لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۹

تنگ تر شدن حلقه محاصره فتح الاسلام در اردوگاه نهرالبارد


سربازان ارتش لبنان به که سمت اردوگاه در حال حرکتند.
سربازان ارتش لبنان به که سمت اردوگاه در حال حرکتند.


سربازان ارتش لبنان، با زير آتش گرفتن شبه نظاميان فتح الاسلام در اردوگاه فلسطينی نهرالبارد، حلقه محاصره این گروه را تنگ تر کردند.


به گزارش خبرگزاری رويترز، سه هفته پس از آغاز اين درگيری ها، اوضاع در شمال لبنان هنوز به حالت عادی برنگشته است.


ارتش لبنان که برای تسليم کردن شورشيان، اين اردوگاه را کاملا محاصره کرده، با زير آتش گرفتن اين گروه، کار را بر آنها هر لحظه سخت تر می کند، اما شبه نظاميان که به گفته دولت لبنان، شاخه ای از گروه القاعده در اين کشور هستند، با همچنان مقاومت می کنند.


شبه نظاميان با شعار «جنگ تا مرگ»، حاضر به زمين گذاشتن سلاح های خود نيستند و همانند روزهای گذشته، در روز شنبه نیز صدای شليک توپ و تک تيراندازهای ارتش لبنان، در منطقه طنين انداز است.


گزارش ها، از وضعيت نامناسب آوارگان دراين اردوگاه خبر می دهند. همزمان نگرانی ها از ته کشيدن آذوقه پناهندگان بالا گرفته است. به گفته منابع آگاه، مردم در اين اردوگاه با مشکل جدی آب آشاميدنی و برق رو به رو هستند.



ندیم نجمه، ملکه زیبایی لبنان در سال 2007، در اقدامی نمادین برای کمک به ساکنین اردوگاه به این منطقه رفت و به صلیب سرخ در آنجا یاری رساند.

نبرد سه هفته ای ارتش با گروه اسلامی فتح الاسلام تا به حال ۱۱۵ کشته بر جا گذاشته است. دراين نبرد که از آن به عنوان خونين ترين جنگ داخلی لبنان ياد می شود ارتش لبنان ۴۷ نفر از سربازان خود را از دست داده و ميزان تلفات شبه نظاميان هم ۳۸ نفر عنوان شده است.


لبنان از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰، از درگيری های داخلی، آسيب بسياری ديده است.


گروه اسلام گرای فتح الاسلام در حالی در برابر ارتش لبنان مقاومت می کند که بعضی گروهها برای پايان دادن به اين اختلافات تلاش می کنند.


به گزارش رويترز، اين شبه نظاميان، که حاضر به عقب نشینی از مواضع خود نيستند، در روزهای اخير وساطت اسلام گرايان لبنان که تلاش برای متقاعد کردن اين شبه نظاميان که در اردوگاه فلسطينی ها سنگر گرفته اند را هم نپذيرفتند.


ا ما منابع لبنانی می گويند که اسلام گرايان که شامل ديپلمات های سنی مذهب، روحانيون و گروهی از روحانيون فلسطينی هستند، به تلاش های خود برای پيدا کردن راه حلی ادامه می دهند.


دور جديد در گيری های لبنان از روز ۲۰ می با حمله شبه نظاميان به نيروهای ارتش در خيابان های شهر طرابلس آغاز شد و تا به حال ادامه دارد.


  • «ارتش لبنان برای حفظ زندگی ساير شهروندان جلوی شورشيان ايستاده و به همين دليل است که اين نبرد تا به حال طول کشيده. بايد به اين نکته توجه داشت که اين تروريست ها بسيار مجهز، آموزش ديده و مقاوم هستند.»
فواد سینیوره

دولت فواد سينيوره که از هفت ماه پيش به اين سو، با بحران های سياسی زيادی رو به رو بوده نگران است که دامنه اين درگيری ها به شهرهای ديگر لبنان نيز کشيده شود.



در هفته گذشته، يکی ديگر از اردوگاه های آوارگان شاهد خشونت های بسياری بود. انفجار ۵ بمب در هفته گذشته، بيروت را به شدت نگران کرده است.



فواد سينيوره، نخست وزير لبنان روز جمعه، هشتم ژوئن، در مصاحبه ای به شبکه تلويزيونی TV5، فرانسه گفت: «ارتش لبنان برای حفظ زندگی ساير شهروندان جلوی شورشيان ايستاده و به همين دليل است که اين نبرد تا به حال طول کشيده. بايد به اين نکته توجه داشت که اين تروريست ها بسيار مجهز، آموزش ديده و مقاوم هستند.»



گروه فتح الاسلام سال گذشته به طور رسمی شکل گرفت. رهبری اين گروه را شاکر عباس يکی از پارتيزان های با تجربه فلسطينی به عهده دارد که می گويد از شيوه القاعده پيروی می کند. او در عين حال هرگونه وابستگی و يا ارتباطی را با اين شبکه تروريستی رد کرده است.



بسياری از مردانی که در فتح الاسلام عضويت دارند از مبارزين کشورهای ديگر هستند. گفته می شود که بيشتر اين مردان سابقه جنگ در عراق را دارند.


مقامات رسمی لبنان، برای ۳۲ نفر از اعضای دستگير شده فتح الاسلام را به خاطر فعاليت های تروريستی به اعدام محکوم کرده اند.


XS
SM
MD
LG