لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۰

سازمان عفو بین‌الملل خواستار آزادی مادران عزادار شد


یکی از بستگان سهراب اعرابی، از کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات
یکی از بستگان سهراب اعرابی، از کشته‌شدگان وقایع پس از انتخابات

سازمان عفو بين‌الملل روز دوشنبه از مقام‌های جمهوری اسلامی ايران خواست که شماری از مادران عزادار و حاميان آنها را که روز شنبه در جريان راهپيمايی خاموش خود در پارک لاله تهران بازداشت شده‌اند، آزاد کنند.

بر اساس گزارش‌ها، ۳۳ تن از اعضای گروه مادران عزادار و حاميان آنها بعد از ظهر پس از بازداشت توسط نيروهای انتظامی و لباس شخصی، به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

آن طور که يکی از نزديکان به اعضای اين گروه به راديو فردا گفته است حدود ۱۵ تن از بازداشت‌شدگان روز دوشنبه به زندان اوين انتقال داده شده‌اند.

با این حال بر اساس گزارش برخی از سايت‌های خبری، شمار مادران عزادار و حاميان آنها که به زندان اوين منتقل شده‌اند به ۲۸ نفر می‌رسد.

در همین زمینه حسیبه حاج صحراوى، معاون برنامه خاورمیانه و آفریقاى شمالى سازمان عفو بین‌الملل گفت: «مادرانی که به خاطر کشته شدن فرزندانشان توسط مأموران امنيتی عزادار هستند، بايد از حمايت دولت برای يافتن حقيقت در اين باره برخوردار باشند، نه اينکه با بازداشت و زندان مواجه شوند».

وی ضمن تأکيد بر آزادی فوری بازداشت‌شدگان خواستار انجام تحقيقاتی در خصوص چگونگی رفتار با آنان شد. خانم حاج صحراوی همچنین نسبت به وضعيت سلامت دستگیرشدگان به شدت ابراز نگرانی کرد.

بر اساس گزارش‌ها بسياری از مادران بازداشت‌شده سن بالايی دارند و ۹ نفر از آنها پس از بازداشت به دليل بيماری‌های مختلف به بيمارستان منتقل شدند و برخی از آنها حتی شنبه شب را در اوژانس بيمارستان سپری کردند و صبح روز يکشنبه به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند.

گروه مادران عزادار پس از مرگ «ندا آقا سلطان» و «سهراب اعرابی» در خرداد ماه سال جاری توسط مادرانی که در جريان رويدادهای پس از انتخابات یا در سال‌های گذشته فرزندان خود را از دست داده‌اند، تشکيل شده است.

عمده‌ترين خواسته مادران عزادار «پاسخگويی مقام‌های جمهوری اسلامی در برابر کشته شدن، ناپديد شدن، و يا زندانی بودن به ناحق فرزندان‌شان» اعلام شده است.

شماری از اعضای اين گروه که روزهای شنبه در ساعت مشخصی با لباس سياه در پارک لاله‌ تهران گرد هم می‌آيند، در هفته‌های گذشته و به ويژه پس از رويدادهای خونين روز عاشورا از سوی نيروهای امنيتی جمهوری اسلامی ايران بازداشت شده بودند.

در همين حال، کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران نيز از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست «بدون هيچ قيد وشرطی» مادران بازداشت‌شده را «فوراً» آزاد و «آمران و عاملان حمله و بازداشت» آنها را شناسايی و محاکمه کنند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران، با اشاره به بازداشت مادران عزادار گفت که «در هيچ فرهنگی چنين برخوردی با مادران پذيرفتنی نيست، چه برسد توسط مدعيان اخلاق با مادرانی که فرزندانشان را به ناحق از دست داده‌اند».

دستگاه‌های رسمی در ايران تاکنون از هرگونه اظهار نظری در مورد دستگیری و وضعیت این تعداد از مادران عزادار خودداری کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG