لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

واکنش گیتس به نگرانی اسرائیل؛ تحریم‌ها علیه ایران اثرگذار بوده‌اند


رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، می گوید که تحریم ها علیه ایران گزنده بوده است.
رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، می گوید که تحریم ها علیه ایران گزنده بوده است.
ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه با رد اظهارات نخست وزیر اسرائیل در مورد لزوم به‌کارگیری تهدید نظامی علیه ایران اعلام کرد که در حال حاضر تحریم‌های اتخاذ شده علیه جمهوری اسلامی می‌تواند ایران را از ساخت سلاح اتمی باز دارد.

در حالی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به تازگی گفته بود تنها «تهدید نظامی واقعی» قادر است که ایران را از پیگیری برنامه اتمی‌اش منصرف کند، رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد که از نظر واشینگتن، در شرایط کنونی رویکرد سیاسی و اقتصادی بر ایران اثرگذار بوده است.

آقای گیتس که در استرالیا به سر می‌برد در کنفرانسی خبری گفت که موافق نیست تنها «تهدید نظامی واقعی» می‌تواند ایران را وادار به پایان دادن به برنامه تسلیحات اتمی‌اش کند.

وزیر دفاع آمریکا در عین حال تأکید کرد که ایالات متحده آماده است تا هر چه که ضروری است انجام دهد، اما در شرایط کنونی ما همچنان معتقدیم که راهکار سیاسی و اقتصادی، که از سوی ما اتخاذ شده است به واقع بر ایران اثرگذار بوده است.

آمریکا و متحدان غربی‌اش در سال‌های اخیر برای مواجهه با برنامه اتمی ایران ترکیبی از روش‌های مختلف از تحریم تا مذاکره در پیش گرفته‌اند و به تازگی نیز در خرداد ماه سال جاری چهارمین دور تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید.

دور جدید تحریم‌ها که با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای دیگر تکمیل شد، به نظر ناظران و مقام‌های غربی، شدیدترین محدودیت‌هایی بوده است که ایران تا کنون با آن مواجه شده و مقام‌های آمریکایی و اروپایی پس از گذشت کمتر از شش ماه از اتخاذ این تحریم‌ها، این محدودیت‌ها را مؤثر ارزیابی کرده‌اند.

در این میان اسرائیل که از ابتدا موافق با اتخاذ «تحریم‌های گزنده» علیه جمهوری اسلامی بود، اصرار دارد که گزینه نظامی نباید از معادلاتی که در مواجهه با ایران در دستور کار هستند کنار برود.

در این زمینه بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز یکشنبه به هنگام دیدار با جو بایدن معاون، رئیس جمهور آمریکا، بر ضرورت اتخاذ «تهدید نظامی واقعی» علیه ایران تأکید کرد.

معاون رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به این اظهارات گفته که تحریم‌ها علیه ایران گزنده بوده و تأثیر قابل ملاحظه‌ای داشته است، اما ابراز نگرانی کرد که ایران تلاش‌های دولت باراک اوباما را نادیده انگاشته است.

«همه گزینه‌ها همچنان در دستور کار هستند»

وزیر دفاع آمریکا در عین حال در نشست خبری خود در ملبورن استرالیا عنوان کرد که «همه گزینه‌ها» برای متوقف کردن برنامه اتمی ایران همچنان در دستور کار هستند.

آقای گیتس افزود: «رئیس جمهور بارها تأکید کرده است که در صورت لزوم همه گزینه‌ها در قبال ایران باید روی میز باشد و ما نیز در تلاش هستیم که به وی اطمینان دهیم چنین گزینه‌هایی را در اختیار دارد.»

وزیر دفاع آمریکا در عین حال تأکید کرد: «اطلاع داریم که مقام‌های ایرانی نگران تأثیر تحریم‌ها هستند؛ تحریم‌هایی که گزندگی‌شان عمیق‌تر از میزانی است که آنها انتظار داشتند.»

آمریکا به تازگی و در شرایطی که گروه ۵+۱ خود را برای دور تازه‌ای از گفت‌وگوها با ایران آماده می‌کند، بسته پیشنهادی تازه‌ای را به همراهی اروپا تدارک دیده است که به گفته مقام‌های کاخ سفید در آن شرایط سخت‌تری برای مبادله سوخت اتمی در نظر گرفته شده است.

بر اساس پیشنهاد تازه که انتظار می‌رود مبنای مذاکرات آتی ایران و شش قدرت جهانی باشد، ایران باید نزدیک به دو هزار کیلوگرم از اورانیوم با غنای پایین خود را برای تبدیل به سوخت مورد نیاز رآکتور تهران از کشور خارج کند و خروج این میزان اورانیوم با غنای پایین، به غرب اطمینان می‌دهد که ایران به مواد اولیه کافی برای ساخت دست کم یک بمب اتمی دسترسی نخواهد داشت.

این پیشنهاد هنوز به طور رسمی به ایران ارائه نشده است اما مقام‌های ایرانی با اشاره به گرازش‌های منتشر شده در این مورد چنین پیشنهادی را رد کرده‌اند.

روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» که چندی پیش برای نخستین بار از موضوع آماده‌سازی این پیشنهاد تازه پرده برداشت، در گزارش خود عنوان کرده بود که بسیاری از مقام‌های رسمی غربی از هم اکنون پیش‌بینی می‌کنند که پیشنهاد تازه غرب، برای تبادل سوخت، نیز از سوی تهران رد خواهد شد اما این مقام‌ها پیشنهاد جدید را گامی در جهت برآورده شدن تعهد دولت اوباما برای تداوم مذاکرات به رغم افزایش فشارها علیه ایران می‌دانند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران در حال حاضر از اورانیوم کافی برای ساخت دو بمب اتمی برخوردار است و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که ایران دست کم یکسال زمان نیاز دارد که موجودی اورانیوم کمتر غنی‌شده‌اش را برای استفاده در بمب اتمی فرآوری و پس از آن اقدام به ساخت بمب اتمی کند.

نیویورک تایمز در این زمینه به اظهار نظر یک مقام رسمی آمریکایی دیگر اشاره کرده بود که اخیراً گفته بود این فرصت یکساله زمان زیادی است و برای تصمیم‌گیری ایالات متحده و اسرائیل در مورد یک اقدام نظامی احتمالی با هدف متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران کافی است.

آمریکا و اسرائیل از دیرباز ایران را به عدم شفافیت در برنامه اتمی‌اش متهم می‌کنند و معتقدند ایران در پوشش برنامه هسته‌ای خود به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است.

ایران اما همواره با رد این ادعا، برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز و هدف نهایی آن را تولید برق و محصولات پزشکی عنوان می‌کند اما در عین حال با تعیین غنی‌سازی به عنوان خط قرمز برنامه اتمی خود، حاضر به توقف آن نیست.
XS
SM
MD
LG