لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

«مقامات امنیتی خواستار توقف فعالیت‌های نهضت آزادی شده‌اند»


محمد توسلی (چپ) و ابراهیم یزدی؛ دو عضو ارشد نهضت آزادی ایران
محمد توسلی (چپ) و ابراهیم یزدی؛ دو عضو ارشد نهضت آزادی ایران
امیر خرم، از اعضای دفتر سیاسی و شورای مرکزی نهضت آزادی ایران، با تأیید خبر بازداشت ابراهیم یزدی، دبیرکل این تشکل سیاسی، گفت که مقامات امنیتی ایران از نهضت آزادی خواسته‌اند کلیه فعالیت‌های خود را متوقف کند.

آن طور که این فعال سیاسی عضو نهضت آزادی روز دوشنبه به رادیوفردا گفته است هفته گذشته با احضار پنج عضو دفتر سیاسی نهضت آزادی از آنها خواسته شده است که تمامی فعالیت‌های این تشکل سیاسی متوقف شود.

پیشتر سایت جرس خبر داده بود که دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران، به دنبال احضار به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات و امتناع از حضور در این دفتر، در ساعت سه بامداد روز دوشنبه در منزلش بازداشت شده است.

با این حال آقای خرم با اعلام این که علاوه بر وی، محمد توسلی، هاشم صباغیان، علی اکرمی و عبدالعلی بازرگان احضار شده بودند، گفت که علت امتناع ابراهیم یزدی از حضور در این جلسه بیماری بود.

آقای خرم افزود که آقای یزدی پس از تماس تلفنی مأموران امنیتی گفته بود که به علت بیماری امکان شرکت در این جلسه را ندارد، اما در صورتی که با او کاری دارند، می‌توانند به منزلش بیایند و یا رسماً و از طریق احضاریه رسمی وی را احضار کنند.

این عضو ارشد نهضت آزادی ایران همچنین به رادیوفردا گفت که موضوع درخواست توقف فعالیت نهضت آزادی قرار بود در شورای مرکزی بررسی و به مقامات مربوطه اعلام شود که آیا حاضر به توقف فعالیت هستیم یا به فعالیت ادامه می‌دهیم و هزینه‌های آن را تحمل می‌کنیم.



آقای خرم ادامه داد: «با توجه به این که آقای یزدی در تجمعات روز عاشورا نبوده، بازداشت وی نمی‌تواند با حوادث روز عاشورا در تهران مرتبط باشد و تنها احتمال بازداشت می‌تواند زیر فشار قرار دادن نهضت برای توقف فعالیت‌ها باشد.»

آقای خرم همچنبن با تأیید بازداشت لیلا توسلی، دختر محمد توسلی، گفت که در این ارتباط هیچ احضاریه‌ای برای خانم توسلی و آقای یزدی ارسال نشده بود و خانم توسلی اساساً عضو نهضت آزادی ایران نیست و دلیلی هم برای بازداشت این دو ذکر نشده است.

وی گفت که احتمالاً از طریق این بازداشت‌ها خواسته‌اند بر نهضت آزادی فشار بیاورند و نشان دهند که برای برخورد آمادگی دارند «تا ما به سمتی برویم که فعالیت خود را متوقف کنیم».

اعضای نهضت آزادی که دبیرکل پیشین آن در آستانه پیروزی انقلاب بهمن ۵۷ از سوی آیت‌الله خمینی مأمور تشکیل دولت موقت شد، پس از ماجرای اشغال سفارت آمریکا در تهران در آبان ۵۸ از عضویت در دولت کناره گرفتند و پس از آن که با آزادی خرمشهر و ادامه جنگ مخالفت کردند، مغضوب آیت‌الله خمینی و مقامات جمهوری اسلامی شدند.

این در حالی بود که پایه‌گذاران این تشکل سیاسی از جمله مهدی بازرگان، آیت‌الله محمود طالقانی و یدالله سحابی از حامیان اولیه آیت‌الله خمینی در مبارزاتی بودند که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار جمهوری اسلامی در ایران شد.

این اختلافات تا آنجا پیش رفت که در سال ۶۶ آیت‌الله خمینی خواستار برخورد قاطع با این تشکل سیاسی شد و گفت که «نهضت به اصطلاح آزادی و افراد [آن] چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی‌اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند می‌گردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند».

از آن پس و با استناد به این اظهار نظر آیت‌الله خمینی، مسئولان وزارت کشور جمهوری اسلامی در دوره‌های مختلف فعالیت این گروه را غیرقانونی دانسته و شورای نگهبان در دوره‌های مختلف انتخاباتی اعضای این تشکل سیاسی را رد صلاحیت کرده است.
XS
SM
MD
LG