لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۱

سرقت‌های سريالی در تهران به کابل‌های مخابرات رسید


در حالی رسانه‌های ایران در روزهای گذشته موضوع سرقت مجسمه‌های برنزی نصب شده در مناطق مختلف تهران را مورد توجه قرار داده‌اند، دو خبرگزاری نیمه رسمی نوشته‌اند که طی روزهای اخیر سرقت کابل‌های مخابرانی در برخی از نقاط تهران قطع ارتباط هزاران مشترک را در پی داشته است.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی مهر، در سه روز گذشته، در پی سرقت کابل های مخابراتی از کوی نصر، شهرک آزمايش و ميدان سپاه تهران و نيز تلاش سارقان برای دزديدن کابل های مخابرات در خيابان پيروزی، ارتباط حدود ۱۲ هزار مشترک قطع شده است.

این در حالی است که ایسنا به نقل از یک مقام مسئول در شرکت مخابرات استان تهران، ۹ هزار شماره تلفن در دو منطقه مخابراتی خبر داده و افزوده است که نزدیک به سه هزار شماره تلفن قطع شده در منطقه مخابراتی ولی‌عصر تا کنون وصل شده و یک هزار شماره دیگر که در این منطقه با قطعی روبه‌رو شده در روز شنبه وصل خواهد شد.

محمد خجسته‌نیا، مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات استان تهران، همچنین گفته است که قطع یک هزار و ۲۰۰ شماره تلفن در منطقه پیروزی ربطی به سرقت‌های اخیر ندارد و به دلیل عملیات کابل برگردان بوده که تا پایان وقت اداری روز شنبه وصل خواهد شد.

این مقام مسئول در شرکت مخابرات تهران افزوده است که «پيش از اين نيز در تهران، كرج و ديگر شهرهای استان تهران در مراكز مخابراتی مختلف سرقت كابل انجام می‌شد كه در سال‌های اخير با مراقبت‌های انجام شده كاهش پيدا كرده است».

در همین حال خبرگزاری مهر که موضوع سرقت کابل‌های مخابراتی را پیگیری کرده است، به نقل از يک کارشناس مخابرات به نام محمد چوپانی نوشت که سرقت اينگونه کابل‌ها، که حدود چهار تن وزن داشته‌اند، به راحتی و با دست امکان‌پذير نيست.

وی با اشاره به اينکه سرقت کابل‌های مراکز مخابراتی تنها با چرثقيل امکان‌پذير است، گفت: بريدن هر کابل حدود دو ساعت زمان نياز دارد.

اين کارشناس مخابراتی، دليل به سرقت رفتن اين کابل‌ها را مس به کار رفته در آنها دانست و افزود: «هزينه هر کابل به سرقت رفته، حدود ۲۵ ميليون تومان است.»

سرقت اين کابل‌ها در شرايطی صورت گرفته است، که به گزارش خبرگزاری « مهر»، اکبر کريمی، مدير مرکز منطقه هفت تلفن شهری، به خبرگزاری مهر گفت: «مأموران گشت نيروی انتظامی چهارشنبه شب از حرکات مشکوک وانت‌باری با دو سرنشين در حوالی منطقه مخابراتی وليعصر در ميدان سپاه مطلع شدند که با حضور در محل، متوجه اقدام به سرقت کابل‌ها توسط چهار نفر در اين مرکز شدند».

وی اضافه کرد: «در پی درگيری مسلحانه ميان مأموران و سارقان که حتی منجر به پرتاب گاز اشک‌آور شد، سارقان دستگير شدند.»

اين مسئول مخابرات همچنين گفت که کابل‌های بريده شده توسط اين سارقان از سوی مأموران نيروی انتظامی ضبط شده است و افزود: قاضی پرونده در مورد حکم اين مجرمان به زودی تصميم‌گيری خواهد کرد.

اين در حالی است که سرهنگ محمديان، رئيس پليس آگاهی تهران بزرگ، با تکذيب خبر بازداشت سارقان گفت: تاکنون گزارشی در اين زمينه به پليس ارائه نشده و پرونده‌ای نيز در اين ارتباط تشکيل نشده است.

سرقت مجسمه « گوساله» در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران

خبرگزاری مهر همچنین گزارش داد که مجسمه گوساله، در دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، در تعطيلات نوروزی به سرقت رفته است.

به اين ترتيب، يک مجسمه ديگر به فهرست مجسمه های به سرقت رفته اضافه شد.

پيشتر، مجسمه‌های برنزی شهريار، ستارخان، باقرخان، صنيع خاتم، شريعتی و مجسمه «مادر و فرزند» و دو مجسمه انتزاعی در خانه هنرمندان ايران، در يک ماه اخير در تهران به سرقت رفته‌اند.

در ارتباط با سرقت مجسمه گوساله، مديرکل دفتر رياست دانشگاه تهران از تدابير اين دانشگاه برای حفاظت از مجسمه‌ها و تنديس‌های موجود در محوطه پرديس‌ها و دانشکده‌های دانشگاه تهران خبر داد.

وی گفت: حراست دانشگاه تهران در پی سرقت‌های اخير، چهار چشمی مواظب است و پس از ماجرای سرقت مجسمه‌ها از سطح شهر، مراقبت‌ها در داخل دانشگاه بيشتر شده است.

در اين ميان، سخنگوی شهرداری تهران گفت: سرقت‌ مجسمه‌های تهران متوقف شده و در چند روز گذشته هيچ مجسمه‌ای ربوده نشده است.

وی به خسارت‌های معنوی که اين دزدی‌ها به شهر تهران وارد کرده است، اشاره کرد و گفت: اين مجسمه‌ها توسط هنرمندان بزرگ ايرانی ساخته شده و به عنوان يک اثر ملی بوده‌اند.

سخنگوی شهرداری تهران ابراز اميدواری کرد که پليس هر چه زودتر سارقان اين مجسمه‌ها را دستگير کند.

XS
SM
MD
LG