لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۱

افغانستان: ایران سلاح برای طالبان نمی فرستد


با اینکه مقامات ناتو و رهبران آمریکا ایران را متهم به ارسال محموله سلاخ به شورشیان طالبان می کند، مقامات رسمی افغانستان می گویند که این برای اثبات این اتهامات مدارکی در اختیار ندارند.
با اینکه مقامات ناتو و رهبران آمریکا ایران را متهم به ارسال محموله سلاخ به شورشیان طالبان می کند، مقامات رسمی افغانستان می گویند که این برای اثبات این اتهامات مدارکی در اختیار ندارند.

رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه افغانستان می گوید که شواهدی دال بر دست داشتن دولت ایران در ارسال محموله سلاح به شورشیان طالبان، وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از هرات، وی افزود: «ایران همسایه و دوست ماست و نقش کلیدی در بازسازی افغانستان دارد».

وزیر امور خارجه افغانستان در جریان بازدید از استان هرات که هم مرز با ایران است اضافه کرد:« دولت افغانستان مدارکی که نشان دهد دولت ایران در ارسال محموله سلاح به طالبان نقشی دارد، بدست نیاورده است.»


این در حالی است که فرمانده نیروهای ناتو مستقر در افغانستان روز پنج شنبه گفت که محموله بمب های پیشرفته کنار جاده ای که روز پنجم سپتامبر در افغانستان کشف و ضبط شد، ایرانی است و متقاعد کردن تهران در این مساله که آنها از این موضوع بی اطلاع هستند کار سختی است.


  • «دولت افغانستان مدارکی که نشان دهد دولت ایران در ارسال محموله سلاح به طالبان نقشی دارد، بدست نیاورده است.»
وزیر خارجه افغانستان

رهبران آمریکا ایران را متهم به ارسال اسلحه برای شورشیان طالبان می کنند اما مقامات افغانستان با تکرار اینکه روابط گرمی با کشور همسایه شان دارد از تایید این اتهامات خودداری می کنند.

در ماه ژوئن رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا در گزارشی تهران را مستقیما به همکاری با طالبان متهم کرد و گفت:« آنچه که ما شاهد هستیم بیشتر از آن است که باور کنیم این موضوع درحد قاچاق باشد و یا چیزی مرتبط با تجارت مواد مخدر و یا چیزی که بدون اطلاع دولت ایران درحال رخ دادن است.»

مقامات آمریکایی می گویند که سلاح هایی ازجمله بمب های مخصوص جاده ای از نوع نفوذ کننده در بدنه زره پوش ها یا EFP، سلاح اتوماتیک کلاشینکف، مواد منفجرهC-۴، وموتورهایی که درافغانستان یافته اند که مورد استفاده شورشیان طالبان قرارگرفته اند، این سلاح ها ساخت ایران هستند.


در گزارشی دیگر که در اواخر ماه سپتامبر منتشر شد، دریادار ويليام فالون، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا که مسئولیت نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، شرق آفریقا و آسیای مرکزی را به عهده دارد، گفته بود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ايران، اين نوع بمب های پيچيده و مرگبار را که در عراق مورد استفاده قرار گرفته اند، در اختيار شبه نظاميان افغان قرار می دهد.»


وی افزوده بود: «ايرانی ها آشکارا اين کمک مهلک را به آنان می کنند.»


از سویی دیگر، نيروی بين المللی به رهبری ناتو در افغانستان، ایساف، در تابستان گذشته اعلام کرد که از ماه آوريل تاکنون، سه محموله ساخت ايران را درافغانستان کشف و مصادره کرده است. آخرين تاريخ کشف محموله سلاح های ساخت ايران در روز ششم سپتامبر در ولايت فراه افغانستان بوده است


مقامات امریکایی همواره نگرانند چرا که نیروهای طالبان به صورت فزآینده ای از سلاح های پیشرفته و حملات انتحاری که در میان شورشیان عراقی متداول است استفاده می کنند.


با اینکه تهران همواره این اتهامات را رد می کند ، تحلیلگران بدنبال این سوال اند که با وجود اختلافات زیاد بین رهبران شیعه در ایران و اسلامگرایان افراطی سنی طالبان، چرا تهران به همکاری با این نیروها علاقمندی نشان می دهد.


XS
SM
MD
LG