لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۴:۳۵

آیت‌الله منتظری: رفتار حاکمان فعلی با اسلام تفاوتی آشکار دارد


آیت‌الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان
آیت‌الله حسینعلی منتظری از مراجع تقلید شیعیان
آیت‌الله منتظری از مراجع شیعه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن انتقاد شدید از برخوردهای «تند و غیرعقلایی» سردمداران حکومتی، از مردم ایران خواست تا «خواسته‌های منطقی و بر حق» خود را با متانت و آرامش پیگیری کنند.

این مرجع تقلید شیعه، با اشاره به اینکه مردم ایران برای احقاق حقوق از دست رفته خود، صبورانه سختی‌ها را تحمل کرده‌اند، از اعمال و روش‌های مسئولان در برابر خواسته‌های به حق مردم، ابراز تأسف کرد و گفت که چنین روش‌ها و اعمالی «در باور هیچ انسان منصفی نمی‌گنجد».

آقای منتظری با اشاره به سوابق خود «در مبارزات علیه رژیم گذشته و برقراری جمهوری اسلامی»، با ابراز تأسف و ناراحتی از برخوردهای روزهای گذشته، اعلام کرده است که در برابر مردم احساس شرمندگی می‌کند و تأکید کرده است که «اسلام و سیره نبوی و منش علوی» با رفتار حاکمان فعلی تفاوتی آشکار دارد.

پس از آنکه نتیجه اعلام شده برای انتخابات ۲۲ خرداد، مورد اعتراض دو نامزد اصلاح‌طلب، میرحسین موسوی و مهدی کروبی، و هواداران آنها صورت گرفت، اعتراضات آرامی در شهرهای مختلف ایران برگزار شد که برخی از آنها با دخالت نیروهای امنیتی و لباس شخصی‌ها به خشونت گرایید. این خشونت‌ها تا کنون چندین کشته و صدها زخمی بر جای گذاشته است.

اکنون آیت‌الله منتظری با انتقاد از این گونه برخوردها و سیاست‌ها که زیر لوای حاکمیت دینی انجام می‌شود، تصریح کرده است که این برخوردها «به یقین موجب بدبینی اقشار وسیعی از مردم به اصل اسلام و حاکمیت دینی خواهد شد و زحمات ارزشمند علمای اسلام را از بین خواهد برد».

این مرجع شیعیان در این بیانیه آورده است، «در کشور و نظامی که به اسلامیت و شیعه بودن خویش می‌بالد، چگونه در منظر و مرآی جهانیان و پس از گذشت فقط ۳۰ سال از پیروزی انقلاب، و در حالی که هنوز توده‌های مردم صحنه‌های پایانی رژیم گذشته را به یاد دارند، تهران و برخی شهرهای بزرگ دیگر را به یک پادگان بزرگ تبدیل کرده‌اند و با سیاست‌های غلط خود برادران نظامی و انتظامی را در مقابل مردم قرار داده‌اند و با راه انداختن مأموران لباس شخصی، که خاطره چماقداران شاه را در اذهان تداعی می‌کند، ناجوانمردانه به جان جوانان و مردان و زنان این مرز و بوم تاخته و آنها را به خاک و خون می‌کشند».

وی همچنین از انحصاری شدن تمامی امکانات رسانه‌ای و تبلیغاتی، انتقاد کرده و افزوده است که در چنین شرایط «روشنفکران و فرهختگان و دانشجویان که همگی چشم و چراغ و فرزندان این ملت هستند را وابسته به اجانب می‌خوانند و هر روز به بهانه‌های واهی آنها را دستگیر و زندانی می‌نمایند».

بیانیه آیت‌الله منتظری که به تاریخ سوم تیرماه انتشار یافته است، درست در روزی منتشر شد که به نوشته سایت کلمه مأموران امنیتی با یورش به محل جلسه میرحسین موسوی و شماری از اعضای انجمن اسلامی مدرسان دانشگاه‌ها، نزدیک به ۷۰ نفر از شرکت کنندگان در این جلسه را بازداشت کردند.

پیش از این هم مقامات دولتی ایران از بازداشت نزدیک به ۵۰۰ نفر در خشونت‌های رخ داده در حاشیه تجمع آرام روز شنبه ۳۰ خرداد خبر داده بودند.

از زمان شکل‌گیری اعتراض‌ها به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری، همچنین ده‌ها شخصیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی توسط نیروهای امنیتی ایرات بازداشت شده‌اند که از سرنوشت بیشتر آنها اطلاعی در دست نیست.

در کنار این مسائل حمله خشونت‌بار به کوی دانشگاه تهران که از سوی هیئت ویژه مجلس ایران، دارای ابعادی فراتر از حادثه تیر ماه ۷۸ ارزیابی شد، ضرب و شتم و دستگیری شمار زیادی از دانشجویان را به دنبال داشت.

در واکنش به این حوادث آقای منتظری با طرح پرسش‌هایی نظیر اینکه «آیا اینگونه برخورد با مسائل موجب وهن اسلام و تشیع نمی‌شود؟ و آیا روش و سیره پیامبر و حضرت علی که ما افتخار پیروی از آنان را داریم، همین گونه بوده است؟» می‌گوید که آنها «هیچگاه مخالفان خود را دشنام نداده و به آنان تهمت نزدند، آنان را با شمشیر ساکت ننموده و سیاست ناپسند و نابخردانه خودی و غیرخودی را در مورد مسلمین پیاده ننمودند».

این مرجع تقلید شیعیان تأکید کرده است که «اینکه عده‌ای نسبت به حکومت خودی بوده و بتوانند دست به هر جنایتی بزنند، به خوابگاه دانشجویان حمله نموده و آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده و از طبقه بالا به پایین پرتاب کنند، قتل‌های زنجیره‌ای را انجام دهند و فرهیختگان این ملت را وحشیانه ترور نمایند و از مجازات مصون باشند، با هیچ دین و آیینی سازگار نیست».

آقای منتظری در این بیانیه به ملت ایران توصیه کرده است که در کمال متانت و آرامش و با آگاهی کامل خواسته‌های منطقی و برحق خویش را پیگیری نمایند و همچنین به مسئولان و سردمداران حکومتی سفارش کرده است که با برخوردهایی تند و غیرعقلایی، بیش از این موجب بی‌اعتمادی ملت به آنان و جدایی مردم از نظام نشوند.

این مرجع تقلید شیعه همچنین از سردمداران حکومتی خواسته است که از لجاجت دست بردارند و با اظهارات و عقاید اشتباه، و تنگ نظری، بین خود و مردم تفرقه ایجاد نکنند و نسبت به اشتباهات انجام شده از مردم عذرخواهی نمایند.

وی همچنین خواستار آن شده است که با تشکیل هیئتی بی‌طرف و دارای اختیار تام، انتخابات اخیر را به سرانجامی قابل قبول برسانند و تصریح کرده است که اگر مردم امروز خواسته‌های به حق خود را در اجتماعات آرام مطرح نکنند و مظلومانه سرکوب شوند، عقده‌هایی شکل خواهد گرفت که ممکن است بنیان هر حکومتی را هرچند مقتدر باشد، برکند.
XS
SM
MD
LG