لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۰

تشدید همکاری‌های نظامی آمریکا و اسرائیل؛ مقابله با ایران


گابی اشکنازی رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل در کنار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
گابی اشکنازی رئیس ستاد کل نیروهای دفاعی اسرائیل در کنار مایک مولن رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا
یک هفته پس از آزمايش اسرائيل در مورد سيستم دفاع راکتی «گنبد آهنين» و اعلام آمادگی آمريکا برای مشارکت مالی درساخت انبوه اين سيستم و توسعه آن، و همزمان با سفر دوباره اهود باراک وزيردفاع اسرائيل به آمريکا برای خريدهای تسليحاتی بيشتر، دو کشور توافق سپردفاعی «ختس ۳» (پيکان ۳) را نيز قطعی کردند.

توافقی که يکشنبه امضا شد، بخش ديگری از مشارکت فعال آمريکا در برنامه‌های اسرائيل درطراحی و ساخت سيستم‌های دفاع موشکی است که از زمان «جنگ ستارگان» در ايام رياست جمهوری رونالد ريگان آغاز شد و همه روسای جمهوری بعدی دموکرات و جمهوريخواه آمريکا اين «سنت» همکاری فعال با اسرائيل را ادامه داده‌اند.

از سال ۱۹۸۸ در چارچوب طرح «جنگ ستارگان» آمريکا، اسرائيل طرح خود را برای ساخت موشک «ختس» به آمريکائيان ارائه کرد. هرچند «جنگ ستارگان» برای مقابله آمريکا با شوروی در ايام جنگ سرد ميان دو ابرقدرت برنامه‌ريزی شده بود و با فروپاشی شوروی، آمريکا از بخش مهمی از برنامه‌های نظامی خود عدول کرد، اما همکاری با اسرائيل را ادامه داد.

در اوائل دهه ميلادی جاری، اعلام قصد جمهوری اسلامی ايران برای ساخت موشکهای شهاب ۳ که برد آن به اسرائيل برسد، بهترين انگيزه برای اسرائيل و آمريکا در ادامه همکاری خود درتوليد سيستم دفاع موشکی «ختس» (يا آنگونه که درانگليسی گفته می شود «آرو») بود.

موشک شهاب ۳ ايران با برد ۱۳۰۰ کيلومتر ازمدت‌ها قبل توليد شده، و اکنون برد موشک‌هایی که ايران در سال‌های اخير از داشتن آنها خبرمی‌دهد، از دو هزار کيلومتر نيز فراتر می‌رود.

اسرائيل تاکيد دارد که با توجه به «گسترش خطرات» و ادامه «تهديدها ازسوی ايران» بايد پيوسته سيستم‌های دفاع موشکی خود را «به روز» کند. سپردفاع موشکی «ختس دو» سال ۲۰۰۸ تکميل شده بود اما اسرائيل بر افزايش دائمی اين توان تاکيد دارد.

بر اساس توافقی که ميان وزارت دفاع اسرائيل و آژانس فضایی آمريکا و با همکاری بخش توسعه سيستم های منحرف کننده پيشرفته موشکی آمريکا وابسته به پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) امضا شد، اسرائيل خواهد توانست تسليحات کشتار همگانی (موشک‌های بالیستيک مجهزبه کلاهک‌های اتمی، بيولوژيک و شيميایی) را نيز خارج از جو زمين نابود کند.

با توليد سيستم‌های دفاع ضد موشکی «ختس ۳»، در کنار سيستم «گنبد آهنين» (برای راکت‌های کوتاه برد حماس يا حزب الله) و برنامه موسوم به «چوب جادوگری» اسرائيل (که پاسخی برای راکت های ميان برد حزب الله مانند راکت‌های فجر ايرانی است)، اسرائيل قادرمی‌شود که انواع راکت ها وموشک های ميان برد را نيز افزون برموشک های باليستيک درارتفاعی بالاترازسيستم های پيشين، منحرف و شکار کند.

به زبانی ساده‌تر، توافق جديد، برشمار لايه های محافظتی بر فراز اسرائيل می‌افزايد و برای هرنوع تهديد راکتی و موشکی دور و نزديک، پاسخی ارائه می‌کند.

ژنرال پاتريک اورايلی، رئيس آژانس موشکی آمريکا برای قطعی کردن اين توافق به اسرائيل آمده بود که سند آنرا يکشنبه در تل آويو همراه با ژنرال احتياط اوفيرشوهام، يک مقام ارشد وزارت دفاع اسرائيل امضا کرد.

آمريکا در دادن بودجه مشارکت دارد اما اکثربرنامه ريزی ها و ساخت سيستم برعهده صنايع هوائی و فضائی اسرائيل است هرچند که کارخانه بوئينگ نيز درطرح مشارکت عملی دارد.

وزارت دفاع اسرائيل ارزيابی می کند که سيستم «ختس ۳» پس ازچهارسال تلاش حاصل خود را ارائه کند.

اف- ۳۵ های عمود پرواز به اسرائيل می‌رود

همزمان با توافق سپردفاعی جديد دو کشور، اهود باراک وزيردفاع اسرائيل نيزکه برای دومين باردريک ماه اخيربه آمريکا سفرکرده، درديدارهای خود با بلند پايگان آمريکایی برای نهایی کردن خريدهای تسليحاتی بيشتر اسرائيل از آمريکا تلاش می‌کند.

کلان‌ترين قلم در فهرست خريدهای تازه اسرائيل ازآمريکا، جنگنده‌های پيشرفته اف – ۳۵ است که مذاکرات درباره آن از يک سال و نيم پيش ميان دو کشوردرجريان است.

