لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۲۴

کاظمی قمی: ایران از حضور سنی‌ها در دولت ائتلافی عراق حمایت می‌کند


حسن کاظمی قمی؛ سفیر ایران در عراق
حسن کاظمی قمی؛ سفیر ایران در عراق
سفیر ایران در بغداد با استقبال از سفر رهبران ائتلاف العراقیه به تهران، از رهبران گروه‌های عراقی خواست تا با مشارکت گروه‌های سنی در این کشور دولت وحدت ملی تشکیل دهند.

در انتخابات ماه گذشته در عراق ائتلاف العراقه به رهبری ایاد علاوی، نخست‌وزیر پیشین عراق، که متشکل از گروه‌های شیعه سکولار و گروه‌های سنی است، با اختلاف اندکی ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی را پشت سر گذاشت و حایز بیشترین کرسی در پارلمان عراق شد.

پس از اعلام نتایج این انتخابات ایاد علاوی اعلام کرد که با توجه به کسب بیشترین آرا توسط ائتلاف تحت رهبری‌اش، رایزنی‌ها را با دیگر گروه‌ها بر سر تشکیل کابینه جدید آغاز خواهد کرد و در این زمینه از مشارکت همه گروه‌ها به ویژه ائتلاف تحت رهبری نوری المالکی استقبال خواهد کرد.

اکنون حسن کاظمی قمی، سفیر ایران در عراق، گفته است تهران از مشارکت تمام احزاب و گروه‌ها در روند سياسی عراق حمايت کرده و آنها را به اين کار تشويق می‌کند؛ اما با این حال تأکید کرده است که این موضوع، مسئله داخلی عراق است.

آقای کاظمی قمی همچنین با اعلام سفر روزهای آینده رهبران ائتلاف العراقیه به تهران، افزوده است که این سفر صرفاً جنبه مشورتی دارد و افزود که تهران از همه گروه‌های عراقی استقبال می‌کند.

خبرگزاری رویترز که گفته‌های آقای کاظمی قمی را در نشست خبری‌اش در بغداد منعکس کرده در ارتباط با این اظهارات، نظر کریستوفر هیل، سفیر آمریکا در بغداد را جویا شده که آقای هیل تنها به این پاسخ بسنده کرده که «تصمیم‌گیری در این زمینه به عهده خود عراقی‌هاست».

در همین حال خبرگزاری نیمه‌رسمی فارس به نقل از میسون الدملوجی، سخنگوی ائتلاف العراقیه نوشت که سفر هیئتی از ائتلاف العراقیه به ایران لغو نشده و این هیئت در روزهای آینده وارد تهران خواهد شد.

خانم دملوجی بدون اشاره به زمان دقیق سفر هیئت العراقیه به تهران، دلیل لغو سفر این روز پنجشنبه این گروه به تهران را «پاره از مشکلات» عنوان کرد و افزود که این سفر به روزهای آینده موکول شده است.

از زمان برگزاری انتخابات در اسفندماه ۸۸، شماری از نمایندگان گروه‌های شیعی و کرد عراق برای گفت‌وگو و رایزنی به تهران سفر کرده‌اند.

در انتخابات پارلمانی عراق که صحنه رقابت نزدیک هواداران نوری المالکی و ایاد علاوی، نخست‌وزیران کنونی و پیشین این کشور بود، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی موفق با کسب ۹۱ کرسی پارلمان، بالاتر از دیگر گروه‌ها ایستاد و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری از مالکی با کسب دو کرسی کمتر، جایگاه دوم را از آن خود کرد.

با این حال از آنجا که تشکیل دولت نیازمند در اختیار داشتن ۱۶۳ کرسی از ۳۲۵ کرسی پارلمان عراق است، ائتلاف العراقیه که بیشترین رأی را در میان گروه‌های عراقی کسب کرده است ناچار خواهد شد که با دیگر گروه‌ها برای تشکیل دولت ائتلاف کند.

از میان گروه‌های عراقی رقیب با ائتلاف العراقیه تاکنون مجلس اعلای اسلامی عراق از تشکیل دولت با حضور ایاد علاوی، رهبر ائتلاف «العراقیه» حمایت کرده است.

عمار حکیم، رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق، در این زمینه گفته بود که حزب او در هیچ دولتی که ایاد علاوی را دربر نگیرد، شرکت نخواهد کرد.

در جناح هوادار صدر اما عمده گرایش به نخست‌وزیری ابراهیم جعفری است که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۶ میلادی نخست‌وزیر عراق بود.

مجلس اعلای اسلامی عراق به همراه جناح مقتدا صدر و ائتلاف ملی عراق به رهبری ابراهیم جعفری، ائتلاف گروه‌های مذهبی شیعه را در انتخابات پارلمانی اخیر تشکیل دادند که در انتخابات اخیر با به دست آوردن ۷۰ کرسی در جايگاه سوم قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG