لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۴

بررسی طرح سوئد در مورد بیت‌المقدس شرقی در نشست وزیران اروپایی


اتحادیه اروپا، با وجود ناخشنودی شدید دولت اسرائیل، پیش‌نویس ارائه شده از سوی سوئد را که خواهان به رسمیت شناختن شرق بیت‌المقدس به عنوان پایتخت کشور آتی فلسطین است، به بحث گذاشته است.

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست دو روزه خود در بروکسل که از دوشنبه آغاز شده، پیش‌نویس سوئد را که می‌تواند به تغییر موقعیت بین‌المللی بیت‌المقدس به سود فلسطینی‌ها منجر شود، به رأی‌گیری گذاشته‌اند، اما اسرائیل نیز رایزنی‌های گسترده‌ای برای تغییر اساسی در طرح سوئد انجام داده است.

با وجود آنکه بریتانیا، ایرلند، بلژیک و شماری دیگر از اعضای اتحادیه اروپا در روزهای اخیر اعلام کرده بودند که از طرح سوئد پشتیبانی می‌کنند، اما چند کشور دیگر که فرانسه در رأس آنهاست می‌گویند که نباید از دو پارچه شدن اورشلیم سخن گفت بلکه این شهر را باید به عنوان پایتخت مشترک اسرائیل و کشور آتی فلسطین به رسمیت شناخت.

آلمان، جمهوری چک، ایتالیا و چند کشور دیگر نیز همگام با فرانسه، تعدیل جدی در پیش‌نویس سوئد را توصیه کرده‌اند.

دولت اسرائیل از اقدام سوئد ابراز ناخشنودی شدید کرده و بنیامین نتانیاهو در روزهای اخیر در گفت‌وگو با صدر اعظم آلمان و نخست‌وزیراسپانیا خواهان اقدام آنها در جلوگیری از موفقیت سوئد شده است.

آقای نتانیاهو همچنین از اتحادیه اروپا خواسته است که فلسطینی‌ها را به از سرگیری تماس‌های سیاسی با اسرائیل تشویق کند.

همزمان آویگدور لیبرمن، وزیرخارجه اسرائیل، نیز با انتقاد از رفتار سوئد به رادیوی این کشور گفته است که «دولت سوئد اخیراً رفتارهای ضد یهودی و ضد اسرائیلی شگفت‌انگیزی از خود نشان می‌دهد».

اسرائیل معتقد است که سرنوشت مناطق مورد اختلاف باید در پیمان نهایی صلح تعیین شود.

اتحادیه اروپا به صورت سنتی تأکید داشت که سرنوشت شرق بیت‌المقدس در مذاکرات دو جانبه اسرائیلی - فلسطینی تعیین می‌شود، ماه گذشته دستخوش تغییر جدی شد، که در بیانیه‌ای اعلام کرد که شرق بیت‌المقدس پایتخت کشور آتی فلسطین خواهد شد.

اما سوئد پس از آن یک گام دیگر برداشت و اعلام کرد که تنها باید پایتخت فلسطین به رسمیت شناخته شود. لزومی از شناسایی غرب اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل به میان نیامده است.

طرح سوئد می‌گوید که «کشور آتی فلسطین در مرزهای پیش از جنگ سال ۱۹۶۷ برپا خواهد شد و هیچ گونه تغییری در مرزهای ۱۹۶۷ پذیرفتنی نیست، مگر آنکه طرفین آن را بپذیرند».

طرح سوئد یادآور می‌شود که «اتحادیه اروپا هیچگاه منضم شدن شرق اورشلیم به غرب آن را به رسمیت نشناخت».

در 42 سالی که از جنگ «شش روزه» و تسلط اسرائیل بر شرق بیت‌المقدس می‌گذرد، کمتر کشوری در جهان «یکپارچگی» اورشلیم را به رسمیت شناخته است و هیچ کشور جهان در اورشلیم سفارتخانه ندارد و همه سفارتخانه‌ها در تل آویو است.

تصویب طرح سوئد یک موفقیت دیپلماتیک بی‌سابقه برای فلسطینی‌ها خواهد بود اما مقامات اسرائیل نیز امیدوارند که با فشار کشورهای مخالف، نسخه نهایی با ماهیت اصلی طرح سوئد تفاوت جدی داشته باشد.

ریاست دوره‌ای شش ماهه سوئد بر اتحادیه اروپا آخر دسامبر، دهم دی به پایان می‌رسد و در شش ماه بعدی این مهم به اسپانیا محول می‌شود.
XS
SM
MD
LG