آمريکا به طور اصولی با انجام اين معامله با اسرائيل موافقت کرده است اما اسرائيل خواهان انطباق بيشتر سيستم های جنگنده‌ها با نيازهای خود و عوض کردن يک سری سيستم‌های آن با تجهيزاتی است که درصنايع نظامی وهوایی خود اسرائيل ساخته می‌شود.

اين درخواست اسرائيل بهای هواپيماها را درمعامله‌ای که ارزيابی می‌شود ارزش آن سه ميليارد دلار باشد، افزايش داده و اسرائيل به جای ۲۵ فروند، احتمال می‌دهد که بتواند تنها ۲۰ يا حداکثر ۲۲ فروند آنرا خريداری کند.

ارتشبد گابی اشکنازی، رئيس ستاد کل ارتش اسرائيل، يکشنبه در بازديد از سربازان تازه نفسی که به ارتش اين کشورمی‌پيوندند، بر «اهميت» دريافت اين هواپيماها برای ارتش اسرائيل تاکيد کرد؛ جنگنده‌هایی عمدتا «عمود پرواز» از کارخانه‌های لاکهيد مارتين آمريکا که ارزيابی می‌شود بدليل استهلاک کم آن، دست کم تا سه دهه کامل ديگر نيز در خدمت ارتش‌های اسرائيل و آمريکا باشند.

باراک اوباما هشتم ژوئيه در مصاحبه با شبکه دوم تلويزيون اسرائيل تاکيد کرد که همپيمانی راهبردی آمريکا با اسرائيل فراتر از همپيمانی ميان دو کشور دوست است و «رابطه‌ای کاملا ويژه» است و بر«مقدس» بودن دفاع از اسرائيل تاکيد نهاد.

آندره شاپيرو، معاون نظامی وزيرخارجه آمريکا دو هفته پيش گفت که مشارکت آمريکا درسيستم «گنبد آهنين» اسرائيل به اين دليل است که هرچه بيشتر اين کشور نسبت به امنيت خود مطمئن شود و بتواند تصميم های سرنوشت‌سازی (در راه صلح با فلسطينی ها و اعراب) بگيرد.

آندره شاپيرو در آن مصاحبه با هاآرتص در پی سخنرانی اخيرخود در «مرکز صلح سابان» در واشينگتن، گفت که دولت باراک اوباما از روز اول کارخود در دفاع از امنيت اسرائيل ترديد نکرده و آنرا «امری مقدس» می‌داند.

همکاری‌های نظامی برای دفاع از منافع آمريکا وساير همپيمانان در منطقه

آمريکا قدرت دفاع موشکی اسرائيل و توان بالای نظامی اين کشور را تنها برای دفاع از اسرائيل نمی‌بيند بلکه آنرا برای دفاع ازهمپيمانان ديگر آمريکا درقبال «تهديدهای ناشی ازجمهوری اسلامی ايران» نيز تلقی می‌کند و به همين دليل است که همپيمانانی مانند عربستان، مصر، اميرنشين‌های خليج فارس و حتی روسيه هيچگاه در برابر معاملات نظامی آمريکا با اسرائيل و همکاری‌های گسترده نظامی آمريکا و اسرائيل اظهار نظر نمی‌کنند.

آمريکا به تازگی بر استقرار سپر دفاع موشکی پيشرفته‌اش در يکی از کشورهای خليج فارس برای مقابله با حملات احتمالی ايران تاکيد کرد؛ سپری که بايد تکميل کننده رادار پيشرفته «اکس باند» باشد که ازپائيز۲۰۰۸ درجنوب اسرائيل مستقر شده است.

جورج بوش، رئيس جمهوری پيشين آمريکا، هرچند با دادن سيستم‌های مهمی به اسرائيل که از آن بوی حمله احتمالی اسرائيل به ايران می‌آمد، خودداری کرد اما در دو سال آخر رياست جمهوری‌اش با استقرار سيستم‌های پيشرفته دفاع موشکی آمريکا درصحرای نقب اسرائيل موافقت کرد.

ناظران می‌گويند که خودداری ایران ازاجابت قطعنامه‌های شورای امنيت درمورد برنامه‌های هسته‌ای‌اش، درکنار اظهارات مقامات نظامی ايرانی درزمينه توانایی‌های نظامی ايران، بيش از پيش آمريکا را درتقويت همکاری نظامی‌اش با اميرنشين‌ها و اسرائيل، و اختصاص دادن بودجه از سوی آمريکا به تقويت طرح‌های ارتش اسرائيل تشويق می‌کند.

تازه‌ترين نمونه‌های اظهارات مقامات ايرانی درروزهای اخير که زنگ خطری برای امنيت آمريکا و منافع اين کشور درمنطقه است، سخنان سرتيپ پاسدارمسعود جزايری و مرتضی سياری است.

دريادار صفاری، فرمانده پيشين نيروی دريایی سپاه پاسداران و ازمسئولان کنونی دانشگاه نظامی سپاه، اين هفته در مصاحبه با نشريه «پنجره» درتهران گفته است «برای هرناوآمريکایی درمنطقه يکصد شناور آماده حمله داريم و می‌توانيم شمار زيادی از نيروهای نظامی ناوها را نابود کنيم»، و سرتيپ جزايری، معاون فرهنگی وتبليغات درستاد کل نيروهای مسلح ايران دوشنبه گفت «عقبه استراتژيک ايران تا عمق ايالات متحده امتداد دارد».

ناظران می‌گويند حتی زمان بيان اين اظهارات مقامات ايرانی برای موفقيت آميز کردن سفراهود باراک وزير دفاع اسرائيل درآمريکا کاملا مناسب است زيرا احساس خطر در آمريکا نسبت به ايران نيزعميق‌ترمی‌شود.
XS
SM
MD
LG