لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۹

«ناتوانی نیروهای ایساف در جلوگیری از قاچاق سلاح به افغانستان»


هفته نامه ایتالیایی از ناتوانی نیروهای ائتلاف در جلوگیری از قاچاق سلاح به افغانستان انتقاد کرده است
هفته نامه ایتالیایی از ناتوانی نیروهای ائتلاف در جلوگیری از قاچاق سلاح به افغانستان انتقاد کرده است

پانوراما، مهم ترين هفته نامه ايتاليا، در آخرين شماره اش فرماندهی نظاميان ايتاليايی که در منطقه هرات مستقر هستند را متهم به کنترل نکردن منطقه مرزی و عدم جلوگيری از ورود اسلحه و مهمات از جمهوری اسلامی ايران به افغانستان می کند.


فعاليت های طالبان در مناطق غربی افغانستان بنابرآنچه ژنرال ايتاليايی فرانکو ماکور می گويد روز به روز افزايش می يابد.


پانوراما، مهم ترين هفته نامه ايتاليا، به نقل از اين ژنرال که فرماندهی نيروهای موسوم به ايساف ISAF در غرب افغانستان را عهده دار است می نويسد «در شش ماه اول سال جاری ميلادی نيروهای وابسته به طالبان ۶۶ عمليات انتحاری انجام داده اند و برای مقابله با آنها بايد راهبردهای جديدی اتخاذ کرد».


پانوراما در ادامه می نويسد دليل عمده گسترش عمليات طالبان در اين منطقه، کمک هايی است که گروهای نظامی مخالف دولت حامد کرزای از ايران دريافت می کنند.


هفته نامه ايتاليايی براين نظر است که اگرچه فرماندهی نيروهای ايساف در غرب افغانستان در اين رابطه سکوت اختيار کرده است، گروه های وابسته به طالبان اسلحه و مهماتی را که در عمليات انتحاری و يا در درگيری با نيروهای ايساف به کار می گيرند از طريق مرز با جمهوری اسلامی ايران دريافت می کنند.


در گزارش پانوراما اشاره می شود بمب های کنار جاده ای، مهمات و خمپاره هايی که درمناطق هرات و فرح از سوی گروه های مسلح وابسته به طالبان مورد استفاده قرار می گيرند همگی ساخت جمهوری اسلامی ايران هستند و در اين رابطه پيمان آتلانتيک يا ناتو شواهد و مدارک بسياری در دست دارد.


سرهنگ رحمت الله صافی فرمانده نيروهای مرزی در منطقه هرات به خبرنگار پانوراما می گويد «ما شکی نداريم که سلاح ها و مهماتی که در غرب افغانستان در اختيار طالبان قرار گرفته است از منطقه مرزی اسلام قلعه به کشور ما وارد شده است.»


سرهنگ صافی می افزايد «بخشی از اين بمب های کنار جاده ای و خمپاره ها پس از ورود به خاک افعانستان به منطقه هلمند نيز فرستاده می شوند.»


پانوراما می افزايد اگرچه دولت افغانستان و فرمانده ايتاليايی ايساف در غرب افغانستان مدعی هستند هيچگونه مدرکی دال بر همکاری جمهوری اسلامی ايران با طالبان در اختيار ندارند، ولی آنها این نکته را که مهماتی که اخيرا کشف شده اند همگی ساخت ايران بوده اند، را تکذیب نکرده اند.


XS
SM
MD
LG