لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

مجلس ایران روز دوشنبه لایحه بودجه ۸۹ را به رأی می‌گذارد


با وجود اتمام بررسی لایحه بودجه سال ۸۹ در مجلس شورای اسلامی، رأی‌گیری در مورد تصویب ماده واحده لایحه بودجه به روز دوشنبه موکول شد و نمایندگان قرار است نظر نهایی خود را در مورد این لایحه، پس از جمع‌بندی ارقام توسط کمیسیون تلفیق اعلام کنند.

خبرگزاری‌های ایران روز یکشنبه به نقل از علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، نوشتند که «مجلس تا جایی که ممکن بود بحث‌های مربوط به لایحه بودجه و دیدگاه نمایندگان را بررسی کرد و از این پس کار بررسی این لایحه خاتمه یافته است».

آقای لاریجانی که در جلسه علنی مجلس سخن می‌گفت، اضافه کرد که اعضای کمیسیون تلفیق بودجه، در جلسه‌ای در روز یکشنبه ارقام بوجه ۱۳۸۹ کل کشور را نهایی کنند.

وی همچنین با اعلام رأی‌گیری لایحه بودجه در روز دوشنبه، از نمایندگان خواست تا با بررسی گزارش کمیسیون تلفیق از اصلاحات انجام شده در لایحه بودجه، نظر خود را به این کمیسیون اعلام کنند.

مجلس شورای اسلامی از دوشنبه هفته گذشته، ۱۷ اسفند ماه، کار بررسی بودجه سال آینده را که با سه ماه تأخیر در بهمن ماه از سوی دولت ارائه شده بود آغاز کرد و در همان روز کلیات این لایحه از تصویب نمایندگان مجلس گذشت.

کلیات لایحه بودجه در حالی به تصویب نمایندگان مجلس رسید که مخالفان و موافقان لایحه هر دو به انبساطی بودن ارقام آن استناد کردند و در حالی که مخالفان، این موضوع را تورم‌زا خواندند، موافقان این موضوع را عامل رشد ۷۰ درصدی بودجه عمرانی و در نهایت فعال‌تر شدن بخش خصوصی ارزیابی کردند.

پس از آن از روز سه‌شنبه بررسی جزئیات این لایحه در مجلس ایران آغاز شد و در مناقشه‌برانگیزترین موضوع، به رغم حضور محمود احمدی‌نژاد در نشست غیرعلنی مجلس و نامه‌نگاری وی با آیت‌الله خامنه‌ای، پیشنهاد دولت برای در نظر گرفتن درآمد ۴۰ هزار میلیارد تومانی از محل هدفمند کردن یارانه‌ها به نصف این میزان محدود شد.

در حالی که پیش‌بینی می‌شود نمایندگان روز دوشنبه با رای مثبت به ماده واحده لایحه بودجه ۸۹، زمینه را برای تأیید، ابلاغ و اجرایی شدن این لایحه در سال جدید فراهم کنند، شورای نگهبان در روزهای باقیمانده از سال ۸۸ فرصت خواهد داشت تا لایحه بودجه ۸۹ را به تصویب نهایی برساند.

پیشتر سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری خود اعلام کرده بود که «در هفته گذشته بخش درآمدی لایحه بودجه ۸۹ به صورت غیر رسمی از سوی مجلس به شورای نگهبان ارسال شد و مورد رسیدگی قرار گرفت که ظرف دو روز آینده پاسخ آن به مجلس می‌رسد.»

عباسعلی کدخدایی تصریح کرده بود: «این شورا به محض دریافت بخش هزینه‌ای بودجه آن را در دستور کار قرار خواهد داد تا در جلسات فوق‌العاده شورا به آن رسیدگی شود.»

سخنگوی شورای نگهبان همچنین با انتقاد تلویحی از ارائه دیرهنگام لایحه بودجه ۸۹ گفته است: «این تجربه چند ساله‌ای است که برای بودجه اتفاق افتاده و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم این است که با تشکیل جلسات فوق‌العاده نگذاریم چرخ اقتصادی کشور متوقف شود.»
XS
SM
MD
LG