لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۴

آغاز مذاکرات آمریکا - لهستان بر سر سپر دفاع موشکی


آمریکا پیش از این با جمهوری چک به توافق رسیده است.
آمریکا پیش از این با جمهوری چک به توافق رسیده است.

مذاکرات رسمی ايالات متحده آمريکا و لهستان، درباره استقرار پایگاهای سپر دفاع موشکی در اين کشور، از صبح روز پنج شنبه در ورشو، پایتخت لهستان آغاز شد.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان رود معاون وزارت امورخارجه آمريکا در امور امنيت بين المللی و منع گسترش سلاح های نابودی جمعی، تيم مذاکره کننده آمريکا در اين مذاکرات را رهبری می کند. يازده ديپلمات ديگر در تيم مذاکره کننده آمريکا شرکت دارند.


مذاکرات ورشو، يک روز بعد از موضع گیری ولاديمير پوتين، رييس جمهوری روسيه علیه سپر دفاع موشکی برگزار می شود. آقای پوتين روز چهارشنبه در سفر خود به اتريش، از اين برنامه دفاعی جرج بوش انتقاد کرده بود.


روسيه نگران است که برنامه ايجاد سپر دفاعی موشکی در لهستان و جمهوری چک، به يک مبارزه تسليحاتی جديدی در اروپا منجر شود.


رييس جمهوری روسيه، در جريان کنفرانس مطبوعاتی که با حضور هاينس فيشر رييس جمهوری اتريش برگزار شد، از دولتمردان آمريکا پرسيد: «مگر چه اتفاق بدی در اروپا افتاده که نياز به تجهيز تسليحاتی اروپای مرکزی باشد؟ »


آقای پوتين در ادامه با اطمينان گفت که اين طرح جز راه اندازی يک مسابقه تسليحاتی جدید، «هيچ فايده ای ندارد.»


تيم مذاکره کننده آمريکا برای اين مذاکرات از پراگ، پایتخت جمهوری چک، عازم ورشو شد. پيشتر آمريکا با مقامات جمهوری چک، بر سر ساخت سيستم دفاعی موشکی مجهز به رادارهای رديابی قوی در خاک اين کشور به توافق رسيده اند.

تيم مذاکره کننده آمريکا برای اين مذاکرات از پراگ، پایتخت جمهوری چک، عازم ورشو شد. پيشتر آمريکا با مقامات جمهوری چک، بر سر ساخت سيستم دفاعی موشکی مجهز به رادارهای رديابی قوی در خاک اين کشور به توافق رسيده اند.


آمريکا قرار است در لهستان، ده پايگاه موشک های بازدارنده بسازد. اين سکوها بخشی از برنامه دفاعی ايالات متحده در خاک اروپا است.


به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، دور اول اين گفت و گو ها با مقامات لهستان هفته گذشته صورت گرفت که هسته اصلی آن بررسی موقعيت پايگاه های مربوطه، نيروهای مستقر در آن، نحوه رفتار با آنها و مسوليت های قانونی شان در خاک لهستان است.


ياروسلاو کاچينسکی، نخست وزير لهستان اخيرا، در حمایت از آمريکا صحبت کرد، اما تاکيد کرد که ايجاد چنين سيستمی نبايد امنيت کشورش را به خطر بياندازد.


آنا فوتيگا، وزير امور خارجه لهستان هم يک روز پيش از شروع اين مذاکرات، گفت و گو با واشيتگتن را «جالب» خواند، اما در عين حال تاکيد کرد که «ما نبايد يک دفعه به نتيجه قطعی آنچه آنها می خواهند برسيم».


خانم فوتيگا گفت که کشورش برای روشن تر شدن موضوع به فرصت احتياج دارد.


مقامات آمريکا تاکيد دارند که اين سيستم برای دفع حملات احتمالی از منطقه خاورميانه به ويژه ايران است. آنها بارها تاکيد کرده اند که راه اندازی اين ديوار دفاعی، تهديدی برای روسيه به حساب نمی آيد، اما مسکو همواره مخالفت خود را با اجرای اين طرح اعلام کرده است.


ايالات متحده آمریکا در حالی سعی در جلب رضايت مقام های رسمی لهستان و جمهوری چک دارد که پیش از مردم هر دوکشور، در نظرسنجی هایی که انجام گرفته، مخالف خود با ايجاد چنين سيستمی در خاک کشورشان را ابراز کرده اند.


XS
SM
MD
LG