لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

ادامه اعتراض ها به احتمال پخش یک فیلم ضد اسلامی


گیرت وایلدرز، رییس حزب راستگرای تندروی پارلمان هلند،فیلمی ساخته که در آن صحنه های پاره کردن قران وجود دارد.
گیرت وایلدرز، رییس حزب راستگرای تندروی پارلمان هلند،فیلمی ساخته که در آن صحنه های پاره کردن قران وجود دارد.

۳۰ سفير کشورهای اسلامی روز چهارشنبه برای جلوگیری از پخش یک فيلم ضد اسلامی ساخته یکی از نمایندگان راستگرای پارلمان هلند، با وزير امور خارجه این کشور ديدار و گفت و گو کردند.


گیرت وایلدرز، رییس یک حزب راستگرای تندرو که نماینده پارلمان هلند نیز هست، به تاز گی فيلمی ساخته که گفته می شود در آن صحنه های پاره کردن قرآن وجود دارد و به دین اسلام در آن توهین شده است.


سخنگوی وزارت امور خارجه هلند گفت: «اين ديدار به درخواست سازمان کنفرانس اسلامی صورت گرفته تا نقطه نظر دولت هلند درباره فيلم گريت وايلدرز شنيده شود.»


۳۰ سفير کشورهای اسلامی در هلند و همسايه اش بلژيک در اين ديدار شرکت کرده اند.


دولت هلند از ترس بروز خشونت های مشابه ای که در پی چاپ کاريکاتورهای پیامبر اسلام در يک روزنامه دانمارکی پيش آمد، تاکنون دو بار سعی کرده که رضايت وايلدرز را برای عدم پخش اين فيلم جلب کند، اما موفق نشده است.


گروه طالبان در افغانستان، سربازان هلندی را تهديد کرده است که در صورت پخش اين فيلم، به آنها حمله خواهد کرد. هلند ۱۶۶۰ سرباز در افغانستان دارد.



سخنگوی وزارت امور خارجه هلند گفت که دولت اين کشور از پايه با وايلدرز مخالف است و در منازعات داخلی، «آزادی بيان و آزادی مذاهب هريک جای خود را دارند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه هلند گفت که دولت اين کشور از پايه با وايلدرز مخالف است و در منازعات داخلی، «آزادی بيان و آزادی مذاهب هريک جای خود را دارند.»


آقای وايلدرز پائيز گذشته مدعی شد که در فيلمش، آنچه را که وی «طبيعت فاشيستی قرآن» توصیف می کرد، افشا می شود و کتاب مقدس تمامی مسلمانان جهان را با کتاب «نبرد من» هيتلر مقايسه کرد .


او نزديک به يک سال پيش گفته بود اگر مسلمانان می خواهند در هلند بمانند، «بايد قرآن را پاره کنند و دور بيندازند.»


آقای ويلدرز گفته است عواقبش هر چه که باشد، فيلم خود را حتما يا در تلويزيون و يا در اينترنت پخش خواهد کرد.


دولت هلند، خود را برای مقابله با اعتراض های احتمالی که ممکن است پس از نمايش این فيلم «تحريک آميز ضد اسلامی» بالا گيرد، آماده می کند.


ايران، مصر و پاکستان، از فيلم به عنوان «حمله ای عبث» انتقاد کرده اند و تهديد کرده اند که هلند را تحريم اقتصدی می کنند.


يان پيتر بالکنند، نخست وزير هلند، روز چهارشنبه در ديدار با نيکلاس سارکوزي، رييس جمهوری فرانسه، بار ديگر تاکيد کرد که دولت هلند به طور کامل ديدگاه وايلدرز را رد می کند.


در سال ۲۰۰۴، تئو ون گوگ، فيلمساز هلندی، به خاطر فيلم ده دقيقه ای ضد اسلام تسليم، با ضربات چاقوی يک هلندی مراکشی تبار به قتل رسيد. در آن فيلم، تصاوير زنان عريانی ديده می شد بر تنشان آیات قرآن حک شده بود.


موضع ایران


علاءالدين بروجردی رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره این فیلم گفت درصورتی که دولت هلند اجازه پخش فيلم ضد اسلامی را صادر کند، با واکنش های گسترده مسلمانان مواجه خواهد شد.


آقای بروجردی همچنين گفته است در جمهوری اسلامی ايران «نهايت حساسيت نسبت به اهانت به اسلام» وجود دارد و در صورت پخش اين فيلم، موجی از انزجار مردمی برخواهد خاست.


وی اضافه کرد اين انزجار ممکن است به هر دولتی که به اسلام اهانت کند، ايجاد شود و به هيچ وجه برای مسلمانان قابل تحمل نيست.


رييس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس شورای اسلامی همچنين گفت ايران از دولت هلند انتظار دارد که از نمايش اين فيلم جلوگیری کند و در غير اين صورت، نمايندگان مجلس شورای اسلامی از دولت جمهوری اسلامی ايران خواهند خواست که در روابط با کشور هلند تجديد نظر کند.


XS
SM
MD
LG