لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۱

عبدالحمید ریگی، برادر رهبر گروه جندالله، اعدام شد


دادگستری سیستان و بلوچستان روز دوشنبه با انتشار اطلاعیه‌ای از اعدام عبدالحمید ریگی از اعضای سابق گروه جندالله و برادر عبدالمالک ریگی خبر داد.

بر اساس این اعلام دادگستری استان سیستان و بلوچستان، عبدالحمید ریگی‌شفا فرزند آزاد، به اتهام «محاربه و افساد فی‌الارض از طریق عضویت، هواداری و تلاش مؤثر در شاخه نظامی» گروه جندالله به اعدام محکوم شده بود، و اعدام وی پس از تأیید توسط مراجع عالی قضایی صبح روز دوشنبه سوم خرداد ۸۹ در «محوطه زندان زاهدان» اجرا شده است.

عبدالحمید ریگی، در بهار سال ۱۳۸۷ توسط مقامات پاکستان به ایران تحویل داده شد و در پی تحویل وی بود که گروه جندالله، در ۲۴ خردادماه همان سال با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، اقدام به گروگانگیری ۱۶ مأمور پلیس مستقر در این پایگاه کرد.

ایران در آن زمان حاضر به مبادله عبدالحمید ریگی و دیگر اعضای زندانی گروه جندالله با مأموران گروگان گرفته شده نشد و در نهایت در خرداد ۸۸ اعلام شد که وی به همراه یکی دیگر از اعضای گروه جندالله اعدام شده است.

اجرای حکم پس از سه بار تکذیب

با وجود اعلام خبر اعدام عبدالحمید ریگی در خرداد ۸۸، چندی بعد در تیرماه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان، اعلام کرد که متهم اعدام شده برادر عبدالمالک ریگی نبوده است، و محاکمه عبدالحمید ریگی به همراه ۱۳ عضو دیگر گروه جندالله در حال برگزاری است.

دادگاه انقلاب سیستان و بلوچستان اندکی بعد این افراد را به اتهام محاربه و افساد فی‌الارض به اعدام محکوم کرد و حکم اجرای ۱۳ تن از آنها ۲۳ تیرماه همان سال اجرا شد اما در مورد عبدالحمید ریگی گفته شد به درخواست یک مرجع اطلاعاتی اعدام وی به تأخیر افتاده است.

در ۱۳ آبان سال ۸۸ نیز پس از انتشار فیلم‌هایی از اعترافات عبدالحمید ریگی در تلویزیون دولتی ایران، خبر اعدام عبدالحمید ریگی از سوی رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شد اما فرمانده نیروی انتظامی سیستان و بلوچستان گفته بود که شخصی که با هویت «عبدالحمید ریگی و به اتهام عضویت در گروه جندالله اعدام شده با عبدالحمید ریگی برادر رهبر تروریستی جندالله فرق دارد».

سومین خبر در این خصوص نیز پنجم اسفند ماه ۸۸ و به فاصله کوتاهی پس از بازداشت خود عبدالمالک ریگی از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی منتشر شد اما این خبر نیز از سوی محمد مرزیه دادستان زاهدان تکذیب شد، و وی آن را «تلاش برخی برای جوسازی پس از بازداشت عبدالمالک ریگی» خواند.

این بار اما دادگستری سیستان و بلوچستان ضمن اعلام اجرای حکم اعدام عبدالحمید ریگی تصاویری از وی پس از اجرای حکم اعدام را نیز منتشر کرده است.

۱۵ مورد اتهامی برای اعدام

در اطلاعیه دادگستری سیستان و بلوچستان، همچنین فهرستی از ۱۵ اتهام عبدالحمید ریگی منتشر شده که در این میان اتهام‌هایی چون «راهبندی مسلحانه جاده زاهدان به زابل» که منجر به کشته شدن ۲۲ نفر شد، «راهبندی مسلحانه جاده بم به کرمان (دارزین)» که به کشته شدن ۱۲ نفر منجر شد، دخالت در ربایش و قتل علی رحیم‌پور در چابهار، و ربودن مسلحانه سرهنگ کاوه و زاهد شیخی که به کشته شدن این دو ختم شد، نیز دیده می‌شود.

موارد دیگری از سرقت و آدم‌ربایی مسلحانه، اقدام علیه امنیت ملی از طریق ربایش یک شهروند چینی، نگهداری سلاح و «مخفی نمودن مسلحانه دو نفر از اتباع ایرلندی و آلمانی» بخش دیگری از اتهاماتی است که دادگستری سیستان و بلوچستان از آنها به عنوان دلایل صدور حکم اعدام عبدالحمید ریگی یاد کرده است.

یک روز پیش از اعدام برادر عبدالمالک ریگی، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات به خبرگزاری‌های رسمی ایران گفت که پخش اعترافات رهبر گروه جندالله نیز تداوم خواهد داشت.

وی تأکید کرد که «بخشی از اعترافات ریگی پخش شده و برنامه ریزی شده است كه به مناسبت‌های مختلف و با توجه به بردی كه می‌تواند داشته باشد در موقعیت‌های مختلف این اعترافات پخش و در اختیار افكار عمومی قرار بگیرد. »

آقای مصلحی افزود که عبدالمالک ریگی «در ابعاد مختلف اعترافات قابل توجهی وجود دارد كه متناسب با موضوع آن پخش خواهد شد.»
XS
SM
MD
LG