لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

تنش در مناسبات مصر و حماس پس از قتل یک سرباز مصری در مرز غزه


شماری از شهروندان فلسطینی در منطقه مرزی رفح
شماری از شهروندان فلسطینی در منطقه مرزی رفح
دستور دولت مصر برای خودداری از ارسال محموله‌های کمک به غزه از سوی سازمان‌های مستقل به دلیل «تعرض به حریم و امنیت مصر» و کشته شدن یک سرباز مصری در حمله نیروهای حماس به مرز، موجب تنش تازه‌ای در مناسبات طرفین شده است.

احمد ابوالغیط ، وزیرخارجه مصر، اعلام کرد که کاروان‌های کمک به غزه دیگر حق ندارند سر خود وارد مصر شوند و هرگونه کمکی تنها باید از طریق هلال احمر مصر انجام شود.

حدود یک هزار و ۳۰۰ نفر از اعضای یک کاروان خارجی با نام «شریان حیاتی- ۳» بیش از دو هفته در منطقه العریش مصر در انتظار ورود به غزه بودند اما مقامات مصر به آنها اجازه حرکت به سوی غزه را در سالروز عملیات «سرب مذاب» ندادند.

مقامات مصر همچنین مجوز انتقال محموله‌های کمک رسیده از اروپا و شماری از کشورهای اسلامی به غزه را صادر نکردند.

شمار زیادی از افراد این کاروان خارجی برای بیان ناخشنودی خود از دولت مصر، از جمله در برابر سفارتخانه‌های اسرائیل و فرانسه در قاهره تظاهرات کردند و نیز نامه‌ای به حسنی مبارک رئیس جمهور مصر منتشر کردند اما چون صبرشان به پایان رسید، اکثراً ناچار شدند به کشور خود بازگردند.

حدود ۲۵۰ نفر از اعضای کاروان در پشت گذرگاه رفح باقی ماندند و همچنان در انتظار گرفتن مجوز مصری برای ورود به غزه بودند.

چند بار میان این افراد با نیروهای دیده‌بانی مرزی مصر درگیری فیزیکی رخ داد. اما تنش‌ها هنگامی شدید شد که نیروهای حماس در این سوی مرز نیز تظاهرات علیه نیروهای مرزی مصر را گسترش دادند. این رخداد پنجشنبه گذشته به کشته شدن یک سرباز یگان دیده‌بانی مرزی مصر انجامید.

جرج گالووی، نماینده مجلس عوام انگلیس، که رئیس کاروان «شریان حیاتی- ۳» بود توانست در روزهای اخیر در نوارغزه با اسماعیل هنیه، نخست‌وزیر حماس، دیدار و گفت‌وگو کند اما آقای گالووی سپس به مصر بازگشت تا دولت مصر را برای دادن مجوز ورود به دیگر اعضای کاروان «شریان حیاتی-۳» از طریق گذرگاه رفح به غزه تحت فشار بگذارد.

بازگشت او با کشته شدن سرباز مصری همزمان شد و مصر با خشم از این رخداد، با توصیف جرج گالووی به عنوان «عنصرنامطلوب» او را از خاک خود اخراج کرد و نهایتاً آقای گالووی با بازگشت به انگلیس اعلام کرد که «دیگر هرگز قدم به خاک مصر نخواهد گذاشت».

آقای گالووی از دیرباز حامی فلسطینی‌ها بوده و پیش از این از حامیان مهم صدام حسین محسوب می‌شد.

حماس تیراندازی نیروهای مسلح خود به سوی نیروهای مرزی مصر را رد کرده است. سامی ابوزهری یک سخنگوی حماس گفت که «حتی یک گلوله از طرف نیروهای ما شلیک نشد» و افزود که «مصر علیه ما اعلان جنگ کرده است».

مصر از حماس خواسته است که «رسماً و آشکارا پوزش بطلبد».

همزمان، به گزارش رسانه های عربی خاورمیانه و اروپا، حملات لفظی امامان مساجد مصر به سران حماس در روزهای اخیر افزایش یافته، و رهبران حماس به عنوان «عاملان تنش در منطقه، و موجب مصیبت مردم غزه» معرفی می‌شوند.

روزنامه‌های وابسته به حکومت مصر، از جمله «جمهوریت» در روزهای اخیر حملات تندی را متوجه حماس کرده و تأکید کرده‌اند که حماس علیه مصر«فتنه‌انگیزی» می‌کند.

مقامات مصر از واکنش‌های حماس به ایجاد جداره زیرزمینی فولادی در مرز مصر با غزه ناخشنودند و آن را «تحریف واقعیات» می‌دانند.

مقامات حماس می‌گویند ساخت این جداره موجب گسترش تنگدستی مردم در غزه خواهد شد. حماس این جداره را «دیوار فولادی» می‌نامد و در کمپین گسترده خود علیه مصر می‌گوید که «مصر نیز در حصر غزه با اسرائیل شریک است».

سران مصر از اینکه تلاش‌های سه ساله این کشور برای آشتی حماس و فتح نیز نتیجه‌بخش نبوده از سران حماس ناخشنود هستند.
XS
SM
MD
LG