لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۲

بازداشت ۳۳ نفر از مادران عزادار در تهران


محل خاکسپاری سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله‌ای که در رویدادهای پس از انتخابات در تهران کشته شد.
محل خاکسپاری سهراب اعرابی، جوان ۱۹ ساله‌ای که در رویدادهای پس از انتخابات در تهران کشته شد.
به گفته سخنگوى کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران، نزدیک به ۳۳ تن از مادران عزادار و حامیان آنها عصر روز شنبه توسط نیروى انتظامى و لباس‌شخصى‌ها در پارک لاله تهران و خیابان‌های اطراف بازداشت شده‌اند.

به دنبال انتشار گزارش‌هایى در باره بازداشت شمارى از مادران عزادار در روز شنبه در پارک لاله تهران، هادى قائمى، سخنگوى کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران در گفت و گویى با رادیو فردا ضمن تایید این خبر اعلام کرد، ماموران امنیتى با «حضور بسیار وسیع» خود ۳۳ نفر از مادران عزادار را عصر روز شنبه و در حالى که قصد شرکت در تجمع آرام هفتگى خود را داشتند، بازداشت کردند.

به گفته آقاى قائمى بسیارى از مادران بازداشت‌شده سن بالایى دارند و ۹ نفر از آنها پس از بازداشت به دلیل بیمارى‌هاى مختلف به بیمارستان منتقل شده و برخى از آنها حتى شب را در اوژانس بیمارستان سپرى کرده و صبح روز یکشنبه به بازداشتگاه وزرا منتقل شده‌اند.

پیشتر سایت اینترنتى جرس به نقل از کمپین بین‌المللى حقوق بشر در ایران اعلام کرده بود، غروب روز شنبه «۳۰ نفر از مادران عزادار و حامیان آنها در پارک لاله و خیابان هاى اطراف آن در حمله‌اى با حضور بیش از ۱۰۰ نفر از نیروهاى انتظامى و لباس شخصى بازداشت و به بازداشتگاه وزرا منتقل شدند».

شبکه خبرى سى‌ان‌ان نیز با انتشار این خبر در سایت اینترنتى خود، به نقل از سخنگوى کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران نوشته است، مادران بازداشت‌شده شب را در بازداشت سپرى کرده و هنوز آزاد نشده‌اند.

گروه مادران عزادار پس از مرگ ندا آقا سلطان و سهراب اعرابى در خرداد ماه سال جارى خورشیدى توسط مادرانى که در جریان رویدادهاى پس از انتخابات در سال‌هاى گذشته فرزندان خود را از دست داده‌اند، تشکیل شده است.

عمده‌ترین خواسته مادران عزادار «پاسخ‌گویی مقام‌هاى جمهورى اسلامى در برابر کشته شدن، ناپدید شدن، و یا زندانى بودن به ناحق فرزندان‌شان» اعلام شده است.

برخى از اعضاى این گروه که روزهاى شنبه در ساعت مشخصى با لباس سیاه در پارک لاله‌ تهران گرد هم مى‌آیند، در هفته‌های گذشته و به ویژه پس از رویدادهاى خونین روز عاشورا از سوى نیروهاى امنیتى جمهورى اسلامى ایران بازداشت شده بودند.

به گفته هادى قائمى، سخنگوى کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران، صبح روز یکشنبه بستگان مادران بازداشت‌شده و حامیان آنها با تجمع در اطراف بازداشتگاه وزرا با سر دادن شعارهایى خواستار آزادى مادران عزادار شدند که با برخورد خشونت‌آمیز نیروهاى امنیتى روبرو شدند.

وی افزود، نیروهاى امنیتى همچنین اقدام به مسدود کردن خیابان‌هاى اطراف کردند که این اقدام توجه ساکنان محل را به خود جلب کرده و باعث افزایش جمعیت و بالاگرفتن شعارها شد.

همچنین گزارش شده است نیروهاى امنیتى دو نفر از سرنشیان یک خودروى عبورى را که در حال عکس‌بردارى از این تجمع بودند بازداشت و به داخل بازداشتگاه وزرا بردند.

از سوى دیگر یک شاهد عینى در باره چگونگى بازداشت مادران عزادار و حامیان آنها در روز شنبه در پارک لاله به کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران گفته است: «حدود ساعت ۴ بعد از ظهر بیش از۱۰۰ نفر از نیروى انتظامى و لباس شخصى در پارک و خیابان‌هاى اطراف مستقر بودند ... و نمى گذاشتند که کسى روى نیمکت‌ها بشیند و یا مانع جمع شدن مادران مى‌شدند.»

این شاهد عینی می‌افزاید: «حدود ۷۰ نفر از مادران در پارک بودند که نیروهاى امنیتى دنبال مادرها کرده و آنها را به خارج از پارک منتقل کردند. تعدادى فرار کردند و تعدادى را هم که ۳۰ نفر مى‌شدند، بازداشت کردند و به زور سوار ون‌هاى انتظامى کردند».

به گفته این شاهد عینى ماموران انتظامى و لباس شخصى هنگام بازداشت مادران عزادار به «خشونت» متوسل شده و «یکى از مادران که ۷۵ سال سن دارد به بیمارستان منتقل شده است».

در همین حال کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران از مقام‌هاى جمهورى اسلامى خواسته است، «بدون هیچ قید وشرطى» مادران بازداشت‌شده را «فوراً» آزاد کرده و «آمران و عاملان حمله و بازداشت» آنها را شناسایی و محاکمه کنند.

هادى قائمى، سخنگوى کمپین بین المللى حقوق بشر در ایران با اشاره به بازداشت مادران عزادار گفته است: «در هیچ فرهنگى چنین برخوردى با مادران پذیرفتنى نیست، چه برسد توسط مدعیان اخلاق با مادرانى که فرزندانشان را به ناحق از دست داده‌اند».

دستگاه‌هاى رسمى در ایران تاکنون از هرگونه اظهار نظرى در باره این خبر خوددارى کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG