لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

لبنان برای انتخاب رييس جمهوری جديد آماده می شود


در جريان نشست دوحه جناح های رقيب لبنان بر سر انتخاب میشل سلیمان به عنوان رييس جمهوری آينده به توافق رسیدند.
(عکس از AFP)
در جريان نشست دوحه جناح های رقيب لبنان بر سر انتخاب میشل سلیمان به عنوان رييس جمهوری آينده به توافق رسیدند. (عکس از AFP)

نمايندگان پارلمان لبنان در راستای خروج از بن بست سياسی هيجده ماهه در اين کشور خود را برای انتخاب ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری جديد اين کشور آماده می کنند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، رای گيری برای انتخاب ميشل سليمان ۵۹ ساله در نشست روز يکشنبه پارلمان لبنان برگزار خواهد شد و در این نشست شيخ احمد بن خليفه آل ثانی، امير قطر، برنار کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، به همراه عمرو موسی، دبيرکل اتحاديه عرب حضور خواهند داشت.


اين در حالی است که علی حمدان، سخنگوی نبيه بری رييس پارلمان لبنان، از حضور ۲۰۰ شخصيت سياسی و از جمله منوچهر متکی، وزير امور خارجه ايران، و وليد معلم، وزير امور خارجه سوريه، در نشست روز يکشنبه پارلمان لبنان خبر داده است.


ايران و سوريه حاميان اصلی حزب الله ، گروه شبه نظامی شيعيان لبنان، به شمار می روند.


آقای حمدان همچنين افزود: از کنگره آمريکا نيز دعوت به عمل آمده است که هيئتی به سرپرستی نيک راهال، نماينده حزب دموکرات از ايالت ويرجينيا، در نشست پارلمان شرکت خواهد کرد.


با ميانجيگری هيئت اتحاديه عرب و به ويژه نخست وزير قطر، گروههای مخالف دولت و همچنين ائتلاف طرفدار دولت لبنان پذيرفتند به درگيری هايی که دستکم ۶۵ کشته برجای گذاشت، پايان دهند و برای مذاکره به دوحه پايتخت قطر سفر کنند.


در جريان نشست دوحه جناح های رقيب لبنان بر سر انتخاب رييس جمهوری آينده و نحوه برگزاری انتخابات پارلمانی به توافق رسيدند.


بزرگترين چالش ميشل سليمان، فرمانده سابق ارتش لبنان، به عنوان رييس جمهوری آينده اين کشور اين خواهد بود به جناح های مختلف نشان دهد رويکردی بی طرفانه دارد.


در نشست دوحه، نمايندگان دولت لبنان که از سوی آمريکا و عربستان حمايت می شوند و نماينده گروه حزب الله لبنان، که از پشتيبانی سوريه وايران برخوردار است، اعلام کرده اند که در مورد قانون انتخابات پارلمان، تقسيم قدرت در کابينه و ممنوعيت استفاده از سلاح در نزاع های داخلی به توافق رسيده اند.


آنها همچنين گفته اند که توافق های انجام شده راه را برای انتخاب فرمانده ارتش، ژنرال ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری لبنان هموار کرده است.


مذاکرات در دوحه، پايتخت قطر، با ميانجی گری اتحاديه عرب از روز شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه آغاز شد. اتحاديه عرب هدف اين مذاکرات را پايان دادن به بن بست سياسی ۱۸ ماهه لبنان اعلام کرده که در اين مدت باعث شده است انتخابات رياست جمهوری اين کشور ۱۷ بار به تعويق بيفتد.


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص تا کنون نتوانسته بود جايگزين او را انتخاب کند.


XS
SM
MD
LG