لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۵۷

فتاپور: سپاه عملاً تغییری در مواضع خود نداده است


عبدالله عراقی؛ فرمانده سپاه تهران
عبدالله عراقی؛ فرمانده سپاه تهران
روز دوشنبه ۲۵ خرداد، تظاهرات میلیونی معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری انجام شد که در تاریخ ۳۰ ساله پس از انقلاب بی‌سابقه بود. اما با وجود مسالمت‌آمیز برگزار شدن این راهپیمایی میلیونی، تجمع معترضان در چند نطقه با دخالت نیروهای انتظامی و بسیج به خشونت کشیده شد و این خشونت‌ها کشته شدن چند شهروند معترض را در پی داشت.

این مقام سپاه پاسداران همچنین مدعی شد که در روز ۳۰ خرداد، افراد کشته شده در حوالی مسجد لولاگر به دست خود «اغتشاشگران» به قتل رسیدند.

عبدالله عراقی با اشاره به اعتراض‌های پس از انتخابات گفت: «بر اساس قانون اساسی، سپاه و بسیج وظیفه دفاع از نظام و دستاوردهای آن را برعهده دارند و هر جایی که احساس کنند به نظام خدشه وارد شود، باید وارد شوند.»

مهدی فتاپور، عضو شورای مرکزی اتحاد جمهوریخواهان ایران در آلمان، درباره سخنان فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ به پرسش‌های رادیو فردا پاسخ گفته است.

  • رادیو فردا: آقای فتاپور، ارزیابی شما از موضع‌گیری اخیر فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران چیست؟

مهدی فتاپور: از نظر آنها تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در اعتراض به انتخابات، به خطر انداختن نظام است و معنای این بیان این است که چنین تظاهرات و اعتراضاتی که مطابق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مشروع شمرده می‌شود (از نظر حاکمیت قابل پذیرش نیست) و به جای اینکه مسئولین به این اعتراضات رسیدگی کنند، مسئله انتخابات را به طور قطعی اعلام کردند. به مردم شلیک کردند.

در حالی که این اتفاقات افتاده است باید گفت کسانی که علیه خود نظام عمل کردند همین بسیجیان و سپاهیان بودند. وگرنه تظاهرات مردم به چه دلیلی می‌خواهد نظام را به مخاطره بیاندازد. مگر اینکه نظام موضوعی علیه آرا و افکار مردم باشد.

  • ورود سپاه و بسیج به عرصه، آن طور که سردار عراقی اعلام کرده است، چه پیامدهایی برای فضای سیاسی کشور به همراه داشته است؟

متأسفانه سپاه در ایران در چهارچوبی عمل می‌کند که به هیچ وجه با خود قانون اساسی جمهوری اسلامی انطباق ندارد. سپاه یکی از بزرگترین مؤسسات اقتصادی ایران است. بزرگترین قراردادها و پروژه‌ها را دولت در اختیار سپاه گذاشته است. سپاه عملاً در سیاست دخالت می‌کند. نقش تعیین‌کننده‌ای در مسائل سیاسی ایفا می‌کند و مسئولین سپاه در این دوره نشان دادند که سرسخت‌ترین نیروها در جریانات سیاسی کشور هستند. آنها همواره از برخورد خشن و تند با مردم دفاع کرده‌اند.

عملاً سپاه در این دوره هم یکی از عواملی بود که برخوردها را خشن‌تر کرد و امکاناتی را که می‌توانست راه‌های میانه‌ای پیدا شود برای اینکه بتوان کاری کرد تا مسائل تا این حد ابعاد خشونت‌آمیز را پیدا نکند، مانع آن شد. حتی خیلی از مسئولین رژیم هم قبول دارند که این جریانات به خود رژیم هم ضربات جبران‌ناپذیری وارد کرد. موقعیتی که الان حکومت دارد با موقعیتی که پیش از انتخابات داشت اصلاً قابل مقایسه نیست.

  • نکته دیگری که در صحبت‌های فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ مطرح شد، تیراندازی به سوی تظاهرکنندگان بود. در یک مورد که مربوط به تظاهرات روز ۲۵ خرداد می‌شود عنوان کرد که ۱۰ هزار نفر به مقر ۱۷ عاشورا حمله کرده بودند. در مورد مسجد لولاگر هم مدعی شده بود که بسیجیان هیچ تیری به سوی تظاهرکنندگان شلیک نکرده‌اند و این معترضان بوده‌اند که خودشان همدیگر را به قتل رسانده‌اند. نظر شما در این مورد چیست؟

ایشان در دروغگویی هر حد و مرزی را از سر گذرانده است. امروز دیگر وضعیت جهان به شکلی است که مسائلی که در ایران اتفاق افتاده با فیلم‌هایی که از این حوادث ضبط و پخش شده است را کل جهانیان دیده‌اند. من که در خارج از کشور نشسته‌ام تمام اتفاقات و فیلم‌ها را مستقیم و عملاً با جزئیات دیده‌ام. همه می‌دانند چه اتفاقاتی افتاده است.

ایشان وسط روز آقتاب را منکر می‌شوند. همه مردم دیدند که چگونه نیروی انتظامی به آنها شلیک کردند. بخشی از مردم را با گلوله و بخشی را با باتوم و چماق به قتل رساندند. صحبت‌های ایشان هیچ کس را در کشور و حتی هواداران رژیم را هم راضی و قانع نمی‌کند.

  • به نظر شما با چه هدفی این صحبت‌ها مطرح می‌شود؟

صحبت اول ایشان به خاطر این است که به هر حال آنها به خاطر این موضوع مورد حمله و اعتراض در سرتاسر کشور قرار گرفتند و ایشان می‌خواهند به این اعتراضات پاسخ بدهند و بگویند که این طور نبوده است. از یک طرف هم چون اینها نمی‌خواهند حداقل بخشی از مسئولیت حوادث اخیر را بپذیرند و پاسخگو باشند، در نتیجه به این سخنان متوسل می‌شوند.

همان طور که گفتم سپاه و مسئولینش در موضعی هستند که متأسفانه فکر می‌کنند مسائل فقط با سرکوب پیش می‌رود. این مسائل را به عنوان وسیله و بهانه‌ای می‌دانند تا بتوانند در تظاهرات آتی و به مردمی که دستگیر کرده‌اند اعمال فشار کنند.

جزو عجایب است که در این تظاهرات، صدها هزار نفر شرکت می‌کنند و هیچ آسیبی به هیچ جا نمی‌رسد. تمام مواردی که موجب آسیب شده است و فیلم‌هایی که ضبط شده نشان می‌دهد که خود بسیجیان و سپاهیان ریخته‌اند ماشین مردم را تخریب کرده‌اند و شیشه‌ها را شکسته‌اند. به هر حال ما این فیلم‌ها را دیده‌ایم.

ایشان عملاً با این صحبت‌ها نشان می‌دهد که مسئولین سپاه عملاً هیچ تغییری در مواضع خود نداده‌اند و این وضع آنان، عملاً حل مسائل را در کشور ما دشوارتر می‌کند. با این روش اعتماد عمومی از آنان به عنوان یک نیروی نظامی کاملاً سلب شده است.

ارتش و سپاه که بایستی نیرویی باشند که مردم به آنان اعتماد کنند و به عنوان نیروی دفاعی از مرزهای کشور در مقابل دشمن خارجی قرار بگیرند، با صحبت‌های ایشان نشان داده شده که قصد دارند به عنوان یک نیروی ضد مردمی در مقابل مردم قرار بگیرند.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG