لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۵

«جامعه حقوق بشر در ايران متقبل تلفات سنگين شده است»


کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که جامعه حقوق بشر در ايران متقبل تلفات سنگين شده و مقامات ايران تلاش می‌کنند که کميته گزارشگران حقوق بشر را منحل و فعاليت‌های حقوق بشری سازمان دانش‌آموختگان ادوار را متوقف کنند.

در این بیانیه که روز چهارشنبه منتشر شده همچنین آمده است که تعدادی از اعضای اين دو سازمان بازداشت شده‌اند و بقيه به‌شدت تحت فشار هستند که به فعاليت‌های خود پايان دهند.

هادی قائمی، سخنگوی کمپين بين‌ءالمللی حقوق بشر در ايران، در این مورد گفت: «بستن غيرقانونی سازمان‌های گزارش‌دهنده حقوق بشر مستقل و محلی در واقع تلاش مقامات برای مصون نگه داشتن خود در برابر قوانين کشوری و بين‌المللی است.»

کمیته گزارشگران حقوق بشر تشکلی است که در راستای «اطلاع‌رسانی بهتر در زمینه حقوق بشر» تشکیل شده است. در وب‌سایت این کمیته آمده است که «این کمیته ضمن بیان اعتقاد و التزام خود به منشور جهانی حقوق بشر خواستار اجرای آن در تمامی زوایای زندگی مردم ایران است».

با این که اعضای این کمیته خود را تشکلی مستقل و فاقد ماهیت سیاسی می‌دانند، از ده عضو این گروه اکنون هفت نفر در بازداشت به سر می‌برند.

از اعضای این کمیته، «آقايان سعيد کلانکی و سعيد جلالی‌فر ۱۰ آذر بازداشت شده و به بند عمومی زندان اوين منتقل شده‌اند، خانم شيوا نظرآهاری، کوهيار گودرزی و سعيد حائری نيز بازداشت شده‌اند که خانم نظرآهاری هفته پيش دست به اعتصاب غذای خشک زد و حالش بد شد و او را به بهداری منتقل کردند، ولی از وضعيت کوهيار گودرزی و سعيد حائری اصلاً خبری نداريم.»

کمپين بين‌المللی حقوق بشر همچنین در مورد چگونگی دستگیری برخی از فعالان حقوق بشر توضیحاتی داده است.

این گروه مدافع حقوق بشر می‌افزاید که سعید کلانکی در محل کار خود بازداشت شده و «سپس خانه او مورد بازرسی قرار گرفت و اموال شخصی او مصادره شد».

«آقای جلالی‌فر نيز در مقابل خانه خود توسط نيروهای امنیتی که در کمين او بودند بازداشت شد. هر دو عضو کميته گزارشگران حقوق بشر در حال حاضر در بند عمومی زندان اوين به سر می‌برند. کلانکی يک بار با خانواده خود ملاقات داشته است،‌ در حالي که تاکنون به خانواده جلالی‌فر اجازه ملاقات نداده‌اند. سعيد کلانکی قبلا بازداشت و در دادگاه انقلاب به سه سال حبس تعليقی محکوم شده بود. جلالی‌فر نيز دانشجوی دانشگاه زنجان بود که در جريان اعتراض به قصد تجاوز معاون دانشجويی دانشگاه به يک دختر دانشجو از دانشگاه اخراج شد.»

به گزارش کميته گزارشگران حقوق بشر، اعضای بازداشت شده اين کميته برای اعتراف به ارتباط با سازمان مجاهدين خلق به عنوان گروه اپوزيسيون خارج از کشور تحت فشار قرار دارند.

کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران همچنین می‌افزاید که تعدادی از اعضای سازمان دانش‌آموختگان ادوار که کميته‌ای برای گزارش خشونت‌های علیه حقوق بشر دارد نیز بازداشت شده‌اند.

به نوشته این گروه مدافع حقوق بشر، در روز دوازدهم دي‌ماه، روزبه کريمی، مدافع حقوق بشر و روزنامه‌نگار، و فروغ ميرزايی دانش‌آموخته حقوق و حقوق بشر بازداشت شدند. همچنين رشيد اسماعيلی، عضو شورای مرکزی ادوار و دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بشر که از دانشگاه اخراج شد، در اصفهان در روز سوم دي‌ماه بازداشت شد.

کانون مدافعان حقوق بشر که مسئوليت آن بر عهده برنده جايزه صلح نوبل خانم شيرين عبادی است در آذرماه ۱۳۸۷ توسط مقامات بسته شد. عمادالدین باقی، موسس انجمن دفاع از حقوق زندانيان، نيز در ۷ دي‌ماه بازداشت شد و تاکنون هيچ اطلاعی درباره او داده نشده است.
XS
SM
MD
LG