لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۱

بسیج؛ میهمان نوروزی محله‌ها


حمله لباس شخصی‌ها و بسیجی‌ها به مردم در روزهای پس از انتخابات
حمله لباس شخصی‌ها و بسیجی‌ها به مردم در روزهای پس از انتخابات
آماده شدن برای نوروز از جنب و جوش‌ها و رفت و آمدهای پرشتاب مردم در خیابان‌ها، پاساژها و فروشگاه‌ها گرفته تا فرش‌های شسته شده آویزان در پشت بام ها و بالکن ها، همگی اگرچه تکراری‌اند اما حال و هوایی آشنا از عید با خود دارند.

امسال این تصاویر که حالا دیگر با سنت‌های ایرانی در آمیخته با تصاویری تازه و ناآشنا نیز همراه شده است، احمدرضا رادان، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از آمادگی پلیس ایران برای تعطیلات نوروز خبر داده و گفته است که برای مبارزه با سرقت و ایجاد امنیت با همکاری نیروهای بسیج، گشت‌هایی در محلات مستقر می‌شوند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی در توضیح ماموریت جدید بسیج در ایام نوروز توضیح داده که «با همکاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای بسیج در قالب گشت‌های محله برای امنیت شهرها فعال می‌شوند.»

به گفته احمدرضا رادان «این افراد با لباس و حکم سازمانی و هماهنگی کلانتری‌های محله به تامین امنیت خواهند پرداخت.»

البته احمد رادان در باره لباس سازمانی که نیروهای بسیج برای انجام ماموریت خود از آن استفاده خواهند کرد، توضیحی نداده است.

همزمان با اعلام این خبر، اداره کل راه و ترابری استان تهران نیز از اجرای طرح درخواست کارت شناسایی معتبر از مسافران اتوبوس‌های بین شهری برای جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی به ویژه در ایام نوروز خبر داده است.

صالحیان، اجرای این طرح جدید را برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در خرید و فروش بلیت‌های نوروزی اتوبوس و جلوگیری از سو استفاده احتمالی افراد فرصت‌طلب و سودجو عنوان کرده و گفته است «آن دسته از مسافرانی که بلی‌ شان با کارت شناسایی معتبر مغایرت داشته باشد، امکان ادامه سفر نخواهند داشت و بلیت آنها باطل خواهد شد.»

اما کم نیستند کسانی که اجرای طرح اداره کل راه و ترابری تهران را طرحی امنیتی ارزیابی می‌کنند و این طرح را در کنار نقش تازه‌ای که به بسیجیان برای کنترل امنیت محلات و کمک رساندن به پلیس در برنامه‌های نوروزی محول شده در ارتباط می‌دانند.

به نظر می رسد نیروهای امنیتی و انتظامی در ایران همچون دیگر مردم خود را برای پاگذاشتن به سال جدید آماده می‌کنند، سالی که پس از پشت سر گذاشتن روزهایی پرتنش و سخت برای نیروهای امنیتی و انتظامی کمتر از دو هفته دیگر آغاز می‌شود.
XS
SM
MD
LG