لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۲

برگزاری انتخابات لبنان تا ۲۴ ساعت آينده


نمایندگان جناح های درگیر لبنان گفته اند که توافق های انجام شده راه را برای انتخاب فرمانده ارتش، ژنرال ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری لبنان هموار کرده است. (عکس از AFP)
نمایندگان جناح های درگیر لبنان گفته اند که توافق های انجام شده راه را برای انتخاب فرمانده ارتش، ژنرال ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری لبنان هموار کرده است. (عکس از AFP)

نخست وزير قطر، روز چهارشنبه، با اعلام خبر دست يافتن رهبران جناح های سياسی لبنان به توافق سیاسی، از برگزاری انتخابات رياست جمهوری لبنان، تا ۲۴ ساعت آينده خبر داد.


شيخ حمد بن جاسم آل ثانی، نخست وزير قطر و رييس هيئت ميانجیگری اتحاديه عرب روز چهارشنبه، اول خرداد ماه، اين خبر را در پايان نشست پنج روزه جناح های درگير لبنان، در دوحه، پايتخت قطر اعلام کرد.


نمايندگان دولت لبنان که از سوی آمريکا و عربستان حمایت می شوند و نماينده گروه حزب الله لبنان، که از پشتیبانی سوریه وایران برخوردار است، اعلام کرده اند که در مورد قانون انتخابات پارلمان، تقسيم قدرت در کابينه و ممنوعيت استفاده از سلاح در نزاع های داخلی به توافق رسيده اند.


آنها همچنين گفته اند که توافق های انجام شده راه را برای انتخاب فرمانده ارتش، ژنرال ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری لبنان هموار کرده است.


مذاکرات در دوحه، پايتخت قطر، با ميانجی گری اتحاديه عرب از روز شنبه ۲۸ ارديبهشت ماه آغاز شد. اتحاديه عرب هدف اين مذاکرات را پايان دادن به بن بست سياسی ۱۸ ماهه لبنان اعلام کرده که در اين مدت باعث شده است انتخابات رياست جمهوری اين کشور ۱۷ بار به تعويق بيفتد.


لبنان از ۲۳ نوامبر، زمانی که دوره رياست جمهوری اميل لحود به پايان رسيد، بدون رييس جمهوری مانده است و پارلمان اين کشور، به دليل فقدان توافق ميان جناح های سياسی در مورد يک نامزد مشخص تا کنون نتوانسته است جايگزين او را انتخاب کند.


علاوه بر آن، روز ۱۷ ارديبهشت ماه، در پی تصويب چند پيشنهاد در هيئت دولت، لبنان صحنه درگیری مسلحانه ميان نيروهای طرفدار دولت و حاميان مخالفان دولت به رهبری حزب الله لبنان شد که در نتيجه اين درگيری ها ۸۱ نفر کشته شدند.


اين بحران پس از تصويب مصوبه های هيات دولت مبنی بر برچيدن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت آغاز شد.


حزب الله اقدام دولت لبنان را اعلان جنگ دانست و با متهم کردن دولت به تلاش برای خلع سلاح خود اعلام کرد که حزب الله از سلاح های خود در داخل کشور استفاده نکرده است اما از مهماتی که در اختيار دارد برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.


اين گروه از دولت خواست تا مصوبات خود را لغو کند و سرانجام کابينه لبنان زير فشار اعتراض های حزب الله و يارانش ۲۶ ارديبهشت ماه دو مصوبه خود را پس گرفت.


در همین زمینه

XS
SM
MD
LG