لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

حزب‌الله لبنان: از تقویت تسلیحاتی خود دست برنمی‌داریم


شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در کنار پرچم این گروه
شیخ حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در کنار پرچم این گروه
حزب‌الله لبنان در پاسخ به اتهامات مطرح شده از سوی واشینگتن مبنی بر جمع‌آوری سلاح‌های پیشرفته و بی‌ثبات کردن منطقه روز چهارشنبه آمريکا را به بی‌ثبات‌سازی در منطقه متهم کرد و اعلام کرد به تقویت تسلیحاتی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، حسن فضل‌الله، از نمايندگان گروه حزب‌الله در پارلمان لبنان، روز چهارشنبه گفت: «جنبش مقاومت حق دارد از تمامی ابزارهای مشروع برای تقويت دفاعی لبنان استفاده کند.»

وی افزود: «اين جنگ‌افزارهای آمريکايی هستند که مردم افغانستان، عراق، فلسطين و لبنان را نيست و نابود می‌کنند و مايه رنج مردم تمام منطقه شده‌اند. آنها هستند که اصلی‌ترين عامل بی‌ثباتی در منطقه هستند، آنها هستند که امنيت را کاهش داده و جلو گسترش و پيشرفت را می‌گيرند.»

گروه حزب‌الله لبنان يکی از جناح‌های سياسی در لبنان است که شاخه‌ای نظامی هم دارد. دولت لبنان صاحب ارتش و نيروهای مسلح است و این نیورها تحت فرمان رئيس جمهوری اين کشور هستند.

آقای فضل‌الله همچنين ايالات متحده را به برپايی «جنگ سياسی و ديپلماتيک» متهم کرد تا، به گفته او، به متحدش اسرائيل کمک کند و دست بالا را در برتری نظامی در منطقه داشته باشد.

وی گفت: «ايالات متحده از ما می‌خواهد ادعای برتری اسرائيل را بپذيريم تا مطمئن باشد اسرائيل هرگاه که بخواهد می‌تواند به دلخواه حمله‌هايش را عملی کند و ما هم مقابل تعرض‌ها دست خالی بمانيم.»

آقای فضل‌الله افزود: «ما هيچ علاقه‌ای به پيوستن به اين تلاش‌ها برای تثبيت برتری اسرائيل نداريم.»

رابرت گيتس، وزير دفاع آمريکا، روز سه‌شنبه و پس از ديدار با وزير دفاع اسرائيل، اهود باراک، در کنفرانسی خبری گفت: «ايران و سوريه راکت‌ها و موشک‌های پيشرفته و با قابليتی بالا به حزب‌الله می‌دهند. حزب‌الله بيش از خيلی از دولت‌های ديگر در جهان موشک در اختيار دارد و این به طور حتم باعث بی‌ثباتی کل منطقه است. ما به دقت نظاره‌گر آنها هستيم.»

اسرائيل پيشتر سوريه را متهم کرده بود که چندین موشک اسکاد به حزب‌الله لبنان داده است. آقای گيتس به جزييات اين اتهام اشاره‌ای نکرد. اهود باراک هم از تجهيز حزب‌الله لبنان توسط سوريه ابراز نگرانی کرد، اما در سخنانش حرفی از فرستادن موشک‌های اسکاد از سوریه به حزب‌الله نزد.

وزير دفاع اسرائيل گفت سوريه تسليحاتی را در اختيار حزب‌الله قرار می‌دهد که می‌تواند تعادل شکننده (سياسی) در لبنان را به هم بزند. وی افزود: «ما قصد نداريم به هيچ گونه برخوردی با لبنان يا در برابر سوريه دامن بزنيم.»

دمشق اتهام فرستادن موشک‌های اسکاد برای گروه حزب‌الله لبنان را رد می‌کند.
XS
SM
MD
LG