لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۵

قرقیزستان و ماجرای ریگی؛ «شاید تحت فشار بوده‌اند»


وزارت امور خارجه قرقیزستان، روز دوشنبه، در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که اخبار رسانه‌ها، درباره دستگیری دو نفر در پرواز دوبی به قرقیزستان، پس از فرود اجباری این هواپیما در خاک ایران، «دور از واقعیت است».

مقام‌های امنیتی ایران، هفته گذشته و هنگام اعلام دستگیری رهبر گروه جندالله، گفته بودند؛ او با یک پرواز، از دوبی، عازم بیشکک در قرقیزستان بوده است و با وادار کردن هواپیما به فرود، عبدالمالک ریگی را دستگیر کرده اند.

ماهان عابدین، کارشناس مسائل امنیتی در مرکز ضد تروریسم لندن، در گفت‌وگو با رادیو فردا به پرسش‌هایی در این باره پاسخ گفته است.



  • رادیو فردا: آقای عابدین، دلایل اظهار نظرهای ضد و نقیضی که در مورد دستگیری عبدالمالک ریگی عنوان می‌شود را در چه می‌بینید؟

ماهان عابدین: این امر در مرحله اول میزان سؤالات و ابهامات را افزایش می‌دهد، چون سؤالات و ابهامات زیادی در مورد دستگیری آقای ریگی مطرح بوده است. البته باید در نظر داشت که مقام‌های ایرانی هیچ وقت مدعی نبودند آقای ریگی را در حین این پرواز بازداشت کرده‌اند، بلکه تعدادی از رسانه‌ها که فکر می‌کنم اولین آن لس آنجلس تایمز بود این مسئله را مطرح کردند.

  • آیا شرکت هواپیمایی قرقیزستان که پیش از این گفته بود آقای ریگی در همین پرواز دستگیر شده، اشتباه می‌کند یا وزارت امور خارجه قرقیزستان؟ آیا احتمال دارد که آقای ریگی در پرواز دیگری بوده و هر دو هواپیما ناچار به فرود اجباری در ایران شده‌اند؟

در این مورد سناریوهای متعددی می‌تواند مطرح باشد و نمی‌توان با قطعیت در مورد این سناریوها صحبت کرد، اما می‌توان تصور کرد که یک نهاد یا قدرتی بر دولت قرقیزستان در مورد این مسئله فشار آورده باشد.

حتی یکی از سناریوهایی که در روزهای اول مطرح شد این بود که یک هواپیمای خیلی کوچک غیر چارتر در آسمان ایران مجبور به فرود شده است.

  • وزارت امور خارجه قرقیزستان تکذیب کرده که در یکی از پروازهای شرکت هواپیمایی این کشور کسی دستگیر شده باشد. در میان همه این گمانه‌زنی‌ها تا چه اندازه می‌توان به صحبت وزارت خارجه قرقیزستان استناد کرد؟

اگر این یک بیانیه رسمی است پس باید قابل اعتماد باشد نه اینکه خود قرقیزستان دوباره آن را رد کند. من شنیدم آقای شیبانی، یکی از مقامات ارشد وزارت امور خارجه ایران، حتی در مورد فرود اجباری یکی از هواپیماهای مسافربری قرقیزستان از این کشور عذرخواهی کرده است، اما نمی‌دانم این خبر چقدر صحت دارد.

اگر این خبر درست باشد از این لحاظ مهم است که مقام‌های ایرانی تا آن جا که به عرف دیپلماتیک برمی‌گردد مجبور هستند دراین مورد عذرخواهی کنند، صرف نظر از این که آقای ریگی در آن هواپیما بوده است یا نه.

در مورد اینکه آقای ریگی واقعاّ در این هواپیما بوده یا در یک هواپیمای چارتر سناریوهای متعددی مطرح است، ولی من احساس می‌کنم مقام‌های ایرانی بدشان نمی‌آید این مسئله در پرده ابهام قرار بگیرد و غبارآلود باشد، تا بر این نکته تأکید کنند که نهادهای ایرانی با زحمت، نوآوری و تکنیک خودشان توانسته‌اند عبدالمالک ریگی را به دام بیندازند.
XS
SM
MD
LG