لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

فیلم ضد اسلام: خودنمایی مانند رنگ موی سازنده اش؟


نام وايلدرز ۴۴ ساله اين روزها در نشریه های گوناگون به چشم می خورد.
نام وايلدرز ۴۴ ساله اين روزها در نشریه های گوناگون به چشم می خورد.

سرانجام فیلم جنجالی نماینده پارلمان هلند که خودش آن را با اصرار ضد اسلامی می خواند منتشر شد؛ فیلمی کوتاه که به رغم دارا نبودن حداقل استانداردهای حرفه ای و جذابیت های بصری، به موضوع روز گروه بزرگی از سیاستمداران در سراسر جهان بدل شده است.


نظرتان را درباره این فیلم و انتشار آن با دیگران در میان بگذارید.


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز، در شماره ویژه آخرهفته خود، گزارش مفصلی درباره سازنده این فیلم منتشر کرد. ترجمه فارسی این گزارش را می توانید در ادامه بخوانید:


هلندی ضد اسلام در انتظار اکران


رنگ موهای گيرت وايلدرز، تا ريشه های شخصيت او عمق دارد. آقای وايلدرز عضو ضد اسلامی يک حزب جنجال آفرین در پارلمان هلند، بيش از دو دهه است که موهای سر خود را به رنگ تحريک کننده ای که برخی به آن «رنگ افراطی پلاتينی» می گویند در می آورد.


اين رنگ او را در ميان يک جمعيت به راحتی قابل تفکيک می کند، هرچند اين اقدام برای کسی که هر از گاهی مورد تهديد مسلمانان افراطی قرار می گيرد، چندان منطقی به نظر نمی رسد.


اما آقای وايلدرز، شغل و حزب جديد سياسی خود را بر اساس اظهار نظرهای خطرناک وعجيب و غريبی بنا کرده است که از مدل و رنگ موی سر او تا سخنان ضد اسلامی اش را در بر می گيرد.


آقای وايلدرز در مصاحبه ای که تنها چند روز پيش از انتشار فيلم حساسش در باره قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، با او انجام شد، به نصيحت هايی اشاره کرده است که سال ها پيش از سوی سياستمداران در رابطه با چگونگی نيل به پيشرفت و موفقيت در سياست دريافت کرده بود.


به او گفته شده بود که «نخست بايد سخنان خود را در رابطه با دين اسلام معتدل و ملايم کند، سپس رنگ موی احمقانه خود را تغيير دهد». اما وايلدرز که به هيچ يک از راهنمايی ها توجه نکرده است می گويد: «حتی اگر مردم به من فشار وارد آورند، من کاملاَ مخالف حرف آنها عمل می کنم.»


نام وايلدرز ۴۴ ساله اين روزها به خاطر يک فيلم ده تا پانزده دقيقه ای که به گفته خودش در آن کتاب قرآن را منشاء الهام گيری برای حملات تروريستی و ديگر خشونت ها معرفی کرده است، در نشريه های گوناگون زياد به چشم می خورد.


برخی هلندی ها که در کشور های دیگر زندگی می کنند نگرانند نمايش اين فيلم، مانند ماجرای انتشار کاريکاتورهای پيامبر مسلمانان در دانمارک، زندگی را به کامشان تلخ کند.

وايلدرز که هميشه کتاب قرآن را با کتاب «نبرد من» هيتلر برابر می داند، می گويد قرآن بايد در هلند ممنوع اعلام شود و در مصاحبه ای گفته است که محمد، پيامبر اسلام، قابل مقايسه با يک ديکتاتور آلمانی ست: «اگر محمد امروز زنده بود، با او مانند يک جنايتکار جنگی برخورد می شد که از کشورش تبعيد و يا زندانی می شد.»


رهبران مسلمان ميانه روی هلند نظير محمد ربائی، سخنگوی شورای مراکشی هلند، ازديدگاه آقای وايلدرز نسبت به اسلام و پيامبر آن ابراز خشم می کنند.


