لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۳

حمله سنگین ارتش لبنان به «اسلامگرایان تندرو»


درگیری در اردوگاه فلسطینیان به سومین روز رسیده است.
درگیری در اردوگاه فلسطینیان به سومین روز رسیده است.

در پی دستور دولت لبنان به ارتش اين کشور برای پايان دادن به بحران اردوگاه فلسطینیان در شمال اين کشور، از صبح روز سه شنبه در اطراف اين اردوگاه، صدای شليک توپ و تيراندازی شنيده می شود.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، درگيری های روز سه شنبه، واکنشی است به دستور دولت لبنان که در تلاش است اردوگاه فلسطينيان را از کنترل گروه شبه نظامی «فتح الاسلام» خارج کند.


در روزهای يکشنبه و دوشنبه و به دنبال حمله شبه نظاميان «فتح الاسلام» به نيروهای لبنانی، ۲۹ سرباز ارتش اين کشور کشته شدند. از ميان شبه نظاميان نيز نزديک به ۲۰ تن کشته شده اند اما هنوز آمار تلفات غيرنظاميان ساکن در اين اردوگاه مشخص نشده است.


کابينه لبنان در ساعات پايانی روز دوشنبه به ارتش اين کشور اختيار داد تا با شبه نظاميان و آنچه دولت «تروريسم ناهمگون با ارزش ها و طبيعت مردم فلسطين» توصيف می کرد، برخورد کند.


ساعاتی بعد از اين تصميم کابينه لبنان، از ساعات نخستين روز سه شنبه بار ديگر در اطراف اردوگاه «نهرالبارد» صدای شليک گلوله شنيده شد و با شليک های توپخانه ارتش لبنان، دود سياهی بر بالای اين اردوگاه که در نزديکی بندر تريپولی قرار دارد، ديده می شود.


ابوسليم طاها، يکی از سخنگويان فتح الاسلام گفت که نيروهای اين گروه چندين بار توسط ارتش لبنان به عقب رانده شده اند تا به موقعیت خود در داخل اردوگاه باز گردند.


وی در مصاحبه تلفنی با خبرگزاری آسوشيتدپرس و از درون اردوگاه گفت: «گلوله باران نه تنها بر روی موقعیت ما بلکه بر روی زنان و کودکان نيز بسيار سنگين است. همه جا ويرانی ديده می شود.»


وی همچنين دست داشتن گروه «فتح الاسلام» در بمبگذاری های روز يک شنبه و دو شنبه در بيروت را


به گفته شاهدان، ارتش لبنان روز سه شنبه عملياتی برای يافتن اعضای گروه «فتح الاسلام» که در بندر طرابلس مخفی شده اند را نيز همزمان آغاز کرده است.

تکذيب کرد. در خبرها آمده بود که در جريان اين بمبگذاری ها، شخص دوم اين گروه مجروح شده است که ابوسليم طاها اين خبر را نيز تکذيب کرد.


به گفته شاهدان، ارتش لبنان روز سه شنبه عملياتی برای يافتن اعضای گروه «فتح الاسلام» که در بندر طرابلس مخفی شده اند را نيز همزمان آغاز کرده است.


اين گزارش می افزايد که در عمليات دستگيری گروهی از اين افراد که مسلح بودند، صدای شليک گلوله از يکی از خيابان های اين بندر شنيده شده و ماموران امنيتی لبنانی با شليک گاز اشک آور به آپارتمانی که مردان مسلح در آن مخفی شده بودند، يورش بردند.


همچنين ارتش اين کشور با حمله به مواضع گروه «فتح الاسلام» که گفته می شود با سازمان القاعده مرتبط است، در تلاش است تا اين گروه را به کلی منهدم کند يا اينکه دست کم از شبه نظاميان را از اردوگاه «بحرالبارد» بيرون براند.


درگيری های اخير به اين نگرانی دامن زده است که جنگی داخلی شبيه به آنچه در فاصله سال های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ ميلادی در لبنان رخ داد، بار ديگر آغاز شود.


در حال حاضر ساکنان فلسطينی اردوگاه در خانه های خود مخفی شده اند و چنانکه مقام های فلسطينی اعلام کرده اند، تاکنون دست کم هشت غيرنظامی کشته شده اند.


XS
SM
MD
LG