لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۱

بایدن خواستار احتراز از «گام‌های یکجانبه» در مسیر صلح خاورمیانه شد


جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا، از طرفین اسرائیلی و فلسطینی خواست از «گام‌های یک جانبه» خودداری کنند و بویژه فلسطینی‌ها را از مراجعه به سازمان ملل برای اعلام یکجانبه استقلال کشور فلسطین بر حذر داشت.

آقای بایدن یکشنبه در سخنرانی در همایش فدراسیون یهودیان آمریکای شمالی در شهر نئو اورلئانز که با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، آغاز شد، تأکید کرد که دولت باراک اوباما برای از سرگیری مذاکرات مستقیم سران اسرائیلی- فلسطینی در آینده بسیار نزدیک تلاش می‌کند.

وی از اسرائیل نیز تلویحاً خواست که خانه‌سازی‌ها در اراضی مورد نزاع با فلسطینی‌ها را متوقف کند.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا پیش از سخنرانی‌اش در برابر حدود چهار هزار نفر از نمایندگان یهودیان آمریکا و کانادا، خود در نئو اورلئانز با نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد؛ بخش مهمی از مذاکرات به روند متوقف‌مانده صلح اسرائیلی- فلسطینی و بخش مهم دیگری به «تهدیدات برنامه اتمی» جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت.

نخست‌وزیر اسرائیل به آقای بایدن گفت تا هنگامی که فلسطینی‌ها به گزینه دیگر یعنی مراجعه به شورای امنیت برای اعلام استقلال کشور فلسطین، تهدید می‌کنند، «نشان می‌دهد که تمایل جدی برای مذاکره با اسرائیل ندارند».

آقای نتانیاهو افزود که «بدون مذاکرات مستقیم، توافقی به دست نخواهد آمد» و گفت که «چنین توافقی نباید از بالا تحمیل شود بلکه باید با توجه به نیازهای امنیتی تنظیم گردد و تدابیر امنیتی (مورد نظر اسرائیل) در آن لحاظ شود».

دور جدید مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی پس از حدود دو سال رکود، از دوم سپتامبر در واشینگتن از سرگرفته شد و تا پانزدهم سپتامبر سه بار نخست‌وزیر اسرائیل و رهبر تشکیلات فلسطینی در واشینگتن، شرم‌الشیخ مصر و اورشلیم دیدار کردند.

اما از اواخر سپتامبر که دوران ۱۰ ماهه تعلیق در ساخت‌وسازهای اسرائیلی در کرانه باختری پایان گرفت و دولت اسرائیل حاضر به تمدید سیاست محدودیت در خانه‌سازی‌ها نشد، فلسطینی‌ها حاضر به بازگشت به میز مذاکرات نشده‌اند.

این در شرایطی که مهلت یک‌ماهه‌ای که کمیته پیگیری مصوبه صلح عربی، وابسته به اتحادیه عرب، به آمریکا داده بود تا اسرائیل را به قطع ساخت‌و‌سازها در اراضی فلسطینی متقاعد کند، در شرف پایان است.

جو بایدن شامگاه یکشنبه در سخنرانی در همایش یهودیان آمریکای شمالی، عملاً از دیدگاه نخست‌وزیر اسرائیل حمایت کرد؛ آقای نتانیاهو احتمال مراجعه فلسطینی‌ها به شورای امنیت را در صورت ناکامی روند صلح قویاً رد می‌کند.

آقای بایدن در این سخنرانی همچنین گفت: «بدون ارتباط با موفقیت یا شکست مذاکرات، آمریکا از نیازهای امنیتی اسرائیل کاملاً حمایت می‌کند و مناسبات آمریکا و اسرائیل غیر قابل تزلزل است».

آقای بایدن همچنین افزود که «هیچ دولت دیگری در آمریکا مانند دولت باراک اوباما در راه امنیت اسرائیل گام برنداشته است» و یادآور شد که اوباما کمک‌های امنیتی به اسرائیل را به‌ویژه برای تقویت سامانه‌های دفاعی در برابر حملات راکتی افزایش داده است.

