لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۷

رهبر فتح الاسلام آمریکایی ها و یهودیان را تهدید کرد


ارتش لبنان ازکمک های نظامی آمريکا و شماری ازکشورهای عرب برخوردار شده است.
ارتش لبنان ازکمک های نظامی آمريکا و شماری ازکشورهای عرب برخوردار شده است.

شاکر العباسی، رهبر گروه فتح الاسلام روز یکشنبه اعلام کرد که دامنه نبردهای لبنان محدود به این کشور نخواهد بود و دامنگیر یهودیان و آمریکایی ها نیز خواهد شد.


در حالی که ارتش لبنان از کمک های نظامی آمريکا و شماری از کشورهای عرب برخوردار شده است، گروه حزب الله و فتح الاسلام، دولت لبنان رابه کشاندن پای بيگانگان به نزاع داخلی لبنان متهم کردند.


شبکه تلويزيونی الجزيره روز یکشنبه فيلم هايی را از انفجار نارنجک در اردوگاه «نهر البارد» پخش کرده است. در روزهای اخير سه چهارم از ساکنان اين منطقه که تا پيش از اين نبردها شمار آنها حدود ۴۰ هزار نفر برآورد می شد، ازمنطقه گريختند.


سازمان ملل در مورد ده هزارنفری که در اردوگاه باقی مانده اند، ابراز نگرانی عميق کرده است.


دولت لبنان اعلام کرد که در انديشه سازش با نيروهای فتح الاسلام نيست و اگر آنها خود را کاملا تسليم نکنند و سلاح خود را زمين نگذارند، بايد آماده نبردهای جديدی از سوی ارتش مرکزی لبنان باشند.


وزير دفاع لبنان در شبانه روز اخير بارها تکرار کرد که غير ازاين دو راه، هيچ گزينه ديگری در برابر نيروهای فتح الاسلام، که آنها راتروريست ناميد، وجود ندارد.


اين در حالی است که رهبر فتح الاسلام، گروهی که نام آن تنها پاييز گذشته برای نخستين بار به گوش رسيد، اعلام کرده که «سنی های لبنان پيشگام مبارزه ای عليه يهوديان و آمريکایی ها خواهند بود» و تنها سخن از لبنان نيست.



سه فروند هواپيمای ترابری ارتش آمريکا روز جمعه کمک های نظامی را در فرودگاه بيروت به ارتش لبنان تحويل داد و شنبه نیز چند فروند هواپيمای ديگر آمريکا با کمک های بيشتر در بيروت به زمين نشستند.

روزنامه بريتانيایی ساندی تايمز، روز یکشنبه در گزارش اول خود نوشت، با توجه به فراخوانی اخير شيخ ايمن الظواهری، مرد شماره دوم شبکه القاعده، برای آنچه که وی، «لزوم گسترش جهاد به تمامی خاورميانه» ناميده، احتمال می رود که تنش در لبنان شدت گيرد و به ديگر نقاط نيز سرايت کند.


شيخ ايمن الظواهری در آخرين فراخوان خود، لبنان، سرزمين های فلسطينی و سوريه را زمينه ای مساعد برای «گسترش جهاد» توصيف کرده بود.


دولت لبنان اعلام کرده که شماری ازده ها نيروی فتح الاسلام که درروزهای اخير کشته شده اند، اتباع خارجی وابسته به القاعده بوده اند.


دولت عربستان تابعيت سعودی چهارنفر از کشته ها را تاييد کرده است.


دولت لبنان می گويد نگران است که درصورت ادامه اين نبردها، القاعده شمار زيادی از نيروهای ديگر خود را راهی لبنان کند و جنگ داخلی تمام عيار در اين کشور ازسرگرفته شود.


يک گروه وابسته به القاعده نيز برای هدف قراردادن مسيحيان درلبنان ابراز آمادگی کرده است. اين گروه بيانيه خود را با نام «القاعده ارض شامات» امضا کرده است.


شاکر العباسی و گروه وی از اينکه دولت لبنان از ايالات متحده تقاضای کمک های نظامی فوری کرده، شديدا انتقاد کردند.


دبيرکل گروه حزب الله لبنان نيز دولت فواد سنيوره، نخست وزير لبنان، را به دليل درخواست از آمريکا برای گرفتن کمک نظامی به باد انتقاد گرفت.


شيخ حسن نصرالله ابرازنگرانی کرده که اين رويدادها، عواقب ناخوشايندی برای لبنان در پی داشته باشد و به جنگ ميان شيعه و سنی در لبنان مبدل شود.


اما فواد سنيوره اين انتقادها را قاطعانه رد کرد.


شيخ ايمن الظواهری، نفر دوم گروه القاعده، در آخرين فراخوان خود، لبنان، سرزمين های فلسطينی و سوريه را زمينه ای مساعد برای «گسترش جهاد» توصيف کرده بود.

سنيوره همچنين از گروه های فلسطينی خواسته است تا از دادن دست ياری به گروه فتح الاسلام، که انشعابی ازجنبش فلسطينی فتح است، خودداری کنند. تمامی ساکنان اردوگاه نهرالبارد را فلسطينی ها تشکيل مي دهند.


طبق توافقی که بيش از۴۰ سال پايدار بوده، ارتش مرکزی لبنان هيچگاه وارد حريم اين اردوگاه و ديگر اردوگاه های فلسطينيان درلبنان نشده است.


دولت لبنان تاکيد دارد: همه فلسطيني هایی راکه در قتل اعضای ارتش لبنان دست داشته اند، به پای ميز محاکمه بکشاند، که اين خواسته، اختلاف نظرهای شديدی را در بين گروه های فلسطينی به دنبال آورده است.


نخست وزيرلبنان درگفت وگوی تلفنی با محمود عباس، رهبرحکومت خودگردان فلسطينی، درمورد نقش فلسطینی ها دراين بحران رايزنی کرد و خواهان اعمال نفوذ وی شد.


فواد سنيوره با عمرموسی، دبيرکل اتحاديه عرب، نيز رايزنی های تازه ای به عمل آورد. اتحاديه عرب ازدولت لبنان حمايت کرده و شماری ازکشورهای عضو اين اتحاديه کمک های نظامی برای ارتش لبنان ارسال کرده اند.


سه فروند هواپيمای ترابری ارتش آمريکا نيز روز جمعه کمک های نظامی را در فرودگاه بيروت به ارتش لبنان تحويل داد و شنبه نیز چند فروند هواپيمای ديگر آمريکا با کمک های بيشتر در بيروت به زمين نشستند. دولت آمريکا اعلام کرده که حامی دولت قانونی لبنان است.


XS
SM
MD
LG