لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۱

حمایت شورای امنیت از مذاکرات نیروهای سیاسی لبنان


شورای امنيت سازمان ملل از مذاکرات صلح لبنان قويا حمايت کرد، اما همزمان یادآوری کرد که بر اساس قطعنامه های پیشین این شورا، گروه حزب الله باید خلع سلاح شود.
شورای امنيت سازمان ملل از مذاکرات صلح لبنان قويا حمايت کرد، اما همزمان یادآوری کرد که بر اساس قطعنامه های پیشین این شورا، گروه حزب الله باید خلع سلاح شود.

شورای امنيت سازمان ملل روز پنج شنبه با صدور بیانیه ای، از مذاکرات صلح لبنان قويا حمايت کرد، اما همزمان یادآوری کرد که بر اساس قطعنامه های پیشین این شورا، گروه حزب الله باید سلاح خود را زمین بگذارد.


مذاکرات میان گروههای سیاسی مخالف یکدیگر در لبنان، با هدف پايان دادن به مناقشات ۱۸ ماه اخير این کشور آغاز شده است.


به گزارش خبر گزاری رويترز، آلخاندرو ولف، جانشين سفیر آمريکا در سازمان ملل، ضمن تاکید بر اینکه این بیانیه با اکثریت آرا در شورای امنیت تصویب شده، گفت که در آن به شکل غیرمستقیم به موضوع خلع سلاح حزب الله اشاره شده است.


به گفته این مقام آمریکایی در بیانیه به شکل «مشخص و ویژه» حمایت کامل شورای امنیت از دولت کنونی لبنان اعلام شده است.


بنا بر اين گزارش، نيروهای حزب الله لبنان ، تحت حمايت ايران، در نقاط کليدی لبنان، «دولت در دولت» تشکيل داده اند. در حومه جنوبی بيروت و منطقه بقا نزديک مرز سوريه، نیروهای حزب الله پليس مخصوص، ارتش و سرویس ارائه خدمات اجتماعی اختصاصی راه اندازی کرده اند.


مذاکرات ميان دولت لبنان و نيروهای حزب الله، روز چهارشنبه در حالی خاتمه يافت که کارشناسان آن را پيروزی بزرگ حزب الله ارزيابی کرده اند. در اين مذاکرات حزب الله توانست دولت لبنان را وادار کند که در تصميمات اخير خود بازنگری کند.



نيروهای حزب الله لبنان ، تحت حمايت ايران، در نقاط کليدی لبنان، «دولت در دولت» تشکيل داده اند. در حومه جنوبی بيروت و منطقه بقا نزديک مرز سوريه، نیروهای حزب الله پليس مخصوص، ارتش و سرویس ارائه خدمات اجتماعی اختصاصی راه اندازی کرده اند.

روز ۱۷ ارديبهشت ماه، در پی تصويب چند پيشنهاد در هيئت دولت، لبنان صحنه درگيری مسلحانه ميان نيروهای طرفدار دولت و حاميان مخالفان دولت به رهبری حزب الله لبنان شد که در نتيجه اين درگيری ها ۸۱ نفر کشته شدند.


اين بحران پس از تصويب مصوبه های هيات دولت مبنی بر برچيدن شبکه مخابراتی حزب الله و تغيير وفيق شقير، عضو گروه امل و فرمانده امنيتی فرودگاه بيروت آغاز شد.


حزب الله اقدام دولت لبنان را اعلان جنگ دانست و با متهم کردن دولت به تلاش برای خلع سلاح خود اعلام کرد که حزب الله از سلاح های خود در داخل کشور استفاده نکرده است اما از مهماتی که در اختيار دارد برای دفاع از خود استفاده خواهد کرد.


اين گروه از دولت خواست تا مصوبات خود را لغو کند و سرانجام کابينه لبنان زير فشار اعتراض های حزب الله و يارانش ۲۶ ارديبهشت ماه دو مصوبه خود را پس گرفت.


دربياينه شورای امنيت که با امضای ۱۵ نفر از اعضای شورا منتشر شده، آمده است: «برقراری صلح در لبنان را به مردم و رهبران لبنان تبريک می گوييم و قويا از برقراری صلح در پی توافقات دوحه با ميانجی گری اتحاديه عرب حمايت می کنيم.»


شورای امنيت همچنين در اين بيانيه اعلام کرد: «توافق صلح گامی موثر در حرکت لبنان به سوی حل مناقشات داخلی، بازگشت لبنان به شرايطی دموکراتيک و حرکت به سوی ثبات و آرامش خواهد بود.»


نخست وزير قطر، روز چهارشنبه، با اعلام خبر دست يافتن رهبران جناح های سياسی لبنان به توافق سياسی، از برگزاری انتخابات رياست جمهوری لبنان، خبر داد.


نمايندگان دولت لبنان که از سوی آمريکا و عربستان حمايت می شوند و نماينده گروه حزب الله لبنان، که از پشتيبانی سوريه وايران برخوردار است، اعلام کرده اند که در مورد قانون انتخابات پارلمان، تقسيم قدرت در کابينه و ممنوعيت استفاده از سلاح در نزاع های داخلی به توافق رسيده اند.


آنها همچنين گفته اند که توافق های انجام شده راه را برای انتخاب فرمانده ارتش، ژنرال ميشل سليمان به عنوان رييس جمهوری لبنان هموار کرده است.


XS
SM
MD
LG