لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۵

چاوز سفر خود به «کشورهای دوست» از جمله ایران را آغاز کرد


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا
هوگو چاوز، رئیس جمهور سوسیالیست ونزوئلا، روز پنجشنبه سفر ۱۰ روزه خود به «کشورهای دوست»‌ از جمله روسیه، ایران، و لیبی را آغاز کرد. اولین توقف او در خاورمیانه در ایران خواهد بود.

به گفته خبرگزاری رویترز، آقای چاوز در این سفر یک «لیست خرید بلندبالا» به همراه دارد که از انرژی هسته‌ای و تانک تا روغن زیتون را دربر می‌گیرد.

نخستین توقف رهبر آمریکاستیز ونزوئلا در مسکو، پایتخت روسیه، خواهد بود تا در مورد تولید انرژی هسته‌ای به کمک این کشور، خرید تانک‌های روسی و افتتاح بانکی دوملیتی با مقامات روسیه به توافق برسد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید ونزوئلا در سه سال گذشته دست‌کم پنج میلیارد دلار تسلیحات از جمله جت‌های جنگنده، ضدهوایی، و تانک از روسیه خریداری کرده است.

آقای چاوز پیش از آغاز سفر خود در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به «کار روی مسئله انرژی هسته‌ای با روسیه» خبر داد که «در حال بررسی پروژه‌هایی برای ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ونزوئلا هستیم».

رئیس‌جمهور این کشور آمریکای لاتین همچنین تأکید کرد که علاقه ونزوئلا به انرژی هسته‌ای وجهی کاملاً صلح‌آمیز دارد و هدف از آن کاستن از وابستگی کشورش به نفت برای تولید برق است.

این همان دلیلی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برای تلاش خود در جهت دستیابی به انرژی هسته‌ای به جامعه جهانی ارائه کرده‌اند.

این در حالی است که کشورهای غربی و در رأس آنها ایالات متحده از این نگران‌اند که رهبران جمهوری اسلامی در پی ساخت تسلیحات هسته‌ای باشند، نگرانی‌ای که در مورد رئیس جمهور ونزوئلا، هم‌پیمان محمود احمدی‌نژاد، نیز صدق می‌کند.

ونزوئلا در سال ۲۰۰۸ با کمپانی دولتی انرژی هسته‌ای روسیه با عنوان «روس‌اتم» قراردادی برای خرید تکنولوژی و دانش ساخت رآکتور اتمی امضا کرده است.

هوگو چاوز که در سال‌های زمام‌داری خود همچون آقای احمدی‌نژاد به یکی از رهبران جنجالی جهان تبدیل شده در این سفر ۱۰ روزه همچنین در خاک دیگر دشمن آمریکا، ایران، و همین طور کشورهای سوریه و لیبی توقف خواهد داشت.

خبرگزاری رویترز یکی از اهداف آقای چاوز از این سفر را جلب حمایت بین‌المللی در برابر انتقادات روزافزون سیاستمداران محافظه‌کار آمریکا و اروپا توصیف کرده است که او را به حمایت از گروه‌های تروریستی چون جدایی‌طلبان باسک در اسپانیا متهم می‌کنند.

هوگو چاوز که در چند سال اخیر در تمامی همه‌پرسی‌ها در کشور خود به رأی اکثریت دست‌یافته به‌تازگی با حزب سوسیالیست خود در برابر اپوزیسیون کم آورد.

رئیس جمهور ونزوئلا در این سفر خود همچنین در چند کشور اروپایی از جمله اوکراین، بلاروس و پرتغال نیز توقف خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG