لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

وحیدی: روسیه سریعاً در مورد تحویل سامانه اس ۳۰۰ اقدام کند


احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی
احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی
وزیر دفاع جمهوری اسلامی می‌گوید ایران از روسیه انتظار دارد که هر چه سریع‌تر به تعهدات خود در زمینه تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ عمل کند و در این مورد تأخیر نداشته باشد.

آقای وحیدی در پاسخ به سؤال خبرگزاری مهر در مورد دلیل خلف وعده روسیه در تحویل سامانه اس ۳۰۰ همچنین گفته است که روس‌ها تاکنون حرفی از عدم تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ نزده‌اند، بلکه این صرفاً «بدقولی در زمان تحویل» بوده است.

اظهارات وزیر دفاع ایران در حالی است که به دنبال تأخیر در تحویل سامانه دفاعی اس ۳۰۰، به تازگی یکی از فرماندهان ارشد نظامی ایران گفته است که ایران می‌تواند به دلیل امتناع روسیه از تحویل این سامانه دفاعی به مجامع حقوقی بین‌المللی شکایت کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایران، ایرنا، سرتیپ پاسدار محمدحسن منصوریان، معاون هماهنگ‌كننده پدافند هوایی ایران، در جمع خبرنگاران مستقر در منطقه رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۲ افزوده بود که موشک‌های اس ۳۰۰ می‌تواند در توان رزمی دفاعی کشور تأثیرگذار باشد و امیدواریم با رایزنی‌های مختلف این تجهیزات به ما تحویل داده شود.

آقای منصوریان همچنین افزوده بود که اگر موشک‌های اس ۳۰۰ را به ما تحویل ندهند، طرح‌های جایگزین داریم و با طرح‌های مختلف سعی داریم نیازمندی‌های عملیاتی خود را برآورده کنیم.

موضوع امتناع روسیه از واگذاری سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران در روزهای اخیر و همزمان با برپایی رزمایش پدافندی در مناطق غربی ایران، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفت.

از جمله سرتیپ خلبان احمد میقانی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران، در آستانه برگزاری رزمایش اخیر با بیان این که ایران توانایی ساخت موشک‌های اس ۳۰۰ را دارد از «دوستان روسی» به دلیل تأخیر در تحویل این موشک‌ها گلایه کرد.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ایران گفت: «در بعضی موارد ممکن است تعاملاتی با کشورهای دیگر داشته باشیم که از آن جمله می‌توان خرید موشک‌های اس ۳۰۰ از روسیه را نام برد که قرار بود چند ماه قبل تحویل داده شود، اما اشکالات فنی را بهانه کردند و ما فکر می‌کنیم این رفتار که تحت تأثیر صهیونیسم و مستکبرین دیرتر به ما تحویل دهند و اگر دوستان روسی هر چه سریع‌تر این سامانه را به دست ما برسانند منافع مشترک را تأمین کرده‌اند.»

وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح نیز در همین زمینه گفته بود که «سامانه پدافند هوايی اس ۳۰۰ يک امکان است، اما به اين مفهوم نيست که به آن وابسته‌ايم و نبود آن امنيت پدافند هوايی کشور را دچار ضرر جدی می‌کند».

سامانه پدافندی «اس- ۳۰۰» می‌تواند تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش دهد و قادر است هواپیماها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

اسرائیل و آمریکا نسبت به فروش این سامانه به ایران واکنش منفی نشان داده‌اند و مصرانه از مقام‌های کرملین خواسته‌اند این نوع جنگ‌افزار پیشرفته را در اختیار ایران قرار ندهند.
XS
SM
MD
LG