لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۹

فرمانده نيروهای آمريکايی در افغانستان به واشينگتن فراخوانده شد


ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان.
ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای نظامی آمریکایی در افغانستان.
ژنرال استانلی مک کريستال، فرمانده نيروهای آمريکايی در افغانستان به دليل انتقادهايی که در گفت وگو با مجله رولينگ استون درباره دولت آمریکا مطرح کرده، به واشينگتن فراخوانده شده است.

رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد روز سه شنبه با تاييد اين خبر گفت:«از ژنرال مک کريستال خواسته شده تا در فضايی صادقانه و دوستانه، با رييس جمهوری آمريکا گفت وگويی داشته باشد.» آقای گيبس افزود که باراک اوباما از گفته های مک کريستال، «خشمگين» است.

خبرنگار مجله رولينگ استونز، مايکل هيستينگز، چند هفته با ژنرال مک کريستال بوده و در جريان چند سفر او را همراهی کرده است. گزارش و گفت وگوی او قرار است در اين شماره مجله رولينگ استونز منتشر شود ولی نسخه اينترنتی آن روی وبسايت اين مجله قابل رويت است.

آقای گيبس اين گفت وگو را «از پايه خطا » دانست ولی حاضر نشد درباره اين که چه تصميمی درباره ادامه کار ژنرال مک کريستال گرفته خواهد شد، حرفی بزند. سخنگوی کاخ سفيد گفت که همه انتخاب ها در نظر خواهد بود.

رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا، اين مسئله را نوعی انحراف از ماموريت اصلی نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان خوانده است. ژنرال مک کريستال هم روز سه شنبه يادداشتی منتشر کرده و گفت که دچار «فقدان قضاوت» شده است.

سخنگوی کاخ سفيد می گويد قرار است ژنرال مک کريستال با رييس جمهوری و مقامات پنتاگون (وزارت دفاع آمريکا) ديدار داشته و توضيح دهد به چه دليل چنين قضاوت هايی داشته است. آقای گيبس گفت که رييس جمهوری آمريکا، پوزش و عذرخواهی ژنرال مک کريستال را دريافت کرده اما او را مستحق اين فرصت دانسته که رفتار خود را توضيح دهد.

آسوشيتد پرس در گزارشی می گويد هرچند در سطوح نظامی اختلاف هايی وجود دارد که طبيعی است، اما فرماندهان نظامی معمولا رييس جمهوری را که به نوعی فرمانده کل قوا محسوب می شود را به شکل باز و علنی مورد انتقاد قرار نمی دهند. خبرنگاران کاخ سفيد چند بار از رابرت گيبس درباره امکان عزل ژنرال مک کريستال از مقام او سوال کردند که وی حاضر به دادن پاسخ قطعی نشد و گفت:« ماموريت نيروهای نظامی آمريکايی در افغانستان، مهم تر و مقدم تر بر يک نفر است.»

با اين حال سخنگوی کاخ سفيد گفت که تصميم درباره واکنش به گفته های ژنرال مک کريستال، روز چهارشنبه و پس از ديدار با او، تصميم نهايی اعلام خواهد شد.

يک مقام نظامی بدون ذکر نام خود به آسوشيتد پرس گفته از آن جايی که هنوز مک کريستال استعفای خود را نداده، امکان کنار گذاشتن او مطرح نيست. اين گزارش می گويد ژنرال مک کريستال روز سه شنبه را صرف عذرخواهی از افرادی کرده که نام آنها در اين گزارش و گفت وگو آمده است. از جمله رابرت گيتس وزير دفاع آمريکا و ريچارد هالبروک، نماينده ويژه رييس جمهوری آمريکا در امور افغانستان و پاکستان.

وزير دفاع آمريکا رابرت گيتس طی بيانيه ای گفت که ژنرال مک کريستال در گفت وگوی خود با خبرنگار يک مجله، در پاسخ هايش دچار سوءقضاوت شده است. دفتر آقای هالبروک هم طی بيانيه ای کوتاه گفت که ژنرال مک کريستال تماس گرفته و عذرخواهی کرده و همچنين مسووليت تمامی گفته هايش را به عهده گرفته است.

رييس کل ستاد مشترک ارتش آمريکا، ژنرال مايک مالن هم گفته های ژنرال مک کريستال در اين گفت وگو را، «نااميدی بزرگی» خوانده است.

در افغانستان اما، حامد کرزی رييس جمهوری افغانستان با صدور بيانيه ای، ژنرال مک کريستال را يک «فرمانده بزرگ» خواند. سخنگوی دولت افغانستان هم گفته اميدوار است آقای اوباما تصميم به عزل ژنرال مک کريستال نگيرد.

مقاله دردسر ساز

ژنرال مک کريستال در اين گفت وگو انتقادات شديدی از دولت آمريکا، رييس جمهوری ايالات متحده، معاون رييس جمهوری و همچنين سفير آمريکا در افغانستان کرده است. او از باراک اوباما انتقاد کرده که طرحی که باورپذير نبوده را می خواسته به زور حاکم کند و زمانی که درخواست نيروهای بيشتر کرده و رييس جمهوری به آن پاسخ مثبت نداده را، «لحظه ای دردناک» خوانده است.

ژنرال مک کريستال درخواست حدود ۵۰ هزار نيروی اضافی و تازه نفس کرده بود که دولت آمريکا با اعزام حدود ۳۵ هزار نيرو موافقت کرد.

ژنرال مک کريستال همچنين گفته که يک بار ديداری ۱۰ دقيقه ای با رييس جمهوری آمريکا داشته که به گفته او، فقط برای عکس گرفتن های مطبوعاتی بوده است.

وی همچنين گفته که از سوی کارل آيکنبری، سفير آمريکا در کابل مورد «خيانت» قرار گرفته است. ژنرال مک کريستال گفته آقای آيکنبری ترديد ها نسبت به کارآمدی دولت حامد کرزی را زير سوال برده تا اگر سياست های آمريکا در افغانستان با شکست مواجه شد، خود را حفظ کرده باشد.

آقای آيکنبری ژنرال سه ستاره سابق ارتش آمريکا است که پيش از حضور در وزارت خارجه، همدوش آقای مک کريستال در ارتش آمريکا خدمت کرده است.

رابرت گيبس سخنگوی کاخ سفيد گفت که دوشنبه شب از متن مصاحبه آگاه شده و آن را به اطلاع رييس جمهوری آمريکا رسانده است.

سخنگوی رييس ستاد کل ارتش آمريکا هم گفت دوشنبه شب ژنرال مايک مالن از متن مصاحبه مطلع شده و گفت وگوی تلفنی ۱۰ دقيقه ای با ژنرال مک کريستال داشته است.

گزارش ها حاکی است چنين انتقادهای علنی يک مقام ارشد نظامی از دولت آمريکا بی سابقه بوده است.
XS
SM
MD
LG