لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۳

فواد سینیوره نامزد نخست وزیری لبنان شد


فواد سينيوره، ۶۴ ساله، سنی مذهب است. (عکس از epa)
فواد سينيوره، ۶۴ ساله، سنی مذهب است. (عکس از epa)


اکثريت پارلمان لبنان، فواد سينوره، نخست وزير کنونی لبنان را برای تصدی نخست وزيری به ميشل سليمان، رييس جمهوری جديد لبنان معرفی کردند.


مقام های ارشد ائتلاف ۱۴ مارس که اکثريت کرسی های پارلمان لبنان را در اختيار دارند، روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه اعلام کرند که در جريان نشست شب گذشته اين ائتلاف به اتفاق آرا، فواد سينيوره را به عنوان نخست وزير دولت جديد لبنان برگزيده اند.


فواد سينيوره، ۶۴ ساله و سنی مذهب است و از سیاستمدارن برجسته لبنان است که در زمان حیات رفیق حريری، از متحدان کلیدی او بود. او به عنوان یک چهره سیاسی تحت حمایت غرب شناخته شده است.


گروه های سياسی لبنان، پس از حدود يک سال و نيم بحران و شش ماه خالی ماندن پست رياست جمهوری، هفته گذشته با ميانجيگيری قطر، بر سر انتخاب ميشل سليمان، فرمانده ارتش لبنان به مقام رياست جمهوری به توافق رسيدند.


فواد سينيوره، ۶۴ ساله و سنی مذهب است و از سیاستمدارن برجسته لبنان است که در زمان حیات رفیق حريری، از متحدان کلیدی او بود. او به عنوان یک چهره سیاسی تحت حمایت غرب شناخته شده است.

قرار است ميشل سليمان روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه، درباره انتخاب نخست وزير جديد لبنان با نمايندگان پارلمان رايزنی کند و سپس به طور رسمی نخست وزير دولت خود را معرفی و مامور تشکيل کابينه جديد کند.


ائتلاف ۱۴مارس در حالی فواد سنيوره را به عنوان نخست وزير پيشنهاد کرده است که پيش از اين رسانه های منطقه از توافق بر سر نخست وزيری سعد حريری، فرزند رفيق حريری، نخست وزير فقيد لبنان برای تصدی اين پست نام برده بودند.


انتخاب نخست وزير، اولين اقدام سياسی رييس جمهوری لبنان است. ميشل سليمان همچنين طبق توافق دوحه بايد سه وزير کابينه دولت وحدت ملی به اختيار خود انتخاب کند.


جناح اکثريت که متعلق به ائتلاف موسوم به ۱۴ مارس و تحت حمايت غرب است بايد ۱۶ وزير کابينه را انتخاب کند.


همچنین گروه مخالف دولت، به سرپرستی حزب الله لبنان که در مجلس در اقليت هستند بايد يازده وزير کابينه را انتخاب کنند. ضمن اینکه این گروه در تصميم گيری های کتبینه حق وتو خواهد داشت.


نظام سياسی لبنان از زمان استقلال اين کشور در سال ۱۹۵۳ بر اساس تقسيم قدرت سياسی ميان گروه های مختلف قومی پايه ريزی شده است.


بر اساس تفاهم دهه چهل میلادی میان نیروهای سیاسی لبنان، رييس جمهوری این کشور از ميان مسيحيان مارونی، نخست وزير از ميان مسلمانان سنی مذهب و ریيس پارلمان از ميان شيعيان انتخاب می شوند.


XS
SM
MD
LG