لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

آمریکا از کارنامه حقوق بشری خود دفاع کرد


هرولد هانگ جو کو، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا (چپ) در جریان جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه
هرولد هانگ جو کو، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا (چپ) در جریان جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه
هیات نمایندگی ایالات متحده در شورای حقوق بشر سازمان ملل و در حالی که در خصوص کارنامه حقوق بشر خود مورد انتقاد قرار گرفته بود، با دفاع از سابقه خود گفت که دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، برگ جدیدی در عملکرد دولت آمریکا است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در روز جمعه، شاهد انتقادها به عملکرد آمریکا در زمان دولت جورج دبلیو بوش، رییس جمهوری سابق آمریکا بود. آقای بوش مخالف عضویت آمریکا در این نهاد بود و می گفت نیازی ندارد در جمع بررسی حقوق بشر با کشورهایی مانند سوریه و کوبا باشد که سوابق حقوق بشری خیلی خرابی دارند. ضمن این که این معتقد بود برخی کشورها در این شورا نسبت به اسرائیل، موضعگیری خاص دارند.

پس از پایان ریاست جمهوری بوش بود که باراک اوباما، با عضویت آمریکا در این نهاد موافقت کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، نمایندگان آمریکا در این مجمع روز جمعه گفتند موارد نقض حقوق بشری که از آنها یاد شده، و اتهام هایی که در مورد شکنجه مطرح می شود، مربوط به گذشته است و با شروع ریاست جمهوری باراک اوباما، اوضاع عوض شده است.

شمار زیادی از اعضای حقوق بشر نسبت به سیاست های آمریکا در عراق و افغانستان، رفتار با زندانیان در زندان ابوغریب بغداد و نیز زندان گوانتانامو در کوبا، انتقاد کرده اند.

هرولد هانگ جو کو، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا گفت: «باید همین جا صریح و دقیق اعلام کنم که دولت آمریکا از شکنجه استفاده نکرده و نخواهد کرد.»

وی افزود: «در مورد مسائل عراق، افغانستان و گوانتانامو، ما صدها مورد تحقیق در مورد رفتار با زندانیان داشته ایم و اقدامات تنبیهی زیادی هم در مورد هرگونه سوءرفتار با زندانیان اعمال و انجام شده است.»

باراک اوباما پس از رسیدن به ریاست جمهوری، به عنوان نخستین اقدام دولتی، فرمان تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو را امضا کرده و تعهد کرد ظرف یک سال این بازداشتگاه را تعطیل کند که البته این امر هنوز انجام نشده است.

صف بندی برای انتقاد از آمریکا

به گزارش رویترز، شماری از کشورهای عضو شورای حقوق بشر حتی به شکلی صف کشیدند تا در مورد وضعیت حقوق بشر در آمریکا، جزو سخنرانان باشند. نخستین سخنران، نماینده کوبا در این شورا بود و گفت تحریم های آمریکا علیه کوبا، نقض حقوق شهروندان کوبایی نسبت به نظام و حکومتی است که خود انتخاب کرده اند.

نماینده ونزوئلا هم گفت که آمریکا باید بازداشتگاه گوانتانامو را تعطیل کند و مراکز مخفی و مشابهی که در سرتاسر جهان دارد را هم ببندد.

نماینده جمهوری اسلامی هم از سیاست سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در نوع مبارزه با تروریسم انتقاد کرد و گفت باید به قربانیان این گونه عملیات، غرامت بپردازد.

البته این انتقادها به کشورهای منتقد و مخالف آمریکا محدود نبود و حتی متحدان اروپایی هم از وضعیت حقوق بشر در آمریکا انتقاد کردند و خواهان لغو کامل مجازات اعدام در تمامی ایالت های آمریکا شدند. مکزیک هم از آمریکا خواست از هرگونه اعمال زور در مورد مقابله با مهاجرت غیرقانونی، پرهیز کند.

هرولد هانگ جو کو، مشاور حقوقی وزارت خارجه آمریکا که پیشتر ریاست دانشکده حقوق دانشگاه ییل آمریکا را هم برعهده داشته، گفت که استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین در مقابله با شبه نظامیان اسلامگرای افراطی در افغانستان و پاکستان، هماهنگ با قوانین بین المللی است.

وی افزود:«این گونه استفاده از نیروها قانونی است و نه عبور از حوزه قضایی است و نه ترور سیاسی محسوب می شود.» وی همچنین گفت که تعطیلی بازداشتگاه گوانتانامو کار پیچیده ای بوده و در حال حاضر فقط ۱۷۴ تن در این زندان هستند و برای تعطیلی کامل، به کمک دادگاه های آمریکا، کنگره و نیز متحدان اروپایی نیاز است.

مایکل پوزنر، معاون دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا پس از این جلسه که سه ساعت طول کشید و در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: « به نظر ما، روند انتقاد و گفت وگوها منصفانه بود و این بخشی از روند همکاری با شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است.»
XS
SM
MD
LG