لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۸

شورای نگهبان و تلاش برای برون‌رفت از بحران


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان، جمعه شب گفت: برای جلب اعتماد بيشتر دو نامزد معترض، هيئت ويژه‌ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات تشکيل می‌شود و همچنين ۱۰ درصد از آرای بازشماری خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، اعضای این هیئت ویژه، علی‌اکبر ولايتی، غلامعلی حداد عادل، گودرز افتخارجهرمی و حجج اسلام دری نجف‌آبادی، محمد حسين ابوترابی و محمد حسن رحيميان هستند.

پیشنهاد اخیر شورای نگهبان پس از تأکید میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد اصلاح‌طلب انتخابات ریاست جمهوری، بر لزوم ابطال نتایج این انتخابات ارائه شده است.

علی کشتگر، فعال سیاسی در پاریس، درباره این پیشنهاد شورای نگهبان با رادیو فردا گفت‌وگو کرده است.

رادیو فردا: آقای کشتگر، انگیزه شورای نگهبان از تشکیل این هیئت ویژه چه می‌تواند باشد؟

علی کشتگر: به اعتقاد من زیر فشار سنگین اعتراض‌های گسترده ملت، طبیعتاً اینها سعی کرده‌اند که راه‌هایی را پیدا کنند که اعتقاد خودشان افکار عمومی را قانع کند و اولین بار این مسئله از سوی شورای نگهبان طرح شده است که «ما قبول داریم و تعدادی از آرای صندوق‌ها را بازشماری خواهیم کرد» که این پیشنهاد هم از طرف برخی از افراد ستادها پذیرفته شده است.

این اقدام تلاشی است برای رسیدن به راه حلی که در نهایت بتوانند ستاد آقایان موسوی و کروبی را راضی کنند. منتها به نظر من هر کاری کمتر از ابطال انتخاباتی که کاملاً تقلبی است و بیش از ۱۰ تا ۱۵ میلیون رأی در آن جابه‌جا شده است نه مردم را راضی خواهد کرد و نه افکار عمومی جامعه جهانی را که شاهد این اتفاقات بوده اند توجیه خواهد نمود. منتها شاید این تلاش‌ها برای این باشد که خودشان بتوانند در یک محدوده با اصلاح‌طلبان به توافق برسند.

به نظر شما چرا دو هفته طول کشید تا شورای نگهبان چنین پیشنهادی را مطرح کند؟

مسئله به این شکل بود که تصور می‌کردند که مثل دفعات قبل که آقای خامنه‌ای نظر قاطع خودشان را اعلام می‌کرد کما اینکه در انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری هم به احمدی‌نژاد تبریک گفت و مسئله به سرعت فیصله یافت، این بار نیز بعد از اعلام وزارت کشور که احمدی نژاد حائز ۶۲ درصد آرا شده است، مسئله به اتمام می‌رسد.

همان طور که شاهد بودید آقای خامنه‌ای هم روز بعد از انتخابات و قبل از اینکه حتی شورای نگهبان بخواهد موضوع را بررسی و اعلام کند به آقای احمدی‌نژاد تبریک گفت. اما بعد از آن دیدیم که اعتراض‌های عظیم مردمی که خودشان می‌دانستند به چه کسی رأی داده‌اند آغاز شد. آنها به میادین و خیابان‌های شهرهای بزرگ هجوم آوردند و اعتراض خود را اعلام کردند.

بعد از این وقایع بود که مشروعیت رژیم نه تنها در میان افکار عمومی جامعه بلکه در میان آیات اعظام و بخشی از روحانیون هم از بین رفت.

تلاشی که الان انجام می‌شود برای این است که حداقل به نوعی به همین روحانیون ناراضی و بخشی از نیروهای پیرامونی جمهوری اسلامی بگویند که ما حاضریم به شکایات مردم رسیدگی کنیم و نهایتاً هم اعلام خواهند کرد که تقلب مهمی صورت نگرفته است و در نهایت نتیجه خواهند گرفت که احمدی‌نژاد برنده انتخابات خواهد بود.

این اقدامات به هیچ وجه برای احقاق حق ملی نیست. بلکه برای پیدا کردن یک راه برون رفتی است که بخشی از نیروهای پیرامونی رژیم و روحانیون ناراضی را راضی و قانع کنند.

پیش‌بینی می‌کنید که واکنش آقایان موسوی و کروبی به این پیشنهاد شورای نگهبان چه خواهد بود؟

در شرایط کنونی با توجه به آنچه که در اطلاعیه‌های آقایان موسوی و کروبی دیده می‌شود، خصوصاً در بیانیه شماره هشت آقای موسوی شاهد آن هستیم، که این بیانیه پس از تهدید آقای موسوی صادر شده و در شرایطی که به ایشان گفته‌اند که شما با اتهام اقدام علیه امنیت ملی محاکمه خواهید شد و پیغام لازم به گوش ایشان رسانده شده است، اما ایشان متوجه موقعیت حساس تاریخی خودشان شده‌اند و درک کرده‌اند که دست تاریخ به هر حال ایشان را به رهبری جنبش دموکراسی خواهی در ایران برگزیده است، ایشان هم خودشان به این موقعیت تاریخی پی برده‌اند و مشتاقند که به میثاقی که با مردم بسته‌اند عمل کنند، و می‌بینیم که آقای کروبی هم تا به حال همین موضع را اتخاذ کرده‌اند،عقب‌نشینی آنان بعید به نظر می‌رسد.

به اعتقاد من تلاش خواهند کرد که آقای موسوی و کروبی را در میان روحانیون و بخشی از کارگزاران نظام که نیرومندند و در درون نظام و جزیی از نظامند خلع سلاح و منزوی کنند. چرا که ادامه این روند باعث انزوای آقای خامنه‌ای خواهد شد. در نهایت اینکه در درون نظام و نیروهای پیرامونی نظام به هیچوجه تلاشی برای احقاق حقوق ملی انجام نخواهد شد.
  • 16x9 Image

    روزبه بوالهری

    روزبه بوالهری که فعالیت خود را به عنوان روزنامه‌نگار از سال ۱۳۶۸ آغاز کرده، از اسفند سال ۱۳۸۴ به تحریریه رادیو فردا پیوست.

    او که پیش از پیوستن به رادیوفردا، در شماری از روزنامه‌های ایران نیز به عنوان دبیر سرویس بین‌الملل فعالیت کرده، در کنار تهیه خبر و گزارش، برنامه هفتگی کارنامه را تهیه می‌کند که به مسائل کارگران، معلمان و فعالان صنفی در ایران می‌پردازد.

XS
SM
MD
LG