لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۱

هوای تهران؛ وضعیت هشدار یا «شانتاژ خبری»؟


میزان آلاینده‌های در روزهای ۱۹ تا ۲۲ آذرماه در برخی ایستگاه‌های اصلی فراتر از حد استاندارد بوده و در روز چهارشنبه ۲۰ آذر به اوج خود رسیده است. (عکس: فارس)
میزان آلاینده‌های در روزهای ۱۹ تا ۲۲ آذرماه در برخی ایستگاه‌های اصلی فراتر از حد استاندارد بوده و در روز چهارشنبه ۲۰ آذر به اوج خود رسیده است. (عکس: فارس)

پس از چهار روز «شرایط هشدار» آب و هوایی در شهر تهران، مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران می‌گوید میزان آلودگی هوا کاسته شده است.


یوسف رشیدی با اعلام رفع مشکل وارونگی هوا به خبرگزاری فارس گفت که بر اساس اطلاعات حاصل از سازمان هواشناسی پایداری هوای تهران به واسطه افزایش وزش باد فعلاً رفع شده است.


این مقام مسئول افزوده است که اطلاعات حاصل از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا در نقاط مختلف تهران حاکی از کاهش میزان منوکسیدکربن و ذرات معلق به عنوان مهم‌ترین آلاینده‌های تهران است.




بر اساس گزارش‌ها میزان آلاینده‌های هوای تهران در روزهای ۱۹ تا ۲۲ آذرماه در برخی ایستگاه‌های اصلی از جمله آزادی، قلهک، تجریش، بازار و شهرری فراتر از حد استاندارد بوده و میزان آلاینده‌ها در روز چهارشنبه ۲۰ آذر به اوج خود رسیده است.


بر اساس همین گزارش‌ها گرچه در روز پنجشنبه با کاهش میزان آلاینده‌ها، آلودگی هوا در تهران از وضعیت هشدار خارج شد، اما همچنان در دو روز گذشته، هوای تهران در وضعیت ناسالم قرار داشته است.


مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران هفته گذشته در گفت و گویی با ایسنا گفته بود که روزانه حدود ۲ میلیون تن آلودگی وارد هوای تهران می‌شود که بیشترین آن منواکسید کربن است.


وی مشکل اصلی آلودگی هوای تهران را تردد بیش از حد خودروها و شرایط طبیعی تهران ارزیابی کرده بود و از بی‌توجهی مسئولان به این موضوع گله کرده بود.


به گفته آقای رشیدی کمیته هماهنگی و نظارت مواقع اضطراری آلودگی هوا که مسئول اجرای محدودیت‌های زمانی و مکانی برای کاهش آلودگی هواست از سال ۸۳ تا کنون تشکیل جلسه نداده و این د حالی است که بر اساس دستورالعمل اجرایی وضعیت اضطراری آلودگی هوا مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۴ این کمیته بلافاصله پس از آنکه سازمان هواشناسی کشور ۴۸ ساعت اعلام شرایط پایدار جوی کند باید تشکیل شود.


آلودگی یا «شانتاژ خبری»


این در حالی است که مسئولان استانداری تهران مدعی هستند که وضعیت آلودگی هوا در تهران در روزهای اخیر در شرایط سالم بوده و آمارهای ارائه شده از سوی مسئولان شهرداری را نوعی «شانتاژ خبری» می‌دانند.


روزانه حدود ۲ میلیون تن آلودگی وارد هوای تهران می‌شود که بیشترین آن منواکسید کربن است

در همین زمینه آقای درون‌پرور، سرپرست معاونت عمرانی استانداری تهران در نشست خبری روز شنبه خود اعلام کرده است که تنها یک ایستگاه تهران یعنی ایستگاه آزادی در شرایط هشدار قرار داشته و میزان آلودگی هوا در ایستگاه آزادی به عنوان تنها ایستگاه آلوده شهر در ‌پنج‌شنبه ۲۱ آذر ۱۴۷ پی.اس.آی، جمعه ۲۲ آذر ۱۵۶ پی.اس.آی ‌و شنبه ۲۳ آذر ۵۱ پی.اس.آی بوده است.


وی همچنین در این نشست خبری گفته است که ملاک استانداری برای تشکیل کمیته اضطراری آلودگی هوا، اعلام وضعیت هشدار از سوی کمیته بهداشت هوا بوده و «با توجه به تعطیلی ۳ روزه، وزش باد و بارندگی جای نگرانی نسبت به وضعیت هوای شهر وجود نداشته است».


آقای درون‌پرور همچنین با اشاره به شاخص‌های تعیین وضعیت هوا گفته است: هوا در وضعیت صفر تا ۵۰ در شرایط سالم، صد تا ۲۵۰ هشدار و ۲۵۰ به بالا بحرانی است و در رابطه با ایستگاه آزادی و یا سایر ایستگاه‌ها میزان آلودگی حتی به ۲۰۰ هم نرسیده است.


وی همچنین در این نشست خبری گفته است که «اگر سازمان هواشناسی اعلام نمی‌کرد با وزش باد و بارندگی مواجه خواهیم شد ما نیز دلهره داشتیم اما به واسطه اعلام وضعیت مذکور خیالمان راحت بود که مشکلی به وجود نمی‌آید.»


پیشتر در بهمن ماه ۸۶، کمیسون اصل ۹۰ در مجلس هفتم به بررسی موضوع آلودگی هوای تهران پرداخت و در گزارش خود آورد که با آنکه قرار بود تا پایان برنامه چهارم توسعه تهران و دیگر شهرهای ایران «پاک» شوند، شبح مرگ همچنان بر فراز تهران ایستاده است.


بر اساس این گزارش بسياری از دستگاه‌ها، آلودگی هوای تهران را جدی نگرفته‌اند و با وجود آنکه در قانون کنترل آلودگی هوا از ۱۸ دستگاه به‌عنوان متولی كاهش آلودگی هوا ياد شده، بسياری از آنان هنوز نتوانسته‌اند موفق به انجام وظایف محوله خود شوند.


این گزارش به ویژه ازعملکرد سازمان حفاظت محیط زیست انتقاد کرده بود و تصریح کرده بود که با وضعيت فعلی آلودگي هوا، هيچ دستگاهی نمی‌تواند از عملكرد خود در كاهش آلودگی هوا دفاع كند چرا كه آلودگی هوای تهران و بسياری از شهرهای بزرگ يک واقعيت انکار ناپذير است.


XS
SM
MD
LG