لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۹

کدخدايی: شورای نگهبان هيئت ويژه بررسی انتخابات تشکيل می دهد


عباسعلی کدخدايی، سخنگوی شورای نگهبان روز جمعه گفت: برای جلب اعتماد بيش‌تر دو نامزد معترض هيئت ويژه ای برای بررسی روند برگزاری انتخابات تشکيل می شود و همچنين ۱۰ درصد از آراء بازشماری خواهد شد.

آقای کدخدايی درگفت وگو با خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، افزوده است:«شورای نگهبان هيئت ويژه‌ای را از شخصيت‌های سياسی و اجتماعی کشور شامل دکتر ولايتی، دکتر حدادعادل، گودرز افتخارجهرمی و حجج اسلام، آقايان دری نجف‌آبادی، ابوترابی و رحيميان در نظر گرفته که با حضور نمايندگان دو داوطلب معترض گزارشی را از روند برگزاری انتخابات تهيه کنند و ۱۰ درصد از صندوق‌ها نيز با حضور همين هيئت بازشماری شود و گزارش آن را برای افکار عمومی منتشر کنند.»

سخنگوی شورای نگهبان از مير حسين موسوی و مهدی کروبی خواست ظرف ۲۴ ساعت آينده نماينده‌ خود را برای حضور در اين بررسی‌ها معرفی کنند.

هنوز ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اعلام نکرده اند که آيا در چنين هيئتی مشارکت خواهند کرد يا نه. اما پيشتر آقای موسوی بی طرفی شورای نگهبان در انتخابات را مورد ترديد قرار داده و خواهان تشکيل هئيت حقيقت ياب برای بررسی مسايل انتخابات شده بود.

هئيت حقيقت ياب پيشنهادی ستاد مير حسين موسوی متشکل از سه نماينده از طرف مراجع تقليد، چهار نماينده نامزدهای انتخاباتی، يک نفر از وزارت کشور و يک نفر از شورای نگهبان که به سود نامزدی موضع رسمی نگرفته باشد، يک حقوقدان دانشگاهی و قاضی بی طرف به معرفی کانون وکلا، دادستان کل کشور، رئيس قوه قضائيه و رئيس سازمان بازرسی کل کشور بود.

در ترکيب هئيت پيشنهادی شورای نگهبان، علی اکبر ولايتی، غلامعلی حداد عادل، محمد حسين ابوترابی و محمد حسن رحيميان در قبال انتخابات رياست جمهوری موضع گرفته و صمن دفاع از نتايج، سلامت آن را تاييد کرده اند.

آقای کدخدايی در حالی روز جمعه از تشکيل هيئت ويژه برای بررسی تخلفات احتمالی در انتخابات خبر داده است که در همين روز به «پرس. تی. وی»، شبکه انگليسی زبان دولت ايران گفته است: « به ضرس قاطع می توان گفت که هيچگونه تقلبی در اين انتخابات شکل نگرفته است.»

آقای کدخدايی با اشاره به «با اشاره به نظارت دقيق شورای نگهبان بر روند انتخابات» گفته است: «انتخابات اخير که از جمله سالم‌ترين انتخابات در طول دوران گذشته بوده است».

در همين زمينه، آيت الله علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نيز هرگونه تقلب در انتخابات را رد کرده است.

تحليلگران مسايل سياسی ايران می گويند با توجه به اين که سلامت انتخابات توسط رهبر جمهوری اسلامی تاييد شده است، به نظر می رسد تغيير نتيجه انتخابات بسيار مشکل باشد.

وزارت کشور ايران روز شنبه ۲۳ خرداد اعلام کرد محمود احمدی نژاد با کسب بيش از ۲۴ ميليون رای در انتخابات رياست جمهوری به پيروزی رسيده است.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی با اعتراض به نتايج اين انتخابات می گويند به دليل تقلب گسترده در انتخابات، بايد انتخابات تازه ای برگزار شود.

در جريان اعتراضات به نتيجه انتخابات رياست جمهوری، تاکنون دست کم هفده نفر کشته شده اند.

ديدار اعضای کميسيون امنيت ملی با نامزدهای معترض


اسماعیل کوثری، نماينده مجلس، از ديدار اعضای کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی با ميرحسين موسوی و مهدی کروبی برای بررسی اعتراضات آنها خبر داده است.

اين عضو کميسيون امنيت ملی درباره ديدار با ميرحسين موسوی گفت:« ايشان همچنان خواستار ابطال انتخابات هستند اما ما به وی گفتيم که اينگونه که شما فکر می‌کنيد نيست و بايد از راه‌حل‌های قانونی به بررسی مطالبات خود بپردازيد. اما متاسفانه بر اساس اخباری که به ايشان ارائه شده است تصوری غير از اين دارد».

اسماعیل کوثری به نقل از ميرحسين موسوی گفته است که اين نامزد اصلاح طلب انتخابات رياست جمهوری می گويد :لازمه رفع اين مسائل صحبت‌ با مردم است که درخواست آن را نيز مطرح کرده و بايد شورای عالی امنيت ملی در اين باره تصميم‌گيری کند.

آقای کوثری همچنين به نقل از آقای کروبی گفته است که وی تا « حدی پاسخ سوالات خود را گرفته‌اند و تصميم نهايی خود را به زودی اخذ خواهند کرد».
XS
SM
MD
LG