحظه ای افزايش خواهد داد.

برخی از کارشناسان نظامی درمورد خطرناک بودن قايق های نوع "بليد رانر" برای ناو های هواپيمابر آمريکایی ترديد دارند و می گويند اين قايق ها نمی توانند بيش از دو موشک ضد کشتی حمل کنند. اما توليد انبوه قايق های بسيار پيشرفته و سريع نوع " بليد رانر" و تجهيز آنها به سلاحهایی مانند اژدر حوت با سرعت معادل ۱۰۰ متر در ثانيه که ۳ تا ۴ برابر سرعت اژدرهای معمولی است، می تواند تهديدی بسيار جدی برای ناوهای خارجی باشد. اژدر حوت که از اژدر "اشکوال" روسی روبرداری شده است نزديک به شش سال پيش در آب های ساحلی جاسک آزمايش شد.

استراتژی نيروی دريايی سپاه پاسداران براساس استفاده از قايق های تندرو، زير دريایی های کوچک، موشک های ساحل به دريا و مين های دريایی پی ريزی شده است و این نیروی نظامی شيوه جنگ نامتقارن را برای رويارویی با قوای دشمن را انتخاب کرده است.

شماری از کارشناسان غربی ، بر پايه نتايج حاصله از رزمايش های دريایی با استفاده شبيه سازها، بر اين باورند که نيروی دريایی سپاه پاسداران در يک حمله زنبوری (يا حمله دست‌جمعی ناگهانی) عليه ناوهای آمريکایی در تنگه هرمز با به کار گيری شمار زيادی از قايق های مسلح، می تواند خسارات جدی به آنها وارد آورد.
XS
SM
MD
LG