معاون رئیس‌جمهور آمریکا بحرانی را که بهار گذشته در جریان سفر او به اسرائیل رخ داد، کاملاً حل شده توصیف کرد؛ هنگامی که او نخستین سفر رسمی خود به اسرائیل را انجام می‌داد و برای از سرگیری مذاکرات صلح اسرائیلی- فلسطینی تلاش می‌کرد، وزارت کشور اسرائیل دستور ساخت هزار و ۶۰۰ خانه جدید در شرق بیت‌المقدس برای یهودیان را صادر کرد. این امر بحرانی جدی درآن زمان در مناسبات دو کشور ایجاد کرد.

اما آقای بایدن در سخنرانی یکشنبه خود در برابر یهودیان در نئو اورلئانز گفت: « نتانیاهو دوست من است و ۳۵ سال است که او را می‌شناسم و از نزدیک با او کار کرده‌ام و در مورد آن اختلاف نیز وی شخصاً به خانه‌ام آمد و مانند برادر و دوست گفتگو کردیم».

این در حالی است که وزارت کشور اسرائیل همزمان با حضور نتانیاهو در آمریکا از «روند ساخت و سازهای جدید در شرق اورشلیم» خبر داده است؛ اقدام تحریک‌آمیزی که بی‌تردید تنها خشم فلسطینی‌ها و ناخشنودی آمریکا و جامعه جهانی را در پی خواهد آورد.

آقای نتانیاهو در سفر شش روزه خود به آمریکا که از یکشنبه آغاز شده، با هیلاری کلینتون، وزیرخارجه و نیز بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل درباره روند صلح گفت‌وگو می‌کند. با این حال به دلیل سفر آسیایی باراک اوباما و نبود او در آمریکا، دیداری میان نتانیاهو با رئیس‌جمهور آمریکا تعیین نشده است.

اما همزمان با حضور آقای نتانیاهو در آمریکا، مصر نیز احمد ابوالغیط، وزیر خارجه و ژنرال عمر سلیمان، رئیس سازمان اطلاعات خود را دوشنبه راهی واشینگتن کرد تا برای از سرگیری روند صلح تلا ش کنند.

این دو مقام ارشد مصری در روزهای اخیر به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی نیز سفر کرده بودند. مصر نسبت به احتمال از دست رفتن بخت روند صلح نگران است.

گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان نیز که از یکشنبه به اسرائیل و سرزمین‌های فلسطینی سفر کرده، در مذاکرات با سران طرفین، از اسرائیل خواست که با متوقف کردن خانه‌سازی، به روند صلح امکان پیشرفت بدهد و فلسطینی‌ها را نیز به نرمش و واقع‌گرایی در راه صلح دعوت کرد.

از سوی دیگر، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی یکشنبه در همایشی در عربستان گفت اگر مذاکرات صلح پیشرفت نکند، فلسطینی‌ها خود را از تعهدات پیشین «آزاد و رها» خواهند دید و ممکن است گزینه‌هایی را که در برابر خود دارند، عملی کنند.

محمود عباس از اینکه آمریکا نمی‌تواند اسرائیل را وادار به قطع کامل ساخت‌وسازها کند، و نسبت به از دست رفتن امکان استقلال کشور فلسطین در یک سالی که اوباما قول داده بود، ابراز نومیدی کرد.

آقای عباس دوشنبه از عربستان وارد قطر شد تا با امیر قطر درهمین باره گفت‌وگو کند.

همچنین، صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد فلسطینی، دوشنبه در مصاحبه با رادیوی ارتش اسرائیل تکرار کرد که فلسطینی‌ها از آمریکا می‌خواهند اگر روند صلح ناکام شد، با استقلال کشور فلسطین در مرزهای چهارم ژوئن ۱۹۶۷ موافقت کند.

علیرغم مخالفت‌های آمریکا با این درخواست که در سخنان معاون رئیس‌جمهور آمریکا منعکس شده بود، آقای عریقات بار دیگر گفت که فلسطینی‌ها طرحی را در این زمینه به واشینگتن ارائه خواهند کرد و نیز گزینه مراجعه مستقل به شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزینه‌های دیگری برای فلسطینی‌هاست که آن را بررسی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG