لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

روزنامه‌های دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۹


اغلب روزنامه‌های نزدیک به دولت از جمله روزنامه‌های جام جم، رسالت و کیهان اظهارات تازه آیت‌الله خامنه‌ای درباره دانشگاه‌ها را در صفحه نخست منتشر کرده و از قول وی بر لزوم «مقابله با موانع جهاد علمی در دانشگاه‌ها» تأکید کرده‌اند.

به گزارش روزنامه جام جم آیت‌الله خامنه‌ای روز یک‌شنبه و در آستانه آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها با اشاره به اینکه «کشور نیازمند جهاد علمی در همه رشته‌ها و عرصه‌هاست و اینجانب با دقت و وسواس و دلواپسی این مسئله بسیار مهم را دنبال خواهم کرد» به رؤسای دانشگاه‌ها و مقام‌های حکومتی تأکید کرد که «باید با جوشش درونی بر مانع جهاد علمی غلبه کنیم».

رهبر جمهوری اسلامی در تشریح منظورش از جهاد علمی نیز گفت که «در فرهنگ اسلامی، معنای جهاد در هر عرصه‌ای تلاش برای در هم شکستن موانع و معارضه‌هاست و از این نگاه اسلامی، کشور حقیقتاً نیازمند جهاد علمی است».

وی با اعلام اینکه «پیشرفت در عرصه‌ها و علوم دیگر نیز کاملاً چشمگیر است» گفت که «عده‌ای مدام در گوشه و کنار آیه یأس می‌خوانند و برای ناامید کردن مردم و دانشجویان و دانشگاهیان تلاش می‌کنند» و ضمن حمله شدیداللحن به منتقدان افزود که این‌گونه افراد «موریانه‌های مخرب و ویرانگر» هستند.

به نوشته روزنامه جام جم آیت‌الله خامنه‌ای همچنین بار دیگر بر «مقابله و مناقشه با علوم انسانی غربی» تأکید کرد و گفت: «استادان حوزه و دانشگاه‌ها باید با شجاعت در این میدان حضور یابند و مسئولیت سنگین خود را در تدوین پاسخ‌های رهگشای اسلام ایفا کنند».

وی همچنین خواهان مبارزه با « اندیشه لیبرال دموکراسی غربی در دانشگاه ها » شده و با انتقاد از « قدیمی‌بودن و تغییر نکردن سرفصل‌های علوم انسانی دانشگاه ها » گفته است که این « نشان دهنده نبود جرات برای ورود به مناقشه فکری است که باید با لیبرال دموکراسی غربی وجود داشته باشد. »

در همین حال روزنامه مردمسالاری از قول معاون پژوهشی و فناوری وزیرعلوم خبر داده که شمار رؤسای دانشگاه‌ها که در طی چند هفته اخیر به دستور کامران دانشجو وزیر علوم از مقام خود برکنار یا بازنشسته شده‌اند به ۲۵ نفر رسیده است.
مهدی نژادنوری در عین حال گفته که تغییر رئیس ۲۵ دانشگاه در چند هفته اخیر نیز از جمله اختیارات وزیر علوم است و «وزیر حق دارد افرادی هماهنگ با جهت‌گیری‌ها و برنامه‌های خود را منصوب کند» و «روسای دانشگاه‌ها باید با برنامه و جهت‌گیری‌های وزیر هماهنگ باشند».

روزنامه کیهان پیشتر و در روز یک شنبه بازنشستگی اجباری ۴۰ استاد دانشگاه تهران را تأیید کرده و همزمان بیانیه‌ای از بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران را به چاپ رساند که در آن بسیج دانشجویی با این ادعا که «استفاده نابه‌جا از اساتیدی که هیچ التزامی به گفتمان انقلاب ندارند، بهترین ابزار دشمن برای ضربه زدن به انقلاب است» اقدامات صورت گرفته علیه استادان و رؤسای دانشگاه‌ها را کافی ندانسته و اعلام کرده بود «همچنان انتظار تغییرات گسترده‌تر را دارد» و «امیدوار است که این تغییرات شامل اساتید مخالف نیز بشود».

«تنها یک دانشگاه ایرانی در ردیف ۴۰۰ تا ۵۰۰ طبقه‌بندی شانگهای»

همزمان با اظهارات آیت‌الله خامنه‌ای درباره دانشگاه‌ها، روزنامه جهان صنعت گزارشی از طبقه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۰ را منتشر کرده و نوشته که «تنها یک دانشگاه ایرانی برای قرار گرفتن در ۵۰۰ دانشگاه معتبر رتبه آورده است».

این روزنامه با «تأسف‌بار» توصیف کردن رتبه دانشگاه‌های ایران در میان دانشگاه‌های دنیا و حتی خاورمیانه و آسیا بر اساس طبقه‌بندی شانگهای نوشته «نتیجه تأسف‌بار از طبقه‌بندی علمی دانشگاه‌های جهان در سال ۲۰۱۰» نشان می‌دهد که «از جمهوری اسلا‌می ایران تنها نام دانشگاه تهران در رده ۴۰۰ تا ۵۰۰ مشاهده می‌شود».

به نوشته روزنامه جهان صنعت جعفر مهراد، رئیس مرکز منطقه‌ای اطلا‌ع‌رسانی علوم و فناوری با اشاره به اینکه «متأسفانه چند سالی است که در باب توسعه علمی و تولید علم در کشور به ترکیه به عنوان رقیب ایران نگریسته می‌شود» گفته است: «غفلت از سایر کشورهای منطقه نتیجه‌ای که به بار آورده این است که مشاهده می‌کنیم در جنوب خلیج‌فارس کشور عربستان سعودی در نظام رتبه‌بندی شانگهای دو دانشگاه خود را وارد کرده است؛ دانشگاه ملک سعود بین رده ۳۰۰ تا ۴۰۰ و دانشگاه نفت و معادن ملک فهد بین رده ۴۰۰ تا ۵۰۰ و نکته مهم در این مقایسه اینکه رتبه منطقه‌ای دانشگاه ملک سعود در رتبه‌بندی ۴۰۰ تا ۵۰۰ بین ۴۶ تا ۶۸ است در حالی که رتبه منطقه‌ای دانشگاه تهران در همین دامنه بین ۶۹ تا ۱۰۶ قرار دارد».

به نوشته این روزنامه نظام رتبه‌بندی شانگهای با مقایسه ۱۰۰۰ دانشگاه در سراسر دنیا «هر دانشگاهی را که دارای برنده جایزه نوبل، فیلد مدال، پژوهشگران پراستناد یا مقاله‌هایی در نشریات باشد به طور سالا‌نه رتبه‌بندی می‌کند و دانشگاه‌هایی که تعداد قابل توجهی مقاله در نمایه استنادی علوم و نمایه استنادی علوم اجتماعی داشته باشند نیز در رتبه‌بندی لحاظ می‌‌شود».

بر اساس نتایج سال ۲۰۱۰ میلا‌دی نظام رتبه‌بندی شانگهای دانشگاه ‌هاروارد رتبه اول را از آن خود کرده است و در بین ۲۰ دانشگاه تراز اول جهان ۱۷ دانشگاه مربوط به آمریکا، دو دانشگاه مربوط به انگلستان و یک دانشگاه از ژاپن قرار گرفته‌اند.

ادعاهای متناقض و اختلاف درونی جناح حاکم پس از حمله به منزل کروبی

به دنبال تجمع ۵ روز مأموران لباس شخصی و اعضای بسیج در مقابل محل سکونت مهدی کروبی که با حمله و شلیک آنها به سوی منزل کروبی همراه بود، روزنامه‌های کیهان و رسالت اخباری را منتشر کرده‌اند که از عقب‌نشینی تلویحی بسیج و سپاه در این خصوص حکایت دارد.

روزنامه کیهان از «هشدار» فرمانده بسیج درباره «پرهیز از احیای مردگان سیاسی» خبر داده و از قول محمدرضا نقدی نوشته است: «ایجاد درگیری‌های ساختگی سناریوی دشمن است؛ آنها قصد دارند با ایجاد درگیری‌های محلی مردگان سیاسی فتنه‌گر را دوباره زنده و حزب‌الله را بدنام کنند».

آن گونه که این روزنامه نوشته، فرمانده بسیج به بسیجیان توصیه کرده «باید مراقب باشند و وارد چنین بازی‌هایی نشوند».

کیهان درعین حال تجمع‌کنندگان در مقابل محل سکونت مهدی کروبی را «جمعی از مردم» توصیف کرده و نوشته که «جمعی از مردم در اعتراض به فتنه‌گری‌های کروبی مقابل منزل وی تجمع کرده بودند».

اما همین روزنامه «بیانیه سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ» را نیز منتشر کرده که در آن از «حاشیه‌سازی برخی عناصر خودسر در تجمع در برابر منزل کروبی» یاد شده و تأکید کرده که تجمع ۵ روزه مقابل منزل کروبی و حمله به آن «حادثه‌ای ساخته و پرداخته عناصر بی‌تدبیر و خودسر» است و سپاه ویژه تهران بزرگ آن را «به شدت محکوم می‌کند».

روزنامه رسالت اما با انتشار یادداشتی به صراحت از نیروهای جناح حاکم به عنوان حمله‌کنندگان به منزل مهدی کروبی یاد کرده و نوشته «توهین و ظلم و هتاکی با هر اسم و عنوانی پذیرفته نیست و این همان مطالبه رهبر انقلاب است که از انتخابات سال گذشته تا امروز، به کرات بر آن تأکید کردند».

روزنامه رسالت به نیروهای جناح حاکم به شدت برای برگزاری تجمع در مقابل منزل کروبی انتقاد کرده و با تأکید براینکه «جای غصه و گلایه وقتی است که عده‌ای از روی غفلت و ناآگاهی، بی‌مزد و مواجب در این نمایشنامه نقش‌آفرینی کنند»، ادعا کرده که حملات اخیر به منزل کروبی سبب توجه افکار عمومی به می‌شود.

برگزاری دادگاه بهاره هدایت و میلاد اسدی و محمد صالح نقره‌کار

روزنامه آرمان از برگزاری دادگاه بهاره هدایت و میلاد اسدی دو فعال دانشجویی، و محمد صالح نقره‌کار خواهرزاده زهرا رهنورد خبر داده است.

به نوشته این روزنامه بهاره هدایت و میلاد اسدی در شعبه ۱۰۵۳ دادگاه عمومی جزایی برگزار شده و به گفته هوشنگ پوربابایی وکیل این دو فعال دانشجویی، موکلانش «به خاطر حضور در زمان سال تحویل سال ۸۸ در مقابل زندان اوین بازداشت و در دادگاه نیز به اخلال در نظم عمومی متهم شده‌اند».

روزنامه آرمان همزمان خبر داده که محمدصالح نقره‌کار، دبیر کمیته حقوقی ستاد میرحسین موسوی، که به فعالیت تبلیغی علیه نظام متهم شده نیز صبح یکشنبه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب محاکمه شده است.

محمدصالح نقره‌کار خواهرزاده زهرا رهنورد است و تا پیش از انتخابات سال ۸۸ مسئول هماهنگی دفتر دادستان کل کشور بود اما به در زمستان سال ۸۸ به دلیل حمایت از میرحسین موسوی به مدت ۲۶ روز بازداشت شده بود.

تداوم اعتراض معلمان اخراج شده با تجمع در مقابل مجلس

معلمان روزنامه همشهری از برگزاری تجمع اعتراضی معلمان در مقابل مجلس خبر داده و نوشته «تعدادی از معلمان و فرهنگیان وزارت آموزش و پرورش در اعتراض به اخراج همکاران حق‌التدریسی خود، مقابل مجلس تجمع کردند».

این روزنامه نوشته است که معلمان معترض با طرح این پرسش که «معلمان حق‌التدریسی چرا باید اخراج شوند؟» اعتراض خود را به نمایندگان مجلس اعلام کردند و خواستار کمک وکلای ملت شدند.

همشهری از قول یک معلم حق‌التدریس اخراج شده نوشته «ما ۴۰۰ تا ۵۰۰ ساعت کلاس ضمن خدمت گذرانده‌ایم ، اما اکنون به ما می‌‌گویند که شما اخراج هستید. سؤال ما از مسئولان آموزش و پرورش این است که اگر قرار بود ما اخراج شویم چرا برای ما دوره ضمن خدمت گذاشتند».

روزنامه‌ها طی هفته گذشته نیز اخباری در خصوص اخراج چند هزار تن از معلمان حق‌التدریس منتشر کرده و نوشته بودند که وزارت آموزش و پرورش با اخراج این معلمان به رغم سابقه چندین ساله تدریس اعلام کرده که معلمان مورد نیاز خود را از طریق برگزاری آزمون‌های تازه‌ای استخدام خواهد کرد.

سؤال انتخاباتی ۱۴ نماینده مجلس از وزیر اقتصاد و دارایی

روزنامه رسالت خبری درباره اعلام وصول سؤال نمایندگان مجلس از وزیر اقتصاد و دارایی منتشر کرده و نوشته «سؤال ۱۴ نماینده از وزیر اقتصاد در خصوص واگذاری سود سهام عدالت قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام وصول شد».

به نوشته این روزنامه حسین سبحانی‌نیا، عضو هیئت رئیسه مجلس، پیش از پایان جلسه علنی یک‌شنبه مجلس شورای اسلامی موارد اعلام وصولی را در صحن علنی قرائت و بر همین اساس «سؤال ۱۴ تن از نمایندگان مجلس از وزیر اقتصادی و دارایی در خصوص دلیل واگذاری سود سهام عدالت قبل از انتخابات ریاست جمهوری اعلام وصول شد».

رسالت اشاره‌ای به جزئیات بیشتر سؤال ۱۴ نماینده مجلس نکرده اما در یک سال گذشته شماری از نمایندگان فراکسیون اصلاح‌طلب مجلس و نیز احزاب سیاسی اصلاح‌طلب از توزیع پول تحت عنوان «سود سهام عدالت» در روزهای منتهی به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به عنوان یکی از اقدامات غیرقانونی محمود احمدی‌نژاد برای تغییر نتیجه انتخابات یاد کرده بودند. سود سهام عدالت بنابر برنامه زمان‌بندی اولیه باید ماه‌ها پیش از انتخابات به سهامداران پرداخت می‌شد اما دولت احمدی‌نژاد با تأخیر چندین ماهه در روزهای منتهی به انتخابات خرداد ۸۸ میلیاردها تومان را تحت عنوان «سود سهام عدالت» توزیع کرد.
XS
SM
MD
LG