لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۴

آخرین بهار بنزین ۱۰۰ تومانی


محمد رویانیان در یکی از جایگاه‌های توزیع بنزین
محمد رویانیان در یکی از جایگاه‌های توزیع بنزین
با تأیید شورای نگهبان، لایحه بودجه با ابلاغ به دولت به قانون لازم‌الاجرایی تبدیل خواهد شد که بر اساس آن برنامه هدفمند کردن یارانه‌ها که محمود احمدی‌نژاد از آن به عنوان انقلاب اقتصادی دولت یاد کرده، اجرایی می‌شود.

اگرچه رقم در نظر گرفته شده برای نخستین سال اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها از ۴۰ هزار میلیارد تومان مورد نظر دولت به ۲۰ هزار میلیارد تومان تقلیل یافت، اما همین رقم نیز نشان از آن دارد که قیمت حامل‌های انرژی اعم از بنزین، گازوییل، برق و گاز خانگی در سال ۸۹ گران خواهند شد.

اگرچه محمد رویانیان، رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، از تثبیت قیمت بنزین در بهار سال آینده خبر داده، اما این تثبیت قیمتی بیش از سه ماه دوام نخواهد داشت و تابستان سال آینده با گران شدن قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی، سوزان‌تر ازهمه سال‌ها خواهدبود.

شاید ۵۲۰ تومان

براساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، با در نظر گرفتن رقم ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای هدفمند کردن یارانه‌ها در بودجه، قیمت بنزین، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفید، گاز مایع، گاز طبیعی و برق به ترتیب ۴۰۰ تومان، ۱۵۰ تومان، ۱۰۰ تومان،۱۵۰ تومان، ۸۰ تومان،۷۰ تومان و ۴۰ تومان می‌شود كه در این صورت به ازای افزایش قیمت هر كدام از این حامل‌ها، تورم موجود در كشور به ترتیب ۱۵ درصد ، ۴.۹ درصد، یک درصد، ۳.۲ درصد، ۲.۶ درصد، ۸.۱ درصد، ۲.۸ درصد افزایش می‌یابد.

این مرکز پیش‌بینی کرده است که قیمت این فرآورده‌های نفتی با مالیات و عوارض قانونی حامل‌های انرژی قیمت بنزین را به ۵۲۰ تومان می‌رساند، بر اساس پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس قیمت نفت گاز ۱۶۵ تومان، نفت كوره ۱۰۵ تومان، نفت سفید ۱۶۵ تومان می‌شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس تورم اضافی ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی با احتساب درآمد ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای هدفمند کردن یارانه‌ها، نزدیک به ۳۸ درصد ارزیابی کرده است.

البته قیمت بنزین و گازوییل پیش‌بینی شده در این سناریو، براساس مدلی ارزیابی شده که دولت سیاست تک نرخی کردن بنزین را اعمال کند.

در همین حال، مجید نامجو، وزیر نیروی دولت دهم نیز اگرچه از میزان دقیق افزایش قیمت آب و برق در سال آینده خبر نداده اما افزایش قیمت آب و برق در سال آینده را قطعی دانسته است که این افزایش در گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس از پیش‌بینی تورم در سال آینده نیامده است.

بنزین؛ صدرنشین واردات

اما با وجود تصویب بودجه و قطعی شدن افزایش قیمت سوخت در سال آینده، هنوز میزان و نحوه این افزایش مشخص نیست، هرچند برخی نشانه‌ها و شواهد از احتمال اجرای سناریوی بنزین دو نرخی از تابستان سال آینده حكایت می‌كند.

محمد رویانیان گفته است که «چنانچه طرح هدفمند كردن یارانه‌ها از تابستان سال آینده اجرا شود، تغییراتی در سهمیه بنزین و همچنین قیمت آن ایجاد خواهد شد، اما این تغییرات به سمتی خواهد بود که مردم دچار مشکل نشوند» شاید بتوان با کنار هم قرار دادن این جملات این طور استدلال كرد كه راهكار باقی‌ماندن سیستم سهمیه‌بندی و دو نرخی شدن قیمت بنزین از قوت بیشتری برخوردار است، که با کاهش میزان سهمیه، افزایش نسبی قیمت بنزین سهمیه‌ای و آزاد مدیریت شود.

اگرچه رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران و دیگر مقام‌های اقتصادی و غیراقتصادی ایران در ماه‌های گذشته و در پی بالا گرفتن تهدید به تحریم فروش بنزین به ایران و اعمال فشار آمریکا به فروشندگان بنزین به ایران برای توقف این کار اعلام کرده‌اند نه تنها نگران این تحریم نیستند و حتی از آن استقبال می‌کنند.

با این حال آمار ۱۱ ماهه واردات و صادرات گمرک نشان می دهد که واردات بنزین ایران به رغم كاهش ۳۰ سنتی در قیمت هر كیلو بنزین، ۶۲ درصد افزایش داشته است و بنزین همچنان در صدر لیست اقلام عمده واردات به ایران است و با واردات بیش از پنج میلیون تن بنزین به ارزش بیش از سه میلیارد دلار در ماه‌های آذر، دی و بهمن امسال، میزان ارزش واردات بنزین در ۱۱ ماه امسال به حدود ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است.
XS
SM
MD
LG