لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۵

نوعی آفت مزارع گندم ایران را تهدید می کند


اين قارچ سمی برای اولين بار در سال ۱۹۹۲ ميلادی در کشور اوگاندا مشاهده شد و در سال های بعد مزارع کنيا و اتيوپی را کاملاً از بين برد. (عکس از ایتارتاس)
اين قارچ سمی برای اولين بار در سال ۱۹۹۲ ميلادی در کشور اوگاندا مشاهده شد و در سال های بعد مزارع کنيا و اتيوپی را کاملاً از بين برد. (عکس از ایتارتاس)

سازمان جهانی خواربار و کشاورزی اعلام کرد ورود يک نوع قارچ سمی به خاک ايران ۸۰ درصد محصول گندم ايران را در خطر نابودی قرار داده است.

نوعی قارچ سمی و کشنده که سال گذشته گندم های شرق آفريقا و يمن را از بين برده بود، امسال برداشت گندم درايران و کشورهای آسيای ميانه را تهديد می کند.


سازمان جهانی خواربار و کشاورزی يا فائو، نهاد وابسته به سازمان ملل متحد که مقر آن در رم قرار دارد، سه شنبه ۱۴ اسفند ماه هشدار داد اين قارچ می تواند بيش از ۸۰ درصد از محصول گندم ايران را نابود کند.


در اعلاميه فائو اشاره شده است که علاوه بر ايران، کشورهای ديگر آسيای ميانه شامل افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، ازبکستان و قرقيزستان نيز می توانند عمده برداشت سال جاری شان را به دليل رشد اين قارچ سمی در مناطق تحت کشت گندم از دست بدهند.


اين قارچ سمی که نام محلی آن پوچی نيا گرامی نيس (Puccinia Graminis) است آفتی کشنده برای ۸۰ درصد از انواع گندمی که در آسيا و آفريقا کشت می شوند به حساب می آيد.


شيواجی پاندی، مسئول بخش حفاظت از نباتات سازمان جهانی خواربار و کشاورزی می گويد: «اين قارچ که رشد آن بسيار سريع است می تواند به طور جدی رشد گندم در ايران و کشورهايی که در شرق اين کشور قرار دارند را به خطر بيندازد و محصول سال جاری اين کشورها را نابود کند.»


اين قارچ سمی با وزش باد از سويی به سوی ديگر می رود و در مدت زمان بسيار کوتاهی می تواند مسافت های بسيار طولانی را طی کند.


اين قارچ که در بخش آفت شناسی فائو با نام UG۹۹ يوجی ۹۹ به ثبت رسيده است برای اولين بار در سال ۱۹۹۲ ميلادی در کشور اوگاندا مشاهده شد و در سال های بعد مزارع کنيا و اتيوپی را کاملاً از بين برد.


سال گذشته مزارع يمن و کنيا قربانی اين قارچ سمی شد. اين آفت در ماه های اخير در مزارع بروجرد و همدان در غرب ايران، مشاهده شده است.


اگرچه مرکز مبارزه با آفات قارچی سازمان جهانی خواربار و کشاورزی تا کنون تحقيقات بسياری برای دفع اين آفت انجام داده است ولی هنوز راهی برای مقابله جدی با اين آفت پيدا نشده است.

XS
SM
MD
LG