لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

کمک های نظامی آمریکا به ارتش لبنان به بیروت رسید


یکی از سه هواپیمای باربری در فرودگاه بیروت
یکی از سه هواپیمای باربری در فرودگاه بیروت

سه هواپیمای باربری حامل کمک های نظامی آمریکا به ارتش لبنان برای نبرد با شبه نظامیان «فتح ااسلام»، روز شنبه وارد لبنان شدند.


اين کمک ها، بخشی از کمک های جهانی به دولت لبنان است تا از آن برای مبارزه با شبه نظاميان فلسطينی فتح الاسلام در شمال لبنان بهره ببرد.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، يک منبع مطلع که نامش فاش نشده است خبر داد که اين سه هواپيمای باربری، از کشور کويت به مقصد لبنان پرواز کرده بودند.


در چهار روز اخير در حوالی اردوگاه «بحرالبارد» که محل اسقرار گروه «فتح الاسلام» است، ميان ارتش لبنان و شبه نظاميان آتش بسی موقت حاکم شده و برای چهارمين روز پياپی، پناهندگان فلسطينی اين اردوگاه را ترک کردند.


اختلافات داخلی و موضع تازه حزب الله


موضوع کمک نظامی آمريکا، همواره از موضوعات حساس در کشور لبنان بوده است چرا که ميان دولت اين کشور که از سوی غرب حمايت می شود و گروه حزب الله لبنان که از حمايت ايران رو سوريه برخوردار است، مناقشه ای عميق وجود دارد.


گروه حزب الله که اپوزسيون دولت لبنان توصيف می شود، دولت فواد سينيوره، نخست وزير اين کشور را متهم می کند که بسيار به واشينگتن نزديک شده است.


روز جمعه، حسن نصرالله، رهبر سازمان حزب الله لبنان هشدار داد که درگيری های شمال اين کشور ميان ارتش و گروه فتح الاسلام، می تواند لبنان را به ميانه کارزار آمريکا و القاعده بکشاند و اين موضوع ثبات لبنان را از بين خواهد برد.


او در يک سخنرانی تلويزيونی به ارتش اين کشور پيشنهاد کرد که به جای درگيری نظامی تلاش کند تا از راه مذاکره موضوع شبه نظاميان فلسطينی فتح الاسلام را حل کند.


حسن نصرالله گفت: «آيا به اين موضوع توجه کرده ايم که زمانی که با القاعده در لبنان درگير می شويم، در نتيجه برای اعضای القاعده در سراسر جهان اين جذابيت را ايجاد می کنيم که به لبنان بيايند تا با ارتش لبنان و مردم لبنان بجنگند؟»


در آستانه جنگی خونبار


در اردوگاه «بحرالبارد»، هزاران پناهنده فلسطينی زندگی می کنند و گروه های فلسطينی تلاش کردند تا از راه مذاکره به مناقشه ميان ارتش لبنان و شبه نظاميان «فتح الاسلام» پايان دهند، چرا که عمليات نظامی عليه اين گروه در اردوگاه می تواند جان هزاران پناهنده غيرنظامی اردوگاه را نيز به خطر بياندازد.


در ساعات پايانی روز جمعه، اوسامه همادان، نماينده سازمان فلسطينی حماس در لبنان، بعد از مذاکره با سعد حريری، رهبر بزرگترين فراکسيون پارلمان لبنان، ابراز اميدواری کرد که راه حلی برای اين مناقشه پيدا شود.



«اگر مذاکرات سياسی به نتيجه نرسد، من اتاق اين مذاکرات را ترک می کنم و موضوع را به فرماندهان نظامی می سپارم تا کاری که ضروری است انجام شود.»
وزیر دفاع لبنان

اما وزير دفاع لبنان روز جمعه گفت: «اگر مذاکرات سياسی به نتيجه نرسد، من اتاق اين مذاکرات را ترک می کنم و موضوع را به فرماندهان نظامی می سپارم تا کاری که ضروری است انجام شود.»


در حال حاضر ارتش لبنان با هزاران سربازی که توسط تانک ها و توپخانه ارتش حمايت می شوند، اردوگاه را محاصره کرده اند و آماده جنگی تمام عيار با گروه فتح الاسلام هستند.


در مقابل نيز گروه فتح الاسلام مدعی است که ۵۰۰ تن نيروی مسلح به سلاح های اتمی، خمپاره انداز و تفنگ های نارنجک انداز در اختيار دارد.


در اردوگاه «بحرالبارد» که اعضای گروه فتح الاسلام در بسیاری از نقاط آن حضور دارند، نزديک به ۴۰۰ هزار فلسطينی آواره زندگی می کنند و جنگ عليه اين گروه ممکن است تلفات جانی تکان دهنده ای در پی داشته باشد.


بنا به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، در پی حمايت همه جانبه غرب از دولت لبنان برای نبرد با گروه فتح الاسلام، تندروهای درون اين اردوگاه، تبليغات گسترده ای آغاز کرده اند و جنگ احتمالی پيش رو را «جنگ با غرب و متحدانش» توصيف می کنند.


همچنين گروهی که خود را «شاخه سازمان القاعده در سوريه و لبنان» ناميده است، روز جمعه اعلام کرد که اگر ارتش لبنان به اردوگاه حمله کند، «دريايی از خون» در لبنان به راه خواهد انداخت.


XS
SM
MD
LG