لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۲

«تهران: یکی از ۱۳ شهر خطرناک برای زیستن»


سازمان ملل متحد با هشدار نسبت به آلودگی هوا در سراسر جهان و به ويژه قاره آسیا، ۱۳ شهر و ازجمله تهران را در شمار شهرهای خطرناک دنیا معرفی کرد.


درگزارش سازمال ملل آمده است که غباری قهوه‌ای رنگ که ضخامت آن گاهی به بیش از یک مایل می رسد، ازشبه جزیره عربستان تا دریای زرد (در کنار اقیانوس آرام، میان دو کره و چین) را فراگرفته است که حتی از درون هواپیماهم دیده می‌شود. غباری که از ایران نیز می گذرد و تهران را نیز در خود جای داده است. در بهار این غبار قهوه‌ای رنگ گاهی تا کالیفرنیا هم ادامه می‌یابد.


تهران در کنار شهرهایی مانند بانکوک، قاهره، دهلی‌نو وسئول، از جمله آلوده‌ترین شهرهای جهان نامیده شده‌است، که زندگی در آن‌ها با خطراتی روبه‌رو است.


اما گزارش سازمان ملل تنها به چند شهر اکتفا نمی کند. این گزارش شرایط آب و هوایی قاره آسیا را به طور کلی وخیم تر از دیگر قاره ها ارزیابی کرده و می‌گوید میلیون‌ها نفر در بخش گسترده‌ای از کل قاره آسیا در هوای سمی، پر دود و غبار وآمیخته به مواد شیمیایی، تنفس می‌کنند. برپایه همین گزارش، الگوی آب و هوایی در این مناطق بر اثر آلودگی هوا تغییر کرده است.


آچیم اشتاینر، مدیرعامل «برنامه محیط زیست سازمان ملل» در پکن، با اشاره به وضعیت پیش‌آمده می‌گوید: «هیچگاه انجام یک اقدام فوری [برای حل این معضل]، این‌قدر ضروری نبوده است که امروزه ضروری است.»


غباری قهوه‌ای رنگ که ضخامت آن گاهی به بیش از یک مایل می رسد، از شبه جزیره عربستان تا دریای زرد را فراگرفته است. در بهار این غبار قهوه‌ای رنگ شبه جزیره کره و ژاپن را می‌پوشاند و گاهی هم تا کالیفرنیا ادامه می‌یابد .

در این گزارش آمده است محصولات صنایع خودروسازی، جنگل زدایی برای کشاورزی، استفاده از چوب و فضولات حیوانی برای پخت و پز و نیروگاه‌های زغال سنگی در جنوب قاره آفریقا، سرچشمه رود آمازون و شمال قاره آمریکا نیز افزایش پیدا کرده است؛ با این حال اوضاع در قاره آسیا به مراتب بدتر از دیگر قاره‌هاست.


برپایه گزارش گروهی از دانشمندان که از سال ۲۰۰۲ به بررسی آلودگی هوا پرداخته‌اند، درآسیا ابرهای قهوه‌ای رنگ به طرز چشمگیری مانع تابش نور خورشید به شهرهای چین می‌شوند و باعث کاهش برداشت محصول در زمین‌های کشاورزی هند نیز شده است.


بر اساس گزارشی که دانشگاه تهران نزدیک به ۳ سال پیش منتشر کرد، افزایش منواکسید کربن در هوای تهران، میزان مرگ و میر بر اثر عوارض قلبی را در این شهر افزایش داده است. [ بیشتر بخوانید... ]


در سال‌های گذشته، خودروها منبع اصلی آلودگی هوای شهر تهران معرفی می‌شدند، اما در عین حال برخی از کارشناسان اعلام میزان آلودگی هوا را، همراه با برخی بزرگ‌نمایی‌ها عنوان کرده بودند.


XS
SM
MD
LG