لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۴

گفت وگو های اسد و عبدالله در رياض


پادشاه عربستان در کنار رییس جمهوری سوریه
پادشاه عربستان در کنار رییس جمهوری سوریه
عبدالله پادشاه عربستان و بشار اسد، رييس جمهور سوريه غروب روز يکشنبه در پايگاه هوايی رياض ديدار و گفت وگو کردند.

مسائل ديگر خاورميانه از جمله ادامه ميانجيگری به منظور نزديک کردن دولت خود گردان فلسطين با گروه حماس در باريکه غزه، پيشگيری از قطع مذاکرات جاری مابين محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی و دولت اسرائيل و همچنين کمک به دولت آينده عراق مطرح شده، در همين حال به نظر می رسد که موضوع لبنان در مذاکرات ياد شده از اولويت بيشتری برخوردار بوده است.

موضوع اصلی مورد اختلاف ميان حزب الله لبنان و دولت ائتلافی سعد حريری، احتمال نام بردن از چند فرمانده نظامی حزب الله در جريان انجام تحقيقات مربوط به قتل رفيق حريری نخست وزير سابق آن کشور توسط سازمان ملل و دادگاه بين المللی لاهه است.

رفيق حريری، پدر سعد، نخست وزير فعلی لبنان، طی يک انفجار خيابانی در سال ۲۰۰۵ به قتل رسيد. ابتدا سوريه به مشارکت در قتل نخست وزير وقت لبنان متهم و پيامد آن امنيت داخلی لبنان مختل شد.

طی چند ماه اخير و پس از تشکيل هيات تحقيق سازمان ملل در لاهه، موضوع احتمال نام بردن از چند فرمانده حزب الله در توطئه انفجار به برزو اختلاف های تازه در لبنان منجر شده است.

تلاش سعد حريری که با هدف افزايش ضريب امنيت در لبنان حزب الله را در دولت ائتلافی خود جای داده است، نجات دولت ائتلافی است.

انتظارات عربستان

همزمان با انجام گفت وگو های سران عربستان سعودی و سوريه در رياض، سعد حريری نخست وزير لبنان نيز در عربستان به سر می برد ولی در مذاکرات دو جانبه عبدلله و اسد شرکت نداشت.

ديدار شب گذشته اسد از عربستان سعودی دومين ديدار وی از آن کشور طی سال جاری است. رهبران دو کشور در ۳۰ ماه ژوئيه ديدار مشترکی نيز داشتند که بيشتر با هدف حمايت از دولت ائتلافی سعد حريری انجام شد.
XS
SM
MD
LG