لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

تاکید خامنه ای بر موضع سخت ایران در برابر جامعه جهانی


آیت الله خامنه ای در سخنان روز یکشنبه خود بار دیگر بر موضوع سرسختانه ایران در قبال جامعه جهانی پافشاری کرد.(عکس از AFP)
آیت الله خامنه ای در سخنان روز یکشنبه خود بار دیگر بر موضوع سرسختانه ایران در قبال جامعه جهانی پافشاری کرد.(عکس از AFP)

رهبر جمهوری اسلامی با اعلام اينکه هيچ تهديدی نمی تواند ملت ايران را منصرف کند، خطاب به کشور های غربی گفت که ايران اين بار نيز در مقابل تحريم ها خواهد ايستاد.


آیت الله علی خامنه ای روز یکشنبه، ۱۵ اردیبهشت ماه، در پنجمين روز از سفر خود به استان فارس در شهرستان نورآباد ممسنی خطاب به کشور های غربی گفت: «مگر ملت ايران را نيازموده ايد؟ ما راه خود را با قدرت ادامه خواهيم داد و نخواهيم گذاشت مستکبران حق اين ملت را پايمال کنند.»


آقای خامنه ای افزود: «اين ملت راه خود را به سوی کمال، عزت و استقلال کامل و پياده شدن کامل ارکان دين در کشور انتخاب کرده و هيچ تهديدی نمی تواند ملت ايران را از اين راه منصرف کند.»


رهبر ایران در حالی این سخنان را بیان می کند که روز جمعه، ۱۳ اردیبهشت ماه، ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا اعلام کرد: قدرت های جهانی موسم به گروه ۱+۵ بر سر ارائه مشوق های جديد به ايران توافق کردند تا از اين طريق تهران را ترغيب کنند فعاليت های غنی سازی اورانيوم را متوقف کند.


آیت الله خامنه ای از دولت خواست که «با برنامه ريزی صحيح و استفاده مناسب از سرمايه های فراوان مادی و انسانی ايران، کشور را در عرصه اقتصادی به مرحله ای برسانند که تهديد به تحريم و محاصره اقتصادی به هيچ وجه تاثير گذار نباشد.»

اما روز ۱۴ اردیبهشت ماه، منوچهر متکی ، وزير امور خارجه ايران، با اشاره به فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم به عنوان خط قرمز ایران، از گروه ۱+۵ خواست در پيشنهاد خود وارد «مرزهای ممنوعه» نشود.


ايران طی سال های گذشته بر سر پرونده هسته ای خود با جامعه جهانی دچار چالش شده است اما از زمان روی کار آمدن دولت محمود احمدی نژاد، و سخت تر شدن موضع ايران، تنش در روابط تهران با غرب تشدید شده است.


شورای امنيت سازمان ملل متحد، اسفند ماه سال گذشته قطعنامه سوم تحريم ها عليه ايران را تصويب کرد و به ايران سه ماه فرصت داد تا برنامه غنی سازی را متوقف و به ميز مذاکره با جامعه جهانی باز گردد.


اما ايران ضمن رد این درخواست از نصب شش هزار سانتريفوژ جديد در تاسيسات هسته ای اش خبر داد و اعلام کرده است که تنها با آژانس بين المللی انرژی اتمی در باره پرونده اتمی خود گفت و گو می کند.


«مقابله با تحریم»


آیت الله خامنه ای در بخش دیگری از سخنان خود از دولت خواست که «با برنامه ريزی صحيح و استفاده مناسب از سرمايه های فراوان مادی و انسانی ايران، کشور را در عرصه اقتصادی به مرحله ای برسانند که تهديد به تحريم و محاصره اقتصادی به هيچ وجه تاثيرگذار نباشد.»


رهبر ايران همچنين گفت: «دشمنان نظام جمهوری اسلامی ايران اکنون تصور می کنند با طراحی يک توطئه اقتصادی و تهديد به تحريم می توانند در عزم و اراده ملت ايران خلل ايجاد کنند اما ملت بزرگ ايران همان گونه که در طول ۳۰ سال گذشته بر انواع تحريم ها و محاصره اقتصادی فائق آمد و گام های بلندی در مسير پيشرفت برداشت، اين بار نيز در مقابل اين توطئه خواهد ايستاد.»


شورای امنيت سازمان ملل طی سه قطعنامه ای که در سه سال گذشته عليه ايران تصويب کرده است، برخی از صنايع نظامی و نهادهای مالی ايران را مورد تحريم اقتصادی قرار داده است.


کشورهای غربی تهديد کرده اند که اگر ايران به قطعنامه سوم شورای امنيت عمل نکند مورد تحريم های شديد تری قرار خواهد گرفت.


اگر چه ايران همواره اعلام کرده است که تحريم های شورای امنيت سازمان ملل و تحريم هايی که آمريکا مستقلاً در مورد ايران اجرا می کند، تاثيری در رفتار این کشور ندارد اما داوود دانش جعفری، وزير سابق اقتصاد، در جلسه توديع خود اعلام کرد که «بخش بزرگی از انرژی او و سازمانش برای مقابله با تحريم ها صرف شده است.»


XS
SM
MD
LG