لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

ونزوئلا در حال مطالعات اولیه برای راه‌اندازی برنامه هسته‌ای


هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، روز دوشنبه گفت که دولت وی در حال انجام بررسی‌های اولیه برای راه‌اندازی یک برنامه انرژی هسته‌ای است.

آقای چاوز که این موضوع را در یک نشست خبری مطرح کرد به خبرنگاران گفت: «ما در فکر پروژه انرژی هسته‌ای با مقاصد صلح‌آمیز هستیم و آن‌ها نخواهند توانست ما را متوقف کنند.»

رئیس جمهور ونزوئلا در مورد انرژی هسته‌ای افزود که «ما به این انرژی نیاز داریم و در حال انجام مطالعات اولیه هستیم».

آقای چاوز این موضوع را با اشاره به دستگیری یک فیزیکدان و همسرش به اتهام ارائه کمک به ونزوئلا جهت «ساخت سلاح هسته‌ای» بیان کرد. «پدرو لئوناردو ماسکرونی»، که پاییز گذشته به این اتهام از سوی مأموران دولتی در ایالت نیومکزیکوی آمریکا بازداشت شده‌بود روز بیستم ماه جاری میلادی از سوی دادگاه آزاد شد.

دستگیری آقای ماسکرونی زمانی صورت گرفت که این فیزیکدان به یکی از مأموران مخفی آمریکایی که در نقش نماینده دولت ونزوئلا با او تماس گرفته‌بود ارائه کمک کرد.

هوگو چاوز در این رابطه افزود: «آن‌ها پروفسورهای دانشمندی را دستگیر کردند، فکر می‌کنم اهل آرژانتین بودند، و وقتی که آماده شدم در این مورد پاسخ بدهم یک سخنگوی دولتی آمد و گفت که نه، نه، مدرکی در این مورد نداریم.»
یک فیزیکدان در ایالات نیومکزیکوی آمریکا به یکی از مأموران مخفی آمریکایی که در نقش نماینده دولت ونزوئلا با او تماس گرفته‌بود ارائه کمک کرد.

سخنان آقای چاوز در حالی بیان می‌شود که ایالات متحده تاکنون دولت ونزوئلا را متهم به دست داشتن در این پرونده نکرده‌است.

هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا پیش از این نیز در مورد طرح‌هایی جهت آغاز یک برنامه انرژی هسته‌ای صحبت کرده‌است اما زمان و ابعاد چنین طرحی تاکنون نامشخص است.

هوگو چاوز که از هم‌پیمانان نزدیک دولت جمهوری اسلامی در ایران است تاکنون همواره از برنامه هسته‌ای ایران دفاع کرده و اظهار داشته که از صلح‌آمیز بودن کامل آن برنامه «اطمینان» دارد.

رئیس جمهوری ونزوئلا، سال گذشته اعلام کرد که ایران در امر اکتشاف اورانیوم با کشورش همکاری دارد و یک ماه پیش از آن، وزیر معادن این کشور نیز اعلام کرد که با همکاری ایران در امر اکتشاف اورانیوم گام‌هایی برداشته شده و آزمون‌های اولیه، از وجود ذخایر غنی اورانیوم در این کشور خبر می‌دهد.

بررسی‌های انجام شده در دوسال گذشته در ونزوئلا نشان از کاهش محبوبیت هوگو چاوز در طول دو سال گذشته دارد و این در حالی است که آقای چاوز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ را پیش روی خود دارد.

آقای چاوز روز سه‌شنبه پس از اعلام نتایج انتخابات پارلمانی ونزوئلا اعلام «پیروزی» کرد. با این حال اکنون، اگرچه حزب هوادار چاوز در انتخابات روز یک‌شنبه اکثریت کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده‌است، اما تلاش این حزب برای اخذ دو سوم کرسی‌ها که بار دیگر آن‌ها را به قدرت بی‌بدیل پارلمان تبدیل می‌کرد، به نتیجه نرسید.
XS
SM
MD
LG