لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۰۳

آمریکا اقدام شرکت «شل» در توقف فروش بنزین به ایران را مهم دانست


 فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا
فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا
به دنبال اعلام خبر توقف صادرات بنزين از سوی کمپانی شل به ايران، سخنگوی وزارت خارجۀ آمريکا با استقبال از این اقدام شرکت های نفتی گفت شرکت هایی که به روابط بازرگانی با جمهوری اسلامی ادامه دهند، بايد پيآمدهای آن را نيز پذيرا باشند.

فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا انتشار خبر قطع صادرات بنزين به ايران توسط چهار شرکت بزرگ نفتی و از آن جمله شرکت نفتی رويال داچ شل، را مهم توصيف کرد.

فيليپ کراولی گفت که واشينگتن برای وارد آوردن فشار بييشتر به دولت ايران، گفت وگوهای گسترده ای در زمينه های گوناگون با گروه پنج بعلاوۀ يک داشته است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ آمريکا افزود که در مسئلۀ تحريم ها، ايالات متحده، بر صنايع متعدد تمرکز داشته و کوشيده تا توجه کمپانی های مربوط به بخش های انرژی، امور مالی و ساير عرصه ها را به اين نکته جلب کند که اگر آنها به داد وستد با جمهوری اسلامی ادامه دهند، بايد پيآمدهای آن را نيز پذيرا باشند.

شرکت نفتی رويال داچ شل نيز روز چهار شنبه اعلام کرد که فروش بنزين به ايران را متوقف کرده است
راينر وينزنريد، سخنگوی شرکت نفتی رويال داچ شل، گفته است: «ما هم اکنون به ايران بنزين نمی فروشيم».

اين سخنگوی شرکت نفتی «شل» از ارائه جزئيات بيشتر در خصوص زمان قطع فروش بنزين به ايران خودداری کرد.

وی همچنين در خصوص ارتباط قطع فروش بنزين توسط شرکت «شل» به جمهوری اسلامی و مساله تحريم ها عليه ايران اظهار نظر نکرد.

اين در حالی است که رسانه های خبری در هفته جاری گزارش دادند که سه شرکت بزرگ ويتول، گلنکور و ترافيگورا که در مجموع نصف بنزين وارداتی ايران را تامين می‌کردند، به علت افزايش ريسک سياسی، از فروش بنزين به ايران خودداری کرده‌اند.

طبق اين گزارش ها، هرچند ايران يکی از توليدکنندگان بزرگ نفت در جهان است، اما به دليل اين که پالايشگاههای اين کشور قديمی‌اند و بازدهی لازم برای تامين بنزين مورد نياز کشور را ندارند، جمهوری اسلامی مجبور است بخش مهمی از نياز خود را از طريق واردات تامين کند.

فروش بنزين به ايران تاکنون در فهرست تحريم های شورای امنيت سازمان ملل متحد عليه اين کشور قرار نگرفته است. اين در حالی است که مجلس نمايندگان و سنای آمريکا با تصويب طرحی خواستار تحريم شرکت های تامين کننده بنزين و فراورده های نفتی برای ايران شده اند.

اين طرح در آمريکا با هدف اعمال فشار بر ايران برای توقف فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم به تصويب رسيد.

اين در حالی است که طی ماههای اخير تلاش های کشور های غربی برای تصويب دور چهارم تحريم ها عليه ايران شدت گرفته است.

بنا بر گزارش ها، تلاش های دولت آمريکا باعث شده است تا صادرکنندگان عمده فرآورده های نفتی از بيم واکنش واشينگتن فروش بنزين به ايران را متوقف کنند..
XS
SM
MD
LG