لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

گزارشگران بدون مرز: ایران بزرگترین زندان خبرنگاران در جهان


لوگوی گزارشگران بدون مرز
لوگوی گزارشگران بدون مرز
گزارشگران بدون مرز با انتشار بيانيه‌ای روز چهارشنبه اعلام کرد بار ديگر ايران به بزرگترين زندان برای خبرنگاران در جهان مبدل شده است. ۴۲ خبرنگار ايرانی در زندان به سر می‌برند.

اين سازمان مدافع حقوق خبرنگاران که مقرش در پاريس است می نويسد که چهارم ژانويه با محکوميت بهمن احمدی امويی به هفت سال و چهار ماه زندان و تائيد حکم شش سال زندان احمد زيدآبادی ايران بار ديگر بزرگترين زندان خبرنگاران در جهان شده است.

این سازمان می افزاید : ما از درخواست های متعدد اکثر مقامات ارشد ایران که خواستار به اجرا گذاشتن اشد مجازات برای زندانی ها ، از جمله خبرنگاران هستند، به شدت نگرانیم.

در این بیانیه همچنین آمده است که ۳۶ نفر از نمايندگان حامی دولت، خواستار الحاق يک تبصره به ماده ۲۳۶ آئين دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور کيفری است، که به موجب آن چنانچه در جرائم مربوط به اخلال در نظم عمومی، متهم محارب شناخته شود.

روح الله حسينيان، نماينده‌ی روحانی و اصولگرای حامی دولت از پيشنهاددهندگان اصلی اين طرح دو فوريتی است.

بهمن احمدی امويی ، روزنامه‌نگار و تحليلگر اقتصادی روز دوشنبه در دادگاه بدوی به هفت سال و چهار ماه حبس تعزيری و ۳۴ ضربه شلاق محكوم شد.

وی نیمه شب ۳۰ خرداد ماه در منزل خود به همراه همسرش ژیلا بنی یعقوب دستگیر شد و بعد از گذشت شش ماه اولین دادگاه رسیدگی به پرونده اش روز ۲۱ آذر ماه برگزار شد.

آقای امویی از آن هنگام تا کنون در زندان اوين به سر می برد. وی سابقه همكاری با تعداد زيادی از روزنامه های اصلاح طلب را داشته است.

احمد زید‌آبادی دبیرکل سازمان دانش آموختگان ایران، ادوار تحکیم وحدت، بحکم دادگاه انقلاب به شش سال زندان، پنج سال تبعید به گناباد و محرومیت مادام‌العمر از هر گونه فعاليت سياسی، شرکت در احزاب و هواداری، مصاحبه، سخنرانی و تحليل حوادث بصورت کتبی يا شفاهی محکوم شد.

احمد زیدآبادی، چندی پیش از سوی انجمن جهانی روزنامه نگاران و ناشران خبر بعنوان برنده جایزه قلم زرین آزادی معرفی شد.

ماه گذشته نیز سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه ای اعلام کرد پس از آغاز اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۲۲ خرداد در ایران، بیش از ۱۰۰ روزنامه‌نگار بازداشت و بیش از ۵۰ روزنامه‌گار نیز واردار به ترک کشور شده‌اند.
XS
SM
MD
LG