لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۰

«پنج دقیقه مکالمه تلفنی در طول دو ماه بازداشت»


فیض‌الله عرب‌سرخی؛ عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی
فیض‌الله عرب‌سرخی؛ عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی

فیض‌الله عرب سرخی عضو شورای مرکزی سازمان مجاهدین انقلاب، از احزاب اصلاح‌طلب ایران، یکی از چهره‌های سرشناس سیاسی ایران است که در جریان برخوردهای امنیتی پس از انتخابات، بازداشت شد. آقای عرب‌سرخی در جریان انتخابات ریاست جمهوری، در ستاد میرحسین موسوی به فعالیت مشغول بود.

اگرچه طی روزهای گذشته خبرهایی مبنی بر وخامت اوضاع جسمانی آقای عرب سرخی به گوش رسید، اما خانواده او کماکان اجازه ملاقات با او در بیمارستان را نیافتند.

اکنون دو ماه پس از بازداشت آقای عرب سرخی، همسر او به رادیو فردا می‌گوید، بر اساس اطلاعاتی که دریافت کرده، فهرستی شامل نام حدود ۱۵ نفر از بازداشتیان وجود دارد، که امکان آزادی‌شان با قرار وثیقه وجود ندارد. به گفته او فیض‌الله عرب‌سرخی یکی از این افراد است.

  • رادیو فردا: خانم قدس، آخرین وضعیت همسر شما آقای عرب‌سرخی چیست؟

مریم قدس: من روز يکشنبه با آقای دکتر احمدی، وکيل آقای عرب سرخی صحبت کردم و ايشان گفت به دادستانی رفته و سراغ پرونده را گرفته و آنها گفته‌اند هنوز پرونده آقای عرب سرخی به دادستانی نيامده است. پرونده سايرين بوده ولی گويا هنوز پرونده آقای عرب سرخی تکميل نشده است.

  • اتهام آقای عرب سرخی مشخص شده است؟

آنچه مشخص است و همه جا هم می‌گويند، اين است که اتهام اين افراد مشابه است. فقط اولين روزی که آقای عرب‌سرخی را بازداشت کردند، طی تماسی تلفنی به من اطلاع دادند که او در اختيار ما است و اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» را ذکر کردند، ولی نمی‌دانم اين را به عنوان تفهيم اتهام می‌توان پذيرفت يا نه و ما نمی‌دانيم در پرونده چه اتهامی مطرح شده است.

  • چيزی در مورد مصداق اتهام اقدام عليه امنيت ملی به شما گفتند؟

من با آقايی که تماس گرفته بود بحث کردم و گفتم کار کردن در ستاد انتخاباتی کانديدی که از فيلتر شورای نگهبان رد شده و مورد تأييد رهبری است، اقدام عليه امنيت ملی است؟ او گفت آقای عرب‌سرخی اقداماتی کرده که بايد به آن رسيدگی شود و بعداً به شما اطلاع خواهيم داد و بعد از آن هم ديگر خبری نداريم.

  • آيا تا کنون با آقای عرب‌سرخی ملاقات داشتيد؟

نه، تا به حال ملاقات نداشتيم. ولی به نظرم در دادگاه ظاهر او خيلی بد نبود، هر چند خيلی لاغر شده بود. البته شنيديم که بيمار بوده و يکی دو روز هم در بيمارستان به سر برده است ولی نمی‌دانيم جريان چيست و به ما چيزی نگفتند.

  • شما در جريان بيماری يا مشکل آقای عرب‌سرخی قرار نگرفتيد؟

نه، فقط ۱۰ روز پيش صحبت بسيار کوتاهی با آقای عرب‌سرخی داشتم، آن هم به خاطر خبرهايی بود که منتشر شده بود. قبل از برقراری تماس ما، آن آقا از بازداشتگاه تلفن زد و برخورد خوب و مؤدبانه‌ای داشت و گفت می‌خواهيم تماس شما را برقرار کنيم. من پرسيدم حال آقای عرب سرخی خوب است، گفت بله الان خودتان صحبت می‌کنيد و می‌بينيد. گفتم پس اين خبرهايی که منتشر شده چيست؟ گفت اينها فقط خبر است و واقعيت ندارد. من از خود آقای عرب‌سرخی چيزی نپرسيدم که نگران نشود.

  • بازداشت همسر شما به چه شکلی صورت گرفت؟

اين مسئله برای ما هم معما بود تا اين که ۱۰ روز پيش طی تماس تلفنی از خود آقای عرب‌سرخی پرسيدم کجا بازداشت شديد؟ او جواب داد در خيابان آفريقا.

  • آقای عرب‌سرخی جزئيات بيشتری ذکر نکرد؟

نه، ما فقط پنج دقيقه فرصت مکالمه داشتيم. من حتی پرسيدم می‌توانی به مادرت هم تلفن بزنی؟ او از آن آقا اجازه خواست، ولی او اجازه نداد. با اينکه مادر آقای عرب‌سرخی مادر دو شهيد است و اينها دم از رأفت اسلامی می‌زنند، اما نمی‌دانم بعد از ۴۵ روز اگر اجازه ندهند کسی يک دقيقه با مادرش صحبت کند، چگونه توجيه می‌شود.

  • اکنون حدود دو ماه از بازداشت آقای عرب‌سرخی می‌گذرد و اين بازداشت مدتی بعد از بازداشت فله‌ای فعالان سياسی صورت گرفته است. در اين مدت آيا آقای عرب‌سرخی يا شما در اين مورد حدسی می‌زديد؟

شب اول سراغ ما هم آمدند ولی وقتی اين خبرها رسيد، ما اصلاً خانه نمانديم. اينها ساعت ۳.۵ نيمه شب آمده بودند و با سرايه‌دار خانه برخورد تند فيزيکی کرده بودند و از او پرسيده بودند که واحد آقای عرب‌سرخی کدام است.

  • به چه دليل اين کار را کرده بودند؟

به اين دليل که چرا واحد ما را نشان نمی‌دهد. ما ديگر خانه نمی‌رفتيم و اينها احتمالاً جاهای ديگری دنبال آقای عرب‌سرخی بودند، چون بلاخره بعد از حدود ۲۰ روز او را اين طور بازداشت کردند.

  • آيا آقای عرب‌سرخی با قرار وثيقه آزاد خواهد شد و يا تاريخ دادگاهی برای او مشخص شده است؟

من از منابع ديگری شنيدم که گويا حدود ۱۵ نفر در ليستی هستند که با قرار وثيقه به اين زودی‌ها آزاد نخواهند شد. اما با توجه به تغيير دادستان نمی‌دانم تصميم عوض خواهد شد يا نه.
XS
SM
MD
LG