آقای ربائی در باره این گفته وایلدرز می گويد: «اگر اجازه داشته باشم احساس خود را راحت بيان کنم، به نظرم وايلدرز کمی مجنون است، زيرا با کسی به نبرد برخاسته که ۱۴ قرن پيش زندگی می کرده است، نه در زمان ما.»


آقای وايلدرز می گويد اين فيلم را به اين دليل ساخته است که ثابت کند «اسلام و قرآن بخش هايی از يک ايدئولوژی فاشيستی هستند و می خواهند تمامی عقايدی را که ما در جهان دموکراتيک غربی به آن باور داريم، از بين ببرند.»


برخی هلندی ها فيلم آقای وايلدرز را که «فتنه» نام دارد و قبلا در برخی شهرهای هلند در رابطه با آن به مقامات پليس شکايت شده است، يک جرم نفرت برانگيز بالقوه تلقی کرده اند و از اين نگرانند که اظهار نظرات پيشين او به همراه نمایش فيلم جديدش، گروه های مذهبی را درمقابل يکديگر قرار دهد و موجب رشد و پرورش تبعيض درجامعه شود.


از سوی ديگر طرفداران وايلدرز می گويند که او از ارزش های سنتی هلند حمايت می کند. اما منتقدين او که تعداد آنها هم کم نيست معتقدند او يک افراطی دست راستی غير قابل کنترل است که خوشنامی کشورشان را به خاطر منافع سياسی خود به خطر می اندازد.


آقای وايلدرز که تحت حفاظت دائمی مامورين پليس قرار دارد و در مکانی مخفی زندگی می کند، تاکنون از طرف ستيزه جويان طالبان تهدید نشده است اما طالبان اعلام کرده چنانچه فيلم او منتشر شود، حملات خود عليه سربازان هلندی در افغانستان را شدت خواهند بخشيد.


او حتی تحت تاثير هلندی هايی که در کشور های ديگر زندگی می کنند هم قرار نگرفته است، برخی از آنان نگرانند نمايش اين فيلم، مانند ماجرای انتشار کاريکاتورهای پيامبر مسلمانان در دانمارک، زندگی را به کامشان تلخ کند.


مکسيم ورهاگن، وزير امور خارجه هلند به يک خبرنگار در تلويزيون دولتی هلند گفته است پخش اين فيلم را «حرکتی غير مسئولانه» تلقی می کند زيرا «اين اقدام می تواند شرکت های هلندی، سربازان هلندی و شهروندان هلندی را درموضع خطر قرار دهد.»


این نماینده راستگرای پارلمان هلند که خود را حامی آزادی بيان معرفی می کند گفته است اگر اين فيلم را درباره کتاب مقدس انجيل می ساخت با چنين اعتراضاتی مواجه نمی شد

آقای وايلدرز در پاسخ به اين سخنان گفته است که همين مسئله ثابت می کند اسلام دين خشن و متعصبی است که پيروانش تلاش می کنند صدای منتقدين خود را با خشونت خاموش کنند.


آقای وايلدرز که خود را حامی آزادی بيان معرفی می کند گفته است اگر اين فيلم را درباره کتاب مقدس انجيل می ساخت با چنين اعتراضاتی مواجه نمی شد: «ما نبايد به افرادی که به روش های غير دموکراتيک متوسل می شوند، به آنهايی که به جای استدلال و منطق به خشونت روی می آورند و به جای گفتگو از چاقو استفاده می کنند اجازه دهيم برای ما تعيين تکليف کنند.»


تئو ون گوگ، يک کارگردان هلندی پس از انتشار فيلمی که در آن زندگی زنی را به تصوير کشيده بود که در جهان اسلامی مورد سوء استفاده قرار گرفته است، در سال ۲۰۰۴ توسط يک مسلمان افراطی به قتل رسيد.


آقای وايلدرز که در آن زمان، شش سال از آغاز کارش در پارلمان هلند می گذشت هيچ گونه رابطه ای با آن فيلم نداشت اما نيروهای امنيتی دولت هلند از همان زمان نسبت به امنيت جان او ابراز نگرانی کردند و از آن پس وايلدرز نيز کمابيش درخفا زندگی کرده است.


دو سال بعد از آن واقعه، نگرانی های ناشی از حضور مهاجرين مسلمان در جامعه موجب شد آقای وايلدرز و حزب تازه شکل گرفته او موسوم به «حزب برای آزادی» شش درصد کرسی های پارلمان را کسب کنند.


اکنون يک ميليون ازجمعيت ۵/۱۶ ميليون نفری هلند يا مسلمانند و يا با مسلمانان نسبت دارند.


بسياری از آنها کارگرانی هستند که بيش از بيست سال پيش برای کار در کارخانه های هلندی از مراکش، ترکيه و ديگر کشورهای اسلامی به آنجا سفر کرده و در آنجا تشکيل خانواده دادند.


هرچند وقت يک بار ميان جامعه عمومی هلند که برای مثال حامی ازدواج همجنسگرايان و روسپیگری قانونی است از يک سو و اقليت اکثرا محافظه کار مسلمان جامعه از سوی ديگر اختلافاتی در می گيرد. آقای وايلدرز تا کنون با موفقيت از اين تنش ها به نفع خود استفاده کرده است.


هوگو وان درپره، معاون سردبير يک برنامه تلوزيونی هلندی موسوم به «نووا» می گويد: «تقريباً ۱۰ تا ۱۵ درصد رای دهندگان هلندی وايلدرز را کمابيش مانند رهبری می بينند که با شهامت افکار خود را بيان می کند. اما بسياری او را يک آدم ابله تلقی می کنند.»


آقای وايلدرز که ازدواج کرده اما دارای فرزندی نيست در خانواده ای کاتوليک بزرگ شده است اما اکنون ديگر هيچگونه اعتقاد مذهبی ندارد. او پس از گذراندن دوران دبيرستان، به مدت دو سال برای کار به خاورميانه سفر کرده بود.

آقای وايلدرز گفته است که از اسلام نفرت دارد اما نه از مسلمانان: «من معتقدم ايدئولوژی اسلامی عقب افتاده و خطرناک است، اما من ميان اين ايدئولوژی و مردم فرق قائل می شوم و ازمسلمانان متنفر نيستم.»


آقای وايلدرز که ازدواج کرده اما دارای فرزندی نيست در خانواده ای کاتوليک بزرگ شده است اما اکنون ديگر هيچگونه اعتقاد مذهبی ندارد. او که کوچکترين فرزند از چهار فرزند خانواده است پس از گذراندن دوران دبيرستان، به مدت دو سال برای کار به خاورميانه سفر کرده بود.


از آن پس به گفته او دست کم ۴۰ بار به اسرائيل سفر کرده است و ارتباطات خود را با آن کشور حفظ کرده است. اما با ديگر کشورهای منطقه رابطه ای ندارد و اقرار می کند که هيچ دوست مسلمانی ندارد. برخلاف ادعای او، برخی از مسلمانان معتقدند که عداوت و دشمنی آقای وايلدرز به آنها نيز نسبت داده می شود.


يوسف اصغری، يک مقاله نويس در روزنامه های هلند در مصاحبه ای گفته است: «اگر شما معتقديد پيامبر اسلام يک جنايتکار جنگی است، بنا براين شما به عبارتی نسبت به مسلمانان ابراز تنفر می کنيد، زيرا پيامبر اسلام سمبل دين اسلام است.»


برخی از هلندی ها گمان می کنند که شايد اين فيلم نيز مانند رنگ موی او جعلی و تنها يک حقه تيزهوشانه برای آن است که ثابت کند اسلام و آزادی بيان نمی توانند با يکديگر همزيستی داشته باشند.


آقای وايلدرز مصرانه می گويد که اين فيلم همانند اعتقاد او واقعی است: «با انتشار این فیلم من چه در زندگی خصوصی و چه در زندگی سياسی ام با آنچنان مشکلات بزرگی مواجه می شوم، که بايد واقعا احمق باشم اگر بخواهم از اين فيلم تنها به عنوان تبليغات برای خودم استفاده کنم.»


XS
SM
MD